Varmstartknapp IN eller UT?

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Hoj: 660 -04

Läste i någon tråd i veckan att varmstartknappen är inaktiv när den är utdragen, alltså tvärtemot chocken som är inaktiv när den är intryckt.
Var tvungen att kolla i manualen där det mycket riktigt står "push" för att aktivera den.
Provade dra ut den idag när jag körde, körde bara ca 200m och hojen gick betydligt sämre med stadiga avgassmällar, så det kändes helfel. Och det känns väldigt konstigt att ha knappen utdragen då den väldigt lätt hoppar in om man kommer åt den.

Så hur ska den vara egentligen?:va

//Svoosh

Last edited:
SVooSh skrev:
2475000 Hoj: 660 -04

Läste i någon tråd i veckan att varmstartknappen är inaktiv när den är utdragen, alltså tvärtemot chocken som är aktiv när den är intryckt.

//Svoosh

Nu har jag visserligen inte kört min hoj på ett tag, men vänta nu..visst drar man väl ut choken då man ska choka?

Jag kör med den intryckt!

Antar att den släpper in extra syre när man dra ut den för att underlätta starter när hojen är varm!

skoteridioten skrev:
2475076 Nu har jag visserligen inte kört min hoj på ett tag, men vänta nu..visst drar man väl ut choken då man ska choka?

Ahh skrev fel. Men vad jag menade var att eftersom choken är på när den är ute så verkar det knas att det skulle vara tvärtom på varmstarten.

Gnutten skrev:
2475149 Jag kör med den intryckt!

Antar att den släpper in extra syre när man dra ut den för att underlätta starter när hojen är varm!

Jo precis så jag kör och trott det ska vara... måste hitta inlägget.

Last edited:
SVooSh skrev:
2475243 Ahh skrev fel. Men vad jag menade var att eftersom choken är på när den är ute så verkar det knas att det skulle vara tvärtom på varmstarten.
Inget fel alls. Det är en mekanisk konstruktion gjord för att vara effektiv och inte logisk :) Choken öppnar en liten kanal för en helt egen bränslekrets och det görs genom att man drar ut choken. Varmstartknappen är en liten spetsig pinne som lyfter upp trotteln en liten bit - ungefär samma inverkan som om man skruvat upp tomgången ett antal varv extra (något man får göra om man saknar varmstartknappen och motorn är riktigt varm). Trycker man in den, så går spetsen in under trotteln från sidan. Det behövs för att ge en aning mer luft till motorn och på ett kontrollerat sätt.

TomK skrev:
2476280 Varmstartknappen är en liten spetsig pinne som lyfter upp trotteln en liten bit - ungefär samma inverkan som om man skruvat upp tomgången ett antal varv extra (något man får göra om man saknar varmstartknappen och motorn är riktigt varm). Trycker man in den, så går spetsen in under trotteln från sidan. Det behövs för att ge en aning mer luft till motorn och på ett kontrollerat sätt.
Inte på Keihin FCR.Där är varmstarten aktiverad när knappen är utdragen och luftkanalen öppen.En pinne som lyfter trotteln låter primitivt.Dellorto?
:tungan

På min kan jag svära på att varmstarten e aktiverad när den e UTDRAGEN. Blir hojj så halvjunken o man inte får igång han på första kicken, fortsätter man kicka så går den inte igång. Drar man då ut den röda saken så hoppar den igång direkt för att sedan få en aningens högre tomgång än normalt. Trycker man sedan in den så återgår den till normal. Kör man med den ute så upplever jag att hojjen går sämmre än normalt.

SVooSh skrev:
2475000 Hoj: 660 -04

Läste i någon tråd i veckan att varmstartknappen är inaktiv när den är utdragen, alltså tvärtemot chocken som är inaktiv när den är intryckt.
Var tvungen att kolla i manualen där det mycket riktigt står "push" för att aktivera den.
Provade dra ut den idag när jag körde, körde bara ca 200m och hojen gick betydligt sämre med stadiga avgassmällar, så det kändes helfel. Och det känns väldigt konstigt att ha knappen utdragen då den väldigt lätt hoppar in om man kommer åt den.

