VARNING! E4 Norr är haaal.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Nya asfalten som lagts är nu komprimerad och SNORHAL i regn! :mad:

I hjulspåren är det som blank-is, fick släpp bak så kasade ut till nästa hjulspår där framhjulet släppte gled runt som bambi på hal is med en ormande cyckel under mig tills jag kom ut i högerfilen som har "gammal" asfalt.
Riktigt, riktigt skrämmande..

Känns som man flyter ovanpå asfalten med konstant vattenplaning..


Fotnot, kurvan innan påfarten vid grustaget i Väsby södergående är vanligtvis svart med disel men idag var det en sörja av sand, skummande spolarvätska och disel. Lite jobbig i torrt väglag, nu fick man nästan leda hojen. :död
 
Last edited:

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Precis, ring och säg att du med nöd och näppe överlevde när du körde på deras nya fina beläggning..
om inte annat kommer det kanske upp varningsskyltar
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Jo, men intressant att de måste sätta upp skyltar så fort de lagt ny asfalt, man kan ju nästan börja tro att ny asfalt håller dålig kvalitet... :huvet
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Har man bättre grepp på den nya asfalten när den är torr då? Tycker det verkar som om den bara är hal, enda positiva är att den är tyst.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Råkade ut för detta, iofs inte på Efuran men ganska nylagd asfalt och det blev helt löjligt halt när det öste ner. Även funderat på var all jefla skum som bildas på vägarna kommer ifrån? Senast igår såg jag det på röd, grå och svart asfalt i ganska stora mängder. Ok om det är vid något vägbygge så kan det kanske vara logiskt och de är ju förhållandevis många men skummet förekom även långt ifrån något sådant.

Dammbinder dom med såpa eller vad har någon pryo hittat på egentligen?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ringde o surra lite med Trafikverket :) De själva hade inte fått in några fall om detta ännu men det tillades att det även var semestertider där så denne var kanske inte helt uppdaterad om senaste nytt.

Nåväl jag tog det sakligt o korrekt, man blir bemött som man bemöter ni vet ;) Förklarade vad som hänt/händer och på vilka sträckor som jag vet om = E4 norrgående, E18 samt några mindre partier däromkring och den gemensamma faktorn är nylagd asfalt. Vid förfrågan om det kunde bero på sk tyst asfalt så sa denne iofs inte nej men att den skulle vara tät verkar fel för den ska ha större porer än vanlig asfalt. Däremot kan den bli halare på vintern eftersom porerna rymmer mer vatten som sedan fryser enligt densamme. Min egna spekulation lutar då åt att det samlas gummirester och annat ej ätbart i dessa porer på sommaren och sedan åker vi på porer fyllda med någon blöt/vattentäckt gummimassa på sommaren istället...

Min spekulation tog jag dock inte upp i nuläget, det skulle pratas med entrepenören och sedan skulle de återkomma till mig i veckan är det sagt. Jag frågade även om skummet som iofs gäller oavsett underlag, inte grus då, och de skulle titta även på det.

Om det är fler specifika sträckor drabbade av detta så kan ni skriva det här så ska jag framföra det vid nästa samtal. Vilket vägparti, vilken väderlek och vad har inträffat är väl det som bör presenteras.

EDIT: Vad man färdats på är naturligtvis intressant - mc, bil, rullskridskor etc. (fr.o.m. nu ska jag alltid skylla mina rååålerblades och cykelvurpor på asfalten)

Om ingen frågar/lyfter fram det blir det svårare för dem att få ordning på eländet.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

Mycket passande i diskussionen, läst och hört talas om just den dödsolyckan artikeln tar upp men bara på ett enda ställe, en av olycksbeskrivningarna, står det att det var blöt vägbana vad jag kan utläsa. Även om det kan tyckas självklart så är det alltid bra om sådant förtydligas för ibland är det inte alltid så självskrivet.

Vi pratade en stund när jag ringde och jag fick det inte helt klart för mig men det lät som att de jobben som utförs nu, vilka ofta inte täcker alla körbanor, bara är mellanarbeten tills, som denne uttryckte det, vi ska asfaltera om vägarna. Då kan ju detta vara högintressant att få utrett innan de asfalterar heltäckande så att säga, var lite svårt att uttyda när den där artikeln var ifrån men fortfarande verkar det ju som att de lägger ut det där skräpet till asfalt eller vad det nu beror på.
 

razze

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
vallentuna
Hoj
zx9r ninja
dom nya rondellerna mellan arninge och vallentuna är minst sackt lika hala som du beskrev.det är ju fan omöjligt att köra där körde om kull en gång med cbren fasst då såg det ut som olja men det var vägen för när jag komm med fyrhjuligen när det hade regnat så gick det inte änns att svänga med styr fart för man sladda. helt hopplöst:gnissla
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Efter att ha läst en massa om den nya typen av asfalt som är snorhal är jag skitnojjig när jag kör i regn. Jag försöker helt undvika att köra på nylagd asfalt om jag kan, samt låter bli att ge gaspådrag i onödan. Har jag möjlighet brukar jag provbromsa i låg fart för att se hur halt det är. Det går ju inte att veta vart den hala asfalten ligger!
Visst att man ska vara försiktig i regn, men nu känns det som man måste köra som om det vore vinterväglag för att vara någorlunda säker.
 

LillaEssingen

Tiden är min värste fiende
Gick med
5 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR -08 Playboy Edition
Var precis ett repotage på ABC om ny asfaltsbeläggning och dess problem för oss MC åkare. De ska väl ta och undersöka detta mer vad det beror på :tummenupp
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Intressant läsning, jag har också dålig erfarenhet med nylagd asfalt. Det var för några veckor sen nu så jag kommer inte ihåg exakt var det var, men kom norrifrån och strax innan Sollentunaavfarten på E4. Nylagd asfalt, lite blött. Körde stor hoj med packning och skjuts. Tog det medvetet lugnt då jag vet att ny asfalt och blöta inte är någon bra kombination. Precis där det började svänga en aning så fick jag ett litet 2-hjulssläpp. Det kom helt oförutsett, aldrig varit med om något liknande.
 

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Vallentuna
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Intressant läsning, jag har också dålig erfarenhet med nylagd asfalt. Det var för några veckor sen nu så jag kommer inte ihåg exakt var det var, men kom norrifrån och strax innan Sollentunaavfarten på E4. Nylagd asfalt, lite blött. Körde stor hoj med packning och skjuts. Tog det medvetet lugnt då jag vet att ny asfalt och blöta inte är någon bra kombination. Precis där det började svänga en aning så fick jag ett litet 2-hjulssläpp. Det kom helt oförutsett, aldrig varit med om något liknande.

Jag tyckeratt svevia (vägverket) inte tänker på alla hojåkare, utan mer på bilisterna. Så ta det lungt där dom har lagt ny och farlig assfallt.:brinnerup
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top