Varning för ABUS nyckehållare.

R1-benji skrev:
hur länge har du haft dina nycklar på detta sätt?
jag har mina nycklar i en abus hållare..dock bara mc.n o låsets...det har jag väl haft i tvåveckor ...

jag har väl kört omkring på det här viset ett par månader nu. I knippan hade jag: en tändningsnyckel, en hemnyckel, och två små låsnycklar. Det höll den uppenbarligen inte för. Jag tänker skaffa mej en Alpinestar-nyckelring i gummi. :hihi Nån som vill sälja en? Ni får jävligt bra betalt!!!

anja skrev:
om man nu bortser från risken att skada inre organ och bryta ex nyckelben, så är också huden känsligare för tryck än man tror. en diabetiker kan t ex få bensår av att gå omkring en dag med ett veck på strumpan eller ett gruskorn i skon. och sår innebär alltid infektionsrisker. jag tänker inte dra på mig skador i hudkostymen i onödan.
Jo det är klart, därför skruvar jag alltid hoj med handskar av kevlar så jag inte skär mig.
Sunt förnuft säger iaf mig att det är ok att ha SMÅ saker i fickorna.
Tror inte det är mkt farligare att ha tre nycklar i fickan än att ha ryggsäck.
Men det var inte riktigt det tråden gällde så nog om detta nu.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jo det är klart, därför skruvar jag alltid hoj med handskar av kevlar så jag inte skär mig.
Sunt förnuft säger iaf mig att det är ok att ha SMÅ saker i fickorna.
Tror inte det är mkt farligare att ha tre nycklar i fickan än att ha ryggsäck.
Men det var inte riktigt det tråden gällde så nog om detta nu.
//Tobbe

När jag åker i trafiken bantar jag min plånbok på onödiga kort (körkort är bra att ha på sig när man kör åt helvete) och lägger husnyckeln i myntfacket. Sen palperar jag buken och kontrollerar de inre organens skick, och baserat på resultatet placerar jag plånboken på lämpligt ställe. Nä, nu skojade jag. Men jag tar inte den onödiga risken och kör med nyckelKNIPPA i skinnstället. Om fler slutade packa skinnstället med köckenmödde skulle färre revben gå sönder.

ABUS-skiten har man bara tänningsnyckel och skivlåsnyckel. Och har man igång hojen så ska man ju fästa skivlåsnyckeln i ABUS-plasten så att det inte rasslar ock så den inte sitter fast. Så aer det. :martialar

Och sluta tjafsa om vem som har störst! Hoj, alltså. :)

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...