//Svoosh

klart knappen ska vara intryckt när man kör...det e ju bara vid varmstart du ska dra ut den om man inte lyckas få gång den på två kicks eller nåt...
lycka till allesammans.:tummenupp

Varmstartsknappen DRAS UT när motorn har surat ner sig. Antingen pga av klantig kickare som surat ner den med choke å axpumpsjuck eller krasch då soppan i fuggen flödat över när hojen ligger ner.
Röda knappen öppnar en extra luftkanal in förbi trotteln så att det extra syret kan ta hant om den överflödiga soppan i motorn. Drar man ut den när motorn går normalt så blir alltså soppablandningen för klen/snål, därav hög tomgång och avgassmällar. Skall tryckas in snarast när motorn hoppat igång efter nedsurning. Detta gäller alltså Keihin FCR-förgasare.

Ebbe skrev:
2480520 Varmstartsknappen DRAS UT när motorn har surat ner sig. Antingen pga av klantig kickare som surat ner den med choke å axpumpsjuck eller krasch då soppan i fuggen flödat över när hojen ligger ner.
Röda knappen öppnar en extra luftkanal in förbi trotteln så att det extra syret kan ta hant om den överflödiga soppan i motorn. Drar man ut den när motorn går normalt så blir alltså soppablandningen för klen/snål, därav hög tomgång och avgassmällar. Skall tryckas in snarast när motorn hoppat igång efter nedsurning. Detta gäller alltså Keihin FCR-förgasare.

Räcker faktiskt att motorn är rejält varm för att motorn ska bli svårstartad och då är det bra att använda varmstarten. Alltså inte bara vid flödad förgasare eller ovan kickare.

TomK skrev:
2476280 Inget fel alls. Det är en mekanisk konstruktion gjord för att vara effektiv och inte logisk :) Choken öppnar en liten kanal för en helt egen bränslekrets och det görs genom att man drar ut choken. Varmstartknappen är en liten spetsig pinne som lyfter upp trotteln en liten bit - ungefär samma inverkan som om man skruvat upp tomgången ett antal varv extra (något man får göra om man saknar varmstartknappen och motorn är riktigt varm). Trycker man in den, så går spetsen in under trotteln från sidan. Det behövs för att ge en aning mer luft till motorn och på ett kontrollerat sätt.
Så du menar alltså att man måste skruva ut tomgångsskruven när hojjen är varm för att den ska bli lättstartad? Det är ju då den är lättstartad :)

Jag heter Lasse skrev:
2480537 Räcker faktiskt att motorn är rejält varm för att motorn ska bli svårstartad och då är det bra att använda varmstarten. Alltså inte bara vid flödad förgasare eller ovan kickare.

Då är den förgasaren dåligt inställd. Iaf om det gäller en 660! Hade då aldrig några problem att starta min 660 när den var varm, inte ens när man stod mitt ute i skogen å nötte koppling i diverse stenrösen, lerhål mm. Jag använde bara rödknappen efter en vurpa, om den inte startade på 2 kick.
660'n är helt klart den mest lättstartade storstånka jag kört!

Ebbe skrev:
2480670 Då är den förgasaren dåligt inställd. Iaf om det gäller en 660! Hade då aldrig några problem att starta min 660 när den var varm, inte ens när man stod mitt ute i skogen å nötte koppling i diverse stenrösen, lerhål mm. Jag använde bara rödknappen efter en vurpa, om den inte startade på 2 kick.

Prova ställ den i solen en stund så är varmstarten bra att ha! :tummenupp

Busaberg skrev:
2478372 Inte på Keihin FCR.Där är varmstarten aktiverad när knappen är utdragen och luftkanalen öppen.En pinne som lyfter trotteln låter primitivt.Dellorto?
:tungan
Jaha, där ser man. Jo, Dell'Orto och Mikuni m.fl. kör med enkla trottellyftare. Effektivt och simpelt på samma gång. Men det kan mycket väl vara att FCR MX har det ordnat så. Vanliga FCR41 saknar varmstartknapp helt.

Ebbe skrev:
2480670 Då är den förgasaren dåligt inställd. Iaf om det gäller en 660! Hade då aldrig några problem att starta min 660 när den var varm, inte ens när man stod mitt ute i skogen å nötte koppling i diverse stenrösen, lerhål mm. Jag använde bara rödknappen efter en vurpa, om den inte startade på 2 kick.

Tänkte mest på stånkor generellt.

Jag heter Lasse skrev:
2482819 Tänkte mest på stånkor generellt.

Ok, tänkte att du menade 660'n eftersom tråden handlade om den. När det gäller varmstartsproblem på stånkor så är det väl oftast äldre maskiner isf. Har mest bara åkt på nyare modeller själv.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back