Varning eller tips!?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...allt fler har hunnit med sin första tur och när jag möter hojåkare får jag känslan av att se kalvar på på vårens första grönbete... Själv fick jag ta en kortare premiärtur i Söndags på kompisens hoj och lär ställa på min egen nästa vecka när jag kommer hem från Sälen.

Nu till min fråga:
Har nån tips på bra vägar och turer med anmärkningen fria från hål och rullgrus?
...och vill någon varna för vägar med kratrar och annat elände.

Tänkte att det kunde vara motiverat att samla ihop tipsen i en tråd. Såhär på våren finns det ju grus å tjälsskador på många ställen så varför inte passa på att tipsa om "hela" rena vägar samt varna för rena hälsorisk-partier!

Eskilstuna
Mellan Torshälla och Sundbyholm så finns det en kurvig väg på 0,7 km. Åkte den senast igår och där var det grusfritt hela vägen. Däremot om man kommer från Sundbyholmshållet och åker 1 km in på vägen, så kommer man till ett jättestort hål över hela vägen. Sitter skyltar som varnar dessutom.

Resten av vägen är ganska fin men det gäller att ta det lite lugnt första gångerna, utifall att det finns några gropar.

Finns det andra roliga vägar i närheten av Eskilstuna?

Mvh Ken

Kentamannen skrev:
Eskilstuna
Mellan Torshälla och Sundbyholm så finns det en kurvig väg på 0,7 km. Åkte den senast igår och där var det grusfritt hela vägen. Däremot om man kommer från Sundbyholmshållet och åker 1 km in på vägen, så kommer man till ett jättestort hål över hela vägen. Sitter skyltar som varnar dessutom.

Resten av vägen är ganska fin men det gäller att ta det lite lugnt första gångerna, utifall att det finns några gropar.

Finns det andra roliga vägar i närheten av Eskilstuna?

Mvh Ken

Ehhh... är vägen längre om man kommer från sundbyholm???

Skall du med och åka i kväll förresten?

Jag fick förra året en länk till en sida där man kunde gå in och rapportera vägskador för andra mc-åkare. Tyvärr hittar jag inte igen den nu. :huvet

'Slingerbulten' kräver numer njurbälte. Frusit sönder rätt bra, eller dåligt snarare, under vintern. :(

Jag kan rekommendera turen som jag tänkte köra idag, för tredje gången i år. Södertälje-Järna-Nykvarn-Södertälje, vägarna är fina och torra och det finns en del grepp. Skojiga vägar är det, sen kan man om man vill posera vid gula kiosken vid kanalen i Södertälje, men det är frivilligt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag kan rekommendera turen som jag tänkte köra idag, för tredje gången i år. Södertälje-Järna-Nykvarn-Södertälje, vägarna är fina och torra och det finns en del grepp. Skojiga vägar är det, sen kan man om man vill posera vid gula kiosken vid kanalen i Södertälje, men det är frivilligt.

Skulle inte herrn jobba med sin bil ikväll? :7peta

Jag har varit ute och kört en massa mil idag.

Vägarna mellan täby och gottröra är delvis katastrof och delvis hyffsade.

Mitt enda tips är att hålla sig till tvåfiliga vägar och i öppna landskap. Så fort det blir skog så blåser tydligen inte gruset bort eller nåt för det är oftast mycke grus där.

Dom tvåfiliga är ofta mer trafikerade och därmed har bilarna fixat bort det mesta av gruset och dessutom "plattat till" vägen något.

På dom små (enfiliga) vägarna så är det illa. De flesta har frusit sönder totalt och man ska helst ha en motard eller offroad på dom vägarna samt använda njurbälte!

Det är svårt att rekommendera eller varna för någon väg då det oftast ändras från dag till dag. Kör på lite större vägar än så länge och kör försiktigt så kommer det bli bra.

/Lucky9

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...