Varna andra trafikanter med Waze

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tjena!

Fick tips av farsan förra veckan om ett GPS program som heter Waze. Där kan du navigera och använda som en vanlig GPS i telefonen. Du kan även varna andra trafikanter om polis, trafikstopp, olyckor och sådant så trafiken flyter på.

Prova själva och se vad ni tycker.

Länk till en guidad "tur": http://www.waze.com/guided_tour/

Jag tycker det funkar bra :tummenupp

Visst, varna för olyckor, hål i vägen osv är ju kanon, men att varna för nykterhetskontroller tycker jag är vansinne! Ju fler ratt/styrfyllon som åker in desto bättre, dom ska inte kunna kolla i mobilen vars dom ska kunna fylleköra utan att åka dit!

Har testat det där och det var ganska kass tyvärr. Funkar dåligt i bil och inte alls på mc. Vem kan sitta och hålla koll på luren när man kör? Eller sitta och knappra in varningar? Med handskar på.

Nix. De användargenererade kartorna är heller inte något vidare.

Visst, varna för olyckor, hål i vägen osv är ju kanon, men att varna för nykterhetskontroller tycker jag är vansinne! Ju fler ratt/styrfyllon som åker in desto bättre, dom ska inte kunna kolla i mobilen vars dom ska kunna fylleköra utan att åka dit!

Det är ju haken med det hela :fakta

Man får se till att inte rapportera polis så de som gör något olagligt åker dit :smasha

Moralhoj har slagit till igen. Fartkontroller då? Nej självklart är det inte bra...

Nej jag vill heller inte ha fyllon på vägarna. Farligt att köra 110 på en 90väg? 30 utanför skola? vart skall man dra moralen eller gränsen?

Det finns alltid en baksida med allt. Funkar appen bra eller inte?

Kör med det sedan förra sommarn. Fungerar bra i Sthlm för att undvika köer och hitta genvägar. Hyfsad navigation, även om det inte är det primära med programmet.

Varningar för fartkontroller o.d. är riktigt bra - den som har moralpanik kan väl låta bli att rapportera in drogkontroller o.d. då, men hastighetsövervakningen är ibland ett gissel som mer är ett sätt att dra in pengar, än att det är säkerhetshöjande. Rapporter om olyckor och hinder är bra förvarningar när man är ute och åker. Civil olydnad, FTW!

Fungerar bäst i bil, men kan med lite pyssel tjänstgöra på hoj om man har t.ex. kartfodral på tankväska och blåtandslur i hjälmen.

Appar finns till IOS, Android, Blackberry och Symbian. Karthantering m.m. kan man pyssla med i Chrome.

Den funkar bra i Stockholm iallafall. Man kan kolla av sin rutt innan man drar hem och se om det är mer trögt än vanligt i trafiken oxh välja en annan väg.
Polisrapporterna är så många att de inte gör någon nytta. Så fort någon ser en polisbil komma körande så rapporterar de in att man sett ploisen. Dvs det står ungefär 15 poliskontroller på väg hem från jobbet varje dag trots att man inte se en enda.

Hmm okej. Jag sökte cirka 5 gånger men hittade tyvärr inget.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?238541-Senaste-trafikrapporten-i-din-iPhone
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242981-Waze
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?244218-Waze-rapportera-nykterhetskontroll

Hittade jag direkt, men har för mig att det fanns någon mycket längre tråd där skiten avhandlades ordentligt i vanlig sh-anda. Men den hittar jag inte.

Jag kör Waze uteslutande för trafikkontrolls-varning.

Jag rapporterar in vart dom ställer den mobila kameran och rena hastighetskontroller.

Kontroller där dom vinkar in bilar slumpvis för kontroll av nykterhet och annat rapporterar jag inte.

Här funkar det skitbra med kartor och varningar, även ute på vishan.

Jag har väl ritat in några mil väg, men då har jag fan fått leta efter grusvägar.

Idag åkte jag till ett jobb och 4 bilar i rad blinkade på min och mycket riktigt så stod det två polisbilar efter en dryg kilometer.
Det är ju valfritt att blinka, jag gör det aldrig då man kör för fort på egen risk och plånbok, men jag skulle inte vilja varna någon som kanske åker med ett felaktigt fordon, är drograttfull eller dylikt. Kolla bara hur många rattfyllon/missbrukare de brukar ta i fartkontrollerna så förstår man...
Då är det bättre att som jag ha en fortkörningsförsäkring som man betalar 500:-/år för och då slipper man oroa sig då de betalar böterna åt dig. Jag ligger jävligt mycket plus och har haft det i 6-7 år och kommer fortsätta tills de slutar med det.

