Varma respektive kalla tändstift ?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hej alla 2-taktsdiggare!

Har hållt på ett tag nu med att försöka få min RD350 att gå som ett spjut
men inte lyckats fullt ut....

Nu kom jag underfund med att stiften är en "storlek" för kalla och
ska såklart byta till rekommenderade stift (NGK BR8ES).

Vad jag förstått så leder varma stift värmen sämre än kalla stift,
men hur påverkas själva motorn av ett varmare eller kallare stift? :confused:
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Kör du med ett för kallt, hårt stift finns det risk att det sotar igen och går dåligt eller inte alls. Just för att stiftet inte får upp sin arbetstemperatur, som ska ligga nånstans mellan 500-900 grader? (lite osäker) för bästa förbränning.

Ett för varmt, mjukt stift blir helt enkelt för varmt. Och det är inte bra det heller. Överhängande haveririsk.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När mittelektroden har smält bort har stiftet ett för varmt "gradtal" trots perfekt förgasarinställning. Optimalt ska vara svarsotad gängring runt isolatorn medans själva isolatorn ska vara mörkt brun/röd.

Sätt i original tändstifts värmetal och justera förgasarna så att stiftfärgen blir rätt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top