Varm hårddisk?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Laddade hem ett prog idag som har lite koll på hårdvarutemp. Ser nu att en av mina diskar (den med windows och alla program, spel och skit ligger på) är 78 grader. Min andra disk som är lite nyare och det mestadels ligger filmer på visar 41 grader.

Att "maindisken" blir varmare är ju inte så konstigt men frågan är om den är lite för varm? Vad kan man göra för att pyssla om den lite?

Pinky skrev:
Laddade hem ett prog idag som har lite koll på hårdvarutemp. Ser nu att en av mina diskar (den med windows och alla program, spel och skit ligger på) är 78 grader. Min andra disk som är lite nyare och det mestadels ligger filmer på visar 41 grader.

Att "maindisken" blir varmare är ju inte så konstigt men frågan är om den är lite för varm? Vad kan man göra för att pyssla om den lite?

"Lite för varm"?? Om det är en hårddisk så är det väldigt mycket för varm. Mina diskar ligger på runt 35 grader utan att jag har gjort ngt speciellt för att kyla dom. Ligger temperaturen högt i lådan/på moderkortet också eller?
Säker på att det är HD:n & inte CPU:n som den temp:en gäller?

Fler fläktar som drar ut lite varm luft är nog till att rek. Och kolla så att dom som sitter i idag fungerar och inte är fyllda med damm.

Om det är hårddiskens temperatur är det absolut inte alls bra :4skrika

Det sägs att hårddiskar ska ligga runt 30 grader för att hålla optimalt.

Du borde kanske kolla temperaturerna på dina andra komponenter med så att du inte får värmeproblem och eventuellt sätta in extra chassiefläktar.

Vad är det för hårddisk du har? Om den verkligen har sådan hög temperatur så räka inte med att den lever så länge till...

Har du provat att känna och jämföra med dina andra hårddiskar? Kan juh var nått problem med mätningen av temperaturen också så att den inte visar rätt.

Tempen har nu gått ner till 52 grader men det är fortfarande för mycket, fortfarande 40 grader på min andra disk (barracuda 160g ca 1 år gammal)Maindisken är en samsung 60 gb med drygt 2 år på nacken.

Enligt min fancontroller med 4 värmesensorer så är det 40 grader på maindisken (sensorn inklämd mellan disken och "kontakten")
Temperaturen inne i lådan är enligt samma fancontroller 27 grader.
Cpu:n ligger på 36 grader. Har en tämligen ny Zalman fläkt helt i koppar till cpu:n + 2 chassifläktar (1 blåser in luft rakt ner i cpu fläkten, den andra blåser ut varmluft på baksidan av burken..fina LED lights dessutom :)).
All fläktar rengjorda i morse innan jag märkte av värmeproblemet.

Dock så sitter diskarna i motsatta hörnet av nätagget vilket kan bidra till den höga tempen? Men samtidigt är det ju där nere jag har mitt "friskluftsintag".
Diskarna sitter med ca 3 cm mellanrum.

Jag har inte jämfört med några andra diskar och när jag känner på dom så känns dom lika varma (är mer än ljumna men låångt ifrån att man bränner sig :D). Problemet kan mycket väl ligga i programmet jag laddade hem, vad tror ni?

Ska man få upp en hårddisk i 78 grader får man ligga i. Jag skulle inte tro att det är programmet du laddat hem som det är fel på, men visst kan du testa ett annat med. Snarare är det nog som så att sensorn på disken inte är som den ska. Ingen sensoruppmätt temperatur är den andra lik ens när den är som den ska. Mät med termometer på respektive disk istället och se vad du får för resultat.

Estremo skrev:
Ska man få upp en hårddisk i 78 grader får man ligga i. Jag skulle inte tro att det är programmet du laddat hem som det är fel på, men visst kan du testa ett annat med. Snarare är det nog som så att sensorn på disken inte är som den ska. Ingen sensoruppmätt temperatur är den andra lik ens när den är som den ska. Mät med termometer på respektive disk istället och se vad du får för resultat.

Nu när jag startade om burken så ploppade maindisktempen upp i 82 grader medans den andra disken låg kvar på 40 grader...kände genast på diskarna med handen och dom var lika varma, tror programmet retas lite med mig. Är en disk varmare på nå speciellt ställe, vart ska jag sätta min sensor?

Pinky skrev:
Börjar bli trångt i chassit men jag ska nog kunna klämma in nån liknande, tack :tummenupp
Läste om en tech artikel på nätet där dom byggde ett chassi i plexiglas och fyllde datorn med matolja. funkade efter att man silikonat vissta känsliga komponenter...kul ide men....

Skit i programmen. Plocka bort sidan på datorn och sätt handen på disken istället. Kan du hålla kvar handen utan problem är det (enligt mina erfarenheter) ingen fara

Ljunghusen skrev:
Skit i programmen. Plocka bort sidan på datorn och sätt handen på disken istället. Kan du hålla kvar handen utan problem är det (enligt mina erfarenheter) ingen fara

Testat detta när programmet visade 102 grader innan. Diskarna var fortfarande lika varma, varmare än ljummet men långt ifrån att man bränner sig :)

Pinky skrev:
Testat detta när programmet visade 102 grader innan. Diskarna var fortfarande lika varma, varmare än ljummet men långt ifrån att man bränner sig :)

Nu förstår du hur pålitliga tempsensorerna är ... :)

Att slänga i en hdd-kylare eller fläktar ger dig inget annat än oljud

Ljunghusen skrev:
Nu förstår du hur pålitliga tempsensorerna är ... :)

Att slänga i en hdd-kylare eller fläktar ger dig inget annat än oljud

Hårddiskar går sönder i förtid om de inte kyls.
Sätter man 2 hd:s i samma hållare som det brukar vara i vanliga datorlådor så blir det nästan ingen kylning alls då de värmer upp varandra.

Låt C sitta i en kylare och D i standard platsen så kommer det inte bli så varmt.

Jag känner med fingrarna om hårddiskarna är för varma eller ej. Bränns det i fingertopparna så är det en bra idé att sätta disken i en kylare, som kyler via fäst-ramen.

Pinky skrev:

Det verkar ju inte vara nåt att lita på.
Det låter som om den temperaturen som är 78 grader egentligen är Core-temperaturen.
Jag har inte sett i sisoft sandra eller i mitt "silent tek" program (kommer från moderkortstillverkaren) att man kan se temperaturen på hårddiskarna.

Last edited:
Många köpdatorer från tex dell har varma hårddiskar. Dom har nog räknat ganska bra på det där. Och mina hårddiskar har gått väldigt många tusen timmar utan problem

Ljunghusen skrev:
Många köpdatorer från tex dell har varma hårddiskar. Dom har nog räknat ganska bra på det där. Och mina hårddiskar har gått väldigt många tusen timmar utan problem
kan upplysa om att dell har varma hårddiskar ja men de har inte koll på det nej. deras vanligaste problem är att hårddiskarna ger sig. på jobbet byts datorerna ut med jämnna mellanrum pga crashade hårddiskar.

Back