Idag åkte jag till ett jobb och 4 bilar i rad blinkade på min och mycket riktigt så stod det två polisbilar efter en dryg kilometer.
Det är ju valfritt att blinka, jag gör det aldrig då man kör för fort på egen risk och plånbok, men jag skulle inte vilja varna någon som kanske åker med ett felaktigt fordon, är drograttfull eller dylikt. Kolla bara hur många rattfyllon/missbrukare de brukar ta i fartkontrollerna så förstår man...
Då är det bättre att som jag ha en fortkörningsförsäkring som man betalar 500:-/år för och då slipper man oroa sig då de betalar böterna åt dig. Jag ligger jävligt mycket plus och har haft det i 6-7 år och kommer fortsätta tills de slutar med det.

Men, hur många påtända och rattfulla känner du till som har en tillräckligt bra mobil för att hantera Waze och som dessutom har råd med mobilabonnemang med datatrafik? Med vissa insikter i hur det i alla fall ser ut här i trakterna och vilka som är ständigt återkommande "rattfyllon" i olika bemärkelser, så skulle jag nog säga att det är närmast noll. Det kanske ser annorlunda ut t.ex. i Sthlm med Porschekörande och Kola-snortande kändisar :D

Däremot har kanske skattefifflare, hustrumisshandlare, pedofiler, våldsverkare och knarkhandlare, råd med fortkörningsförsäkring och fortsätter köra som förut - bara en tanke... ;)

Kört med WAZE sedan sommaren förra året, tycker den är vettig och den är gratis med navigation om man inte känner för att köpa en sådan app. Funkar bra i större städer med tanke på köer mm. Har oftast mobilen i en hållare så då har man bättre koll om nåt händer.

//B

Den funkar bra i Stockholm iallafall. Man kan kolla av sin rutt innan man drar hem och se om det är mer trögt än vanligt i trafiken oxh välja en annan väg.
Polisrapporterna är så många att de inte gör någon nytta. Så fort någon ser en polisbil komma körande så rapporterar de in att man sett ploisen. Dvs det står ungefär 15 poliskontroller på väg hem från jobbet varje dag trots att man inte se en enda.

Precis, det borde gå att filtrera bort alla "åh en polis" rapporteringar, dom flesta vill ju bara veta om det är laserkontroll någonstans.

När jag ska ut med hojen brukar jag alltid kolla i waze på polisrapporterna iaf.. om dom står på bulten kommer garanterat någon rapportera det iaf :) och det kan rädda många körkort.

Edit: polisen kommer stå på bulten med laser nu i början av säsongen, och ha 2 mc poliser längs med vägen som ska fånga in dom som inte stannar när dom blir invinkade.

Last edited:
Jag har provkört WAZE ett tag. Varningar mm var ju bra men navigationen var under all kritik, hur man söker adresser och visningsbild. Har ju tänkt köra navigatorn i telefon för att slippa en enhet i bilen. Så det slutade med att jag köpte Navigon till telefonen i stället. Är skitnöjd med Navigon i luren.

Waze fungerar bra till att varna andra/bli varnad för lasergrisen men som navigator är den ingen hit..

Funkar fint både för navigation och varnare tycker jag.

Lite bristande om man inte har rätt telefonileverantör.. Exempelvis kan norra roslagen vara död för tele2 kunder, men Telia går fint.

Funkar acceptabelt och har de flesta adresserna. Bra funktion och snabbstartad.

Med blir det en adress som jag inte har en aning om så åker oftast vanliga navigatorn fram.

Jag tror att det är så att det är en massa korkade personer som rapporterar att dom sett polisen efter vägen.
Dvs dom möter en polisbil på E4 och rapporterar in det. Det är bara det att den polisbilen färdades i 90km/h vilket betyder att 3 sekunder senare så var dom 100 meter bort.

Av 100 rapporterade poliser så har jag fått för mig att ca 1 är en faktisk poliskontroll.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park