varm turbohoj

rico_139

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
gsxr 750
hej

har ett problem med min gsxr750 med marklund kit. det är så att den blir för varm finns det någon med ett bara tips på vad man kan göra för att få ner tempen.

rico_139 skrev:
hej

har ett problem med min gsxr750 med marklund kit. det är så att den blir för varm finns det någon med ett bara tips på vad man kan göra för att få ner tempen.

Vet inte vad du menar med för varm. Men jag antar att den inte kokar vid normal körning, utan ligger ca 10 grader över vad du hade original, och att den går upp till 95 – 100 grader vid statskörning. Jag har kopplat fläkten till en strömbrytare så att jag kan slå på den i god tid innan motorn blir för varm. Du kan även linda grenröret för att få ner värmestrålningen, hade det på mitt förra grenrör och det hjälpte en del. Men att bli av med värme problemet helt verkar svårt, så man får nog leva med att dom går lite varmare.

Grenrörsbandage finns att köpa på de flesta ställen som säljer turbodelar och tillbehör.

Kolla på min hemsida där har jag någon bild på grenröret med bandage.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com

rico_139 skrev:
hej

laddtryck genererar värme! så är det bara! kompensera med: större kylare, en till elfäkt, annan termostat.... eller så plågar du hojen mer varsamt :hihi

Sätt en manuell brytare till elfläkten
Kör sedan fläkten så fort du kör i stadstrafik och köer

Alternativet är att byta till en fläktkontakt med lägre tillslagstemperatur

Mekonomen har sådana , man kan dock få leta lite tills man hittar nån lämplig

jag kör med extra strömbrytare till fläkten på min 750 funkar kalas!

Nu när ni pratar fläktar. Jag har inte orkat montera någon på min hoj och lider av värme problem under 50km/h. Min tanke är att montera en billig biltemafläkt och en strömbrytare, kan iof köra den med orginal givare men då tycker jag att den griper in fösent, tempen stiger fort efter 100 grader.
Vad kör ni med för fläktar? Alla kan ju inte få plats med orginal, vad ska man satsa på att försöka montera. Jag har orginal 750 fläkt liggandes men den passar lite dåligt.

Qwerty skrev:
Nu när ni pratar fläktar. Jag har inte orkat montera någon på min hoj och lider av värme problem under 50km/h. Min tanke är att montera en billig biltemafläkt och en strömbrytare, kan iof köra den med orginal givare men då tycker jag att den griper in fösent, tempen stiger fort efter 100 grader.
Vad kör ni med för fläktar? Alla kan ju inte få plats med orginal, vad ska man satsa på att försöka montera. Jag har orginal 750 fläkt liggandes men den passar lite dåligt.

Tjennare jag hade precis samma problem på min hoj och där var det inte så lätt att fixa eftersom orginalkylaren är avkortad för att lämna plats för turbon så orginal fläkten var bortmonterad och någon hade monterat s:k dator fläktar 2 st 12x12 cm vilket inte funka vid stadskörning eller kö körning.
Efter en massa letandes så hittade jag en firma som hade massor av olika fläktar och var mkt trevliga och försökte lösa mitt problem. Jag förklarade hur mkt utrymme jag hade och att jag behövde fläktar med lite drag i 17cm i diameter och 5 cm i djup hade jag plats för och han hade 1 sort som passa perfekt och en s:k kylfläkt för kondesatorer och liknande.
Dom fläktar som jag hade tidigare var 0,3amp och flöda ca 100cubic cm fritt och dom nya 1,9 amp och flödar ca 450cubic cm fritt så nu funkar det perfekt.

Och nu till det viktiga företaget heter AIRVAC och man kunde hämta på plats och dom finns i stockholm fråga efter Håkan .Besöksadress: Bogårdsvägen 45A, Sköndal
Tel. +46 (0)8- 39 00 10 Fax. +46 (0)8- 39 00 05

:)
Jour-telefon: Klas 0708-32 12 10 Håkan 070-772 66 69

Kan ju vara så att din kylare börjar bli sliten/dålig (skadad av mek+insekter mm) brukar ge dålig kyleffekt byt i så fall ut din kylare.
Prova med att köra med Redline Wather Wetter som ökar vattnets vätningsförmåga och lite mindre glykol.
http://www.racerpartswholesale.com/redtech3.htm

rico_139 skrev:
hej

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage