Varmstartskabel kxf 450

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köpte en cross kawa kx 450 f -06 för ca 1 mån sedan men undrar lite angående varmstartskabeln. Den är mer eller mindre stenhård och går således knappt att dra in - jag har justerat den enligt manualen men undrar om ngt ändå är galet:va Hojen startar lätt när den är kall men kan bli lite tjurig då den är varm + att den ibland stannar helt vilket inte är kul på crossbanan. På husan jag hade innan så kunde man dra in decompen precis som man gör med kopplingen men på denna är den mer eller mindre som sagt var helt stum. Kan problemet jag har ha något med detta att göra eller kan det va ngt annat? Hojen är helt original och har gått 10-12 h..

Den har fastnat....eller kärvar.
Dom gör det ibland om man inte är noga med att använda den, eller smörja upp den. Det är en litet plunge som ska röra sej !
När du drar i den öppnas fögasaren upp...om den fastnat, kan det innebära att den fastnat i halv öppet läge.
Kanske därför din hoj går dåligt ??
Det ska vara väldigt lätt att dra i den och den ska fjädra tillbaka lika enkelt.

Så, tyvärr är det bara att plocka av plast och tank osv
ta loss förgasaren och försöka få bort den lilla plungen som fastnat.

Två ggr fastnade den på min Yamha och en gång på min nuvarande Kawa.

Det som hände nu sist var att jag faktiskt fick lämna in den för att få plungen borttagen då den fastnat STENhårt!

Killen borrade sönder plungen och skruvade dit en skruv för att sen dra bort den.

Den är ju av aluminium så man måste vara försiktig, går lätt sönder.

ett ganska vanligt problem det här !
Lycka till !!!

Ok, kanon jag tackar för svaret. Ska börja på att titta närmre på det under e.m o kvällen:tummenupp

Jag får inte loss varmstartskabeln från förgasaren, det går att skruva ut plastmuttern en bit men sen händer inget - vågar man dra hårt eller ska den gå att skruva loss bara? Måste jag klippa av vajern för att få ut förgasaren för att sen sätta i en helt ny eller? I manualen står det bara att "remove hotstarter cable" från förgasaren vilket jag tolkar som att man bara ska behöva lossa plastmuttern o sen kunna dra ut den lätt.. Tacksam för snabba tips då jag rivit ner allt annat o vill få ihop den så fort som möjligt igen..

Det är ett helvette. Håller på med samma skit på tjejjens wr450. Tror jag fixar det i höst istället så jag slipper lägga energi på nåt skit som går sönder om jag ska fortsätta.

Undrar hur det gått, svarar lite sent .....

Men din har fastnat !!! för det ska bara vara att ta bort plast muttern sen ska man kunna dra ut plungen utan våld om allt är som det ska.

Nu börjar det svåra för dej :-( Men ta wd-40 smörj in. Gnugga mer smörj.
Låt stå ett tag. Gnugga mera.

Det som kan hända är att du gnuggar så mycket på kabeln att dom små hållarna, pliggarna på kabeln som håller fast plungen går av.
Plungen är av aluminium så den tar lätt skada.

Klippa av kabeln???
Kanske, det beror väl på !

Men testa att dra hårt, har du tur kommer den eller så går pliggarna av.....
Å då är det bara att ta av förgasarn borra ett håll i plungen.
Skruva in en skruv och föröka dra ut den...

det är ett helvete....vill du få bilder på plungen kan jag kanske fixa det !

Lyckades nu i alla fall få ut vajern. Det du menar med plungen är väl den "guldiga" saken inuti hålet som givetvis gick sönder då jag skulle få ut kabeln - ska jag borra ett litet hål i den och sen dra ut den menar du? Är "plungen" ngt som dem flesta mc-handlare/verkstäder har hemma eller måste man typ specialbeställa den? Många frågor (o dumma kanske) men vill så klart få rätt på allt nu när det ändå är nere..:tungan Ingår plungen så att säga i själva förgasaren eller ingår den i "vajerkitet"?

Lyckades nu i alla fall få ut vajern. Det du menar med plungen är väl den "guldiga" saken inuti hålet som givetvis gick sönder då jag skulle få ut kabeln - ska jag borra ett litet hål i den och sen dra ut den menar du? Är "plungen" ngt som dem flesta mc-handlare/verkstäder har hemma eller måste man typ specialbeställa den? Många frågor (o dumma kanske) men vill så klart få rätt på allt nu när det ändå är nere..:tungan Ingår plungen så att säga i själva förgasaren eller ingår den i "vajerkitet"?

"Plungen" är en del av varmstarts wiren så det är bara att köpa ny sådan.

Bästa borde väl att borra och göra gänga med tapp. Sen skruva i en skruv som du får bra grepp på och försöka dra/jucka ut den.
Att dra i en gängpitt eller liknande skulle jag inte rekomendera iaf.

Har inte haft problemet själv. Ni som haft, vad beror det på? Är det skit som är problemet?

Det beror bara på att man inte använt den eller för att man inte smörjt upp den, inte alls ovanligt !

Plungen köper man separat och inte med kabeln. Behåll oxå fjädern även fast jag tror du får en ny sådan.

Plungen kostar inte mycket och måste beställas, inget som brukar finnas hemma. Det lustiga för mej var att det är samma förgasare på yzf250 och kxf250 men väldigt olika pris så ring till en yama firma och en kawa firma :-)
Jag hade först problemet på min yama sen på min kawa :-(
Nu har du ju en 450 å jag vet inte om det är samma sak där men det går väl att kolla upp.

Jag hade oxå sönder plungen....det verkar vara svårt att undvika det.
Sen kan du göra som Barrett säger eller lämna in den.
Jag lämnde in min förgasare den gången den satt som jävligast och då borrade meken in en liten skruv i plungen och drog sen ut den.
En skruv kan man dra mera i !!!

bifogar en liten bild från min manual.
har du en manual ?
Annars kan du PM mej så skickar jag min till dej !

Bifogat

• plunge.jpg
    plunge.jpg
    60.4 KB · Visningar: 92
Tack för alla svar, imorgon ska jag försöka borra ett litet hål o få i en skruv så jag på så sett kan få ut plungen. Ska kolla med Keva imorgon tror jag om dem kan ha en ny sådan hemma så hoppas jag att jag får ihop den igen. Jag har en manual men den bilden du la upp här finns inte med i den så det är säkert inte samma. Jag tackar så mkt att jag annars kan få en ny av dig Air100 men jag gör ett försök imorgon att få rätt på allt o återkommer här med besked hur det går..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back