Varmt eller kallt

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Detta har diskuterats flitigt vad säger sporthojs läsare!

Vad fryser fortast? En liter kallt eller en liter varmt vatten som som hälls i en behållare och placeras i frysen.

Oavsett vad vetenskapliga bevis säger så måste det vara så att den kalla fryser fortare då temperaturskillnaden kontra frysen är mindre. På samma sätt som att en liter varmt vatten kokar snabbare.

Och jag är orubblig med denna åsikt. Sådeså!

Oavsett vad vetenskapliga bevis säger så måste det vara så att den kalla fryser fortare då temperaturskillnaden kontra frysen är mindre. På samma sätt som att en liter varmt vatten kokar snabbare.

En liter kallt vatten i en mjölktetra fryser givetvis snabbare än en liter varmt vatten i en likadan tetra.

Däremot kan ju spännande fenomen uppstå om man tar ett decilitermått i varje hand, med kallt vatten i det ena och hett vatten i det andra och sedan kastar vattnet rätt upp i luften, utomhus när det är många minusgrader.

[YOUTUBE-ID]xOVZV6DxaRs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Däremot kan ju spännande fenomen uppstå om man tar ett decilitermått i varje hand, med kallt vatten i det ena och hett vatten i det andra och sedan kastar vattnet rätt upp i luften, utomhus när det är många minusgrader.

Aa, va händer med det kalla då Newton?

Det var det här klippet som skulle in...

Ok. Där ser man.

Ed. Man undrar hur kallt det måste vara. -15F är -26C. I ditt första klipp var det -26F= -32C. Ska testa om det blir någon riktigt kall dag i vinter.

Last edited:
Varmt fryser helt klart fortare. Ska man frysa in isbitar snabbt ska det vara varmvatten. Det är värmeväxlingsprocessen som får fart då men det blir en hel del kondens i frysen så då åker man på avfrostning ofta om man håller på så mycket.

En liter kallt vatten i en mjölktetra fryser givetvis snabbare än en liter varmt vatten i en likadan tetra.

Har du testat? Jag har testat med vatten. Det varma fryser klart fortare. Men som sagt blir det en hel kondens.

Last edited:
"Minus fifteen degrees"

Hata är ett ord jag använder mycket sparsamt, men fahrenheit-systemet förtjänar det förkunnandet. Jag hatar det verkligen. Förbannade dumheter.

"Minus fifteen degrees"

Hata är ett ord jag använder mycket sparsamt, men fahrenheit-systemet förtjänar det förkunnandet. Jag hatar det verkligen. Förbannade dumheter.

Samma här. Å av nån konstig jävla anledning har jag lagt omvandlingsformeln på minnet så processorn ska ju igång å räkna varje gång man hör the F-word i nån film eller så. Samma som mph. Skiiiit!

I övrigt kan jag hata mig själv för att jag hookar så svårt på totalt onödigt vetande, som detta trådämne, eller om blixten slår upp eller ner, eller om man VERKLIGEN motstyr i inledningen av en vanlig sväng.

Jobbigt att va vetgirig, intressant kan det va iaf.:tummenupp

Är du helt 100 på det ??

Varmt fryser helt klart fortare. Ska man frysa in isbitar snabbt ska det vara varmvatten. Det är värmeväxlingsprocessen som får fart då men det blir en hel del kondens i frysen så då åker man på avfrostning ofta om man håller på så mycket.

Har du testat? Jag har testat med vatten. Det varma fryser klart fortare. Men som sagt blir det en hel kondens.

Spelar det någon roll om man fryser in "öppna" iskuber eller om man använder didäringa påsarna som är tillslutna?

Förklara gärna det där med värmeväxlingsprocessen.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...