Varma respektive kalla tändstift ?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hej alla 2-taktsdiggare!

Har hållt på ett tag nu med att försöka få min RD350 att gå som ett spjut
men inte lyckats fullt ut....

Nu kom jag underfund med att stiften är en "storlek" för kalla och
ska såklart byta till rekommenderade stift (NGK BR8ES).

Vad jag förstått så leder varma stift värmen sämre än kalla stift,
men hur påverkas själva motorn av ett varmare eller kallare stift? :confused:
 
Kör du med ett för kallt, hårt stift finns det risk att det sotar igen och går dåligt eller inte alls. Just för att stiftet inte får upp sin arbetstemperatur, som ska ligga nånstans mellan 500-900 grader? (lite osäker) för bästa förbränning.

Ett för varmt, mjukt stift blir helt enkelt för varmt. Och det är inte bra det heller. Överhängande haveririsk.
 
När mittelektroden har smält bort har stiftet ett för varmt "gradtal" trots perfekt förgasarinställning. Optimalt ska vara svarsotad gängring runt isolatorn medans själva isolatorn ska vara mörkt brun/röd.

Sätt i original tändstifts värmetal och justera förgasarna så att stiftfärgen blir rätt.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top