varmstarsproblem? KTM

Raban

Radarpung
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
sv1000 SF
tjena har en KTM 525 03a den är knäpp.. startar lätt när den är kall sen är det jätte svårt att få igång den när den är varm även om man drar ut den röda varmstarsknappen har provat allt typ.. en polare sa att hans var ombyggd på nåt sätt så den startar lättare varm.. och det gör den också.. tänkte om nån visste vad felet kan vara?

Åmotar´n skrev:
För lite spel på ventilerna kanske?

har ju precis ställt in ventilerna... kanske gjorde fel.. måste man låsa motorn i dödläget eller räcker det på ett ungefär?

Startar den lättare med full gas på rullen än med lätt pådrag på gashandtaget är bränsleblandningen inställd alldeles för fet. Vanlig fel när man vill att den ska gå bra på tomgång när den är kall, dvs inställd fel. Lixom, choken oftast på en hoj av en anledning.

andersbrink skrev:
Startar den lättare med full gas på rullen än med lätt pådrag på gashandtaget är bränsleblandningen inställd alldeles för fet. Vanlig fel när man vill att den ska gå bra på tomgång när den är kall, dvs inställd fel. Lixom, choken oftast på en hoj av en anledning.

jag gasar ingenting när jag startar.. då blir den ju sur..

Själv så använder jag aldrig varmstarten... tycker inte den fyller någon som helst funktion. Är motorn varm behövs ingen choke... är den kalla har du den "riktiga". Jag upplever att min hoj (660) blir svårare att få igång när jag provat med den "andra".

Marals76 skrev:
Själv så använder jag aldrig varmstarten... tycker inte den fyller någon som helst funktion. Är motorn varm behövs ingen choke... är den kalla har du den "riktiga". Jag upplever att min hoj (660) blir svårare att få igång när jag provat med den "andra".

jo jag vet inte.. är lite rädd för att jag ställde ventilerna fel bara.. vet inte om jag hade den i exakta dödläget

Raban skrev:
jag gasar ingenting när jag startar.. då blir den ju sur..

Det är alltså ax-pump på förgasarna?

Ax-pumpen kommer ju normalt (beroende på hur den är inställd) inte förrän vid 1/4 gas eller mer. Vad händer om du vrider 1/16 till 1/8 på gashantaget när den är varm? Större trottelöppning vid låga varvtal klenar ut blandningen iom att lufthastigheten blir lägre. Inget gaspådrag alls gör ju att luftspalten under trotteln blir väldigt liten och därigenom skapar en stark vakumsignal till emulsionsröret - som därigenom drar upp mer soppa än om du har ett lite större gaspådrag (än vad tomgång är).

Är det vakumförgasare? Isf är det bara att skruva in luftskruven för tomgångskretsen lite så att den blir lite "stökig" när den är kall men funkar bra när den är varm.

Ghost skrev:
Nope, det är flatslide knasare på den hojen.
(crosshoj antar jag efter en snabb koll i profilen)

Japp det är en crosshoj. dock inte min utan "Fattalianos" han använde min dator..

finns de nån offroad som ska ha gas när man startar den?

ozeo skrev:
finns de nån offroad som ska ha gas när man startar den?

inte min iaf... provade lite idag var ju stendöd om man började gasa... däremot fattar jag inte vad varmstartsknappen gör.. startar iblan med den ibland inte... skulle va grymt skönt med elstart.. ingen som har har en för mycket??

ah elstart e för barn :arsele :rofl
ne ba skoja men e de inte tekniken de e fel på så e de hojen.
enkelt :D

Raban skrev:
har ju precis ställt in ventilerna... kanske gjorde fel.. måste man låsa motorn i dödläget eller räcker det på ett ungefär?

Lås motorn i dödläget då du justerar! Blir om inte annat betydligt lättare då motorn bara får stå jättelite fel innan det blir knas!

Är ju en jättesmart låsning på ktm:erna så använd den!

Honken skrev:
Lås motorn i dödläget då du justerar! Blir om inte annat
betydligt lättare då motorn bara får stå jättelite fel innan det blir knas!

Är ju en jättesmart låsning på ktm:erna så använd den![/QUOTE

var sitter den? trodde det bara fanns på exc modellerna?

Som jag fattat så är väl varmstartknappen mest att ha när man klotat och skickat soppa hit och dit. (kanske ber. på hoj, vafan vet jag?)
Jag har startat min (nya) hoj i kallt och varmt, behövs aldrig nån choke, behöver inte heller fippla med varmstarten.
Kan nog ha att göra med hur bra den är bestyckad förstås.
Däremot är jag skitkass på att hitta det rätta läget, har ju fuskat med elstart förr... :rolleyes:
Men börjar va hyfsat haj.
Ba' teknik ju ba'.

fattaliano skrev:
var sitter den? trodde det bara fanns på exc modellerna?

Kan hända att jag inte riktigt kollade ordentligt vad han hade för hoj innan jag svarade, står att det är en SX i profilen och jag vet faktiskt inte om det sitter samma låsning på den som på exc.

På min MXC sitter det iaf en insexbult med en tjock bricka på hojens högra sida snett underifrån i vevhusets framkant. Den är bara att lossa så ser man svänghjulet som man får vrida runt tills dess att man ser ett fasat hål. Sen är det bara att plocka bort brickan och dra in bulten och vips är motorn låst i övre dödläge!

*myser med sin elstart*

Polarn köpte en begagnad TTR för nån vecka sen och premiärturen gick bra... Ända tills vi skulle tanka.. Han stängde av cykeln sen blev det släpkärra hem... Fyfan tycker synd om dom med kick.. får ju oproportionerliga ben! :D

iZi skrev:
*myser med sin elstart*

Polarn köpte en begagnad TTR för nån vecka sen och premiärturen gick bra... Ända tills vi skulle tanka.. Han stängde av cykeln sen blev det släpkärra hem... Fyfan tycker synd om dom med kick.. får ju oproportionerliga ben! :D

men varför?? nån måste ju vet a vad de beror på.. kan ju inte bli svårare å starta en varm motor tycker man?

fattaliano skrev:
men varför?? nån måste ju vet a vad de beror på.. kan ju inte bli svårare å starta en varm motor tycker man?
Jo,om ventilspelet är för litet,främst på avgassidan (eftersom dom är hetast).Vid genomvarm motor har spelet blivit noll,eller ventilerna läcker lite.Blir jäkligt svår att starta tills motorn kallnat igen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT