Varm dator

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
r1
Har problem med varm processor.

Installerade nyligen ett ATI Radeoon 9800 Pro i min gamla dