Varning för Biltemas bromsbelägg (för MC)

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Bytte bromsbelägg på min Transalp i våras.
Bromsbeläggen hade jag köpt på B-tema.
(Jag har tidigare köpt bromsbelägg där till olika bilar utan att märka att de skulle vara sämre än andra eftermarknadsprodukter)

Häromveckan tyckte jag att bromsarna på Transalpen skrapade vid bromsning.
Då upptäckte jag att beläggen var helt slut efter bara knappt 200 mil!
20150823_140214.jpg

Hur kan det vara möjligt?
Ja, man får kanske vad man betalar för. Med beläggen var egentligen inte billigare än de Newfren jag köpte förra gången. (och de höll ca 1000 mil)

Transalpen körs iofs i Stockholmstrafik med mycket bromsande, men inget extremt.

Så om någon funderar på nya belägg...undvik B-tema är mitt tips!

(Nu sitter nya SBS-belägg på Transalpen...fast egentligen borde jag väl köpt Honda original...de är ju outstanding)
 
Har btema på motarden o den har gått över 1500 mil med dessa fram.. Honda xr600r bromsar o motard fälgar på min yamaha.
 
Vill minnas att folk sagt att slitytan släppt på B-temas belägg. Men det va ett tag sedan jag läste det så dom kan ju ha bytt leverantör
 
Och du justerade bromsvätskenivån efter bytet?
 
Utmaningen med att handla hos Biltema är den jämna följden av leverantörsbyten. Och som följd av det kvalitetsförändringarna. Bra tråd påminner mig om att jag skall lämna in de två
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ysning-ovrigt/Glodlampsanslutning-2000033973/
som jag köpte i våras när jag satte reläer och drog 2,5mm2 kabel till strålkastarna för att få bättre belysning på min Sprint RS.
Jag tyckte redan då i våras att det var "dåligt nyp" i glödlampanslutningarna jämfört med Triumph original och efter ett par 100 mil slocknade den ena strålkastaren med en OSRAM 55/60W lampa helt. Det visade sig var dålig jordkontakt i glödlampanslutningen. Jordstiftet på lampan var "blåoxiderat".
Och nu var nypet "nästan obefintligt" det gick att skaka ut glödlampan ur glödlampanslutningen ! Och likadant på båda två, det går att skaka ut glödlampan ur glödlampanslutningen.
Så nypet har blivit ännu sämre än det var från början.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:
Kört me biltemas belägg i flera år å inga problem me extra snabb förslitning..
 
Får många år sedan hade jag en SAAB 90'a som jag hade biltemas belägg på.
De slets ner snabbt. Byte av belägg minst en gång om året och då kördes de inga våldsamma sträckor med den bilen.

Numera köper jag alltid belägg av välkända märken.
 
Testade också btema till hojen för 5 år sen. Skiten bromsade, men utan riktigt bett. Var tråkiga att köra på om man vill köra mer aktivt, inte värt att slösa pengar på om ni frågar mig. Kanske funkar folk som mer softar på hojen.
 
Kärvande bromsok ?
 
tyckte biltemas funkade rätt bra, meeen de dammar ju som bara fan. hela fronten är täckt av bromsbeläggsdamm efter bara några åkturer. Nu tar bromklossarna i skivan som fan för att skiten har tagit sig typ mellan oket å kolven. Rengjorde så gott jag kunde, kolvarna va i princip glänsande men efter en åktur med klubben så va det samma visa, hela fronten svart å gnisslet tebax.. wiiiiieee :D
 
Last edited:
Jag är ett Biltema-fan men bromsbelägg skulle jag inte köpa där. Möjligen bak om det var svårt att få tag i några andra en söndag.
Min bil får inga produkter från Biltema.
Nu har jag iofs en kedja från Biltema på min DR600. Den hojen är inte ihopsatt ännu. Många varnar för deras kedjor också. Jag kanske byter innan jag börjar åka med den.
Fritidsbatteriet jag hade i båten höll i 16 år. Blev ett nytt från Biltema.
 
Köpte också biltemabelägg för 2 år sedan, enda stället som var öppet på midsommarafton när jag var körsugen under helgen.
Visste att crossbelägg från biltema är kass och slits fort men tänkte att är det nödfall så är det.
Senare på sommaren skulle det dras ut i europa men tänkte att de måste väl hålla resan ut, en 6-700 mil åtminstone...
-FEL!
Efter 200 mil var beläggen slut, mitt i franska alperna. Jag talar för övrigt ingen som helst form av franska...
Nu blev det ändå ett minne för livet. Jag fick fråga mig fram via ett apotek, en MTB-butik med mera om det fanns någon mc-handlare i närheten? -Snäll engelskspråkig mc-mekaniker uppbringades som ringde lokala BMW-handlaren. Denne lade fram beläggen på disken, skrev ner priset på en lapp, drog mitt visakort och i övrigt inte yttrade ett ord.
Beläggen bytte jag på en hotellparkering. Tack vare omplanering av den planerade rutten hamnade jag hos en gammal Gymnasiepolare i Zurich, fick guidad tur på Google och en helkväll på stan, gratis boende en natt och några extra dagar finkörning i Österrike efter det.

-Så på det hela taget; dåliga bromsbelägg behöver inte nödvändigtvis vara fel i slutändan.
 
Vad snackar du om för trams?

har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen sitter monterade.
Tror jag iaf att han menade.
 
har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen sitter monterade.
Tror jag iaf att han menade.

Jag förstår din tanke, men har man lyckats med att fylla på bromsvätska eller byta bromsvätska med gamla belägg så borde man nog lämna bort dessa arbeten istället.

Det finns ju en anledning att bromsvätskan minskar i behållaren, beläggen slits.
 
har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen sitter monterade.
Tror jag iaf att han menade.

Som VFRippe säger, om du behöver FYLLA PÅ bromsvätska, så läcker det.
 
har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen sitter monterade.
Tror jag iaf att han menade.

Jag skulle vilja formulera det så här:
Har man utslitna belägg och bromsvätskan redan är på maxnivå, och man inte vill byta bromsvätskan samtidigt som man byter belägg
Så kan man behöva sörpla ur lite ur koppen när de nya beläggen är monterade innan man kan sätta dit bromsoket med nya belägg på bromsskivan och skruva fast bromsoket på gaffeln.

En förutsättning för att kunna få dit nya belägg är ju att bromskolvarna går att trycka tillbaka så man kan få plats med de nya beläggen i bromsoket, trycka tillbaka så mycket, så att man också får plats med bromskivan mellan de nya beläggen.

Och har man fått iden att toppa bromsvätskan med de gamla beläggen, ja då kommer man aldrig lyckas montera bromsoket på bromsskivan. Det går inte att trycka tillbaka bromskolvarna tillräckligt !
Eller är det nån som lyckats?
Hur gick det till? :va
 
Köpte också biltemabelägg för 2 år sedan, enda stället som var öppet på midsommarafton när jag var körsugen under helgen.
Visste att crossbelägg från biltema är kass och slits fort men tänkte att är det nödfall så är det.
Senare på sommaren skulle det dras ut i europa men tänkte att de måste väl hålla resan ut, en 6-700 mil åtminstone....

200 mil lät lite kort men jag har inte klarat en 6-700 mila tur med mycket körning på alpvägar utan ett beläggbyte så där efter drygt halva resan. Brukar bli i Österrike eller Tjeckien på hemväg. OBS! Inte biltema belägg, men vi åker iofs två på hojen. Både Italien o Österrike sliter på däck o belägg :-)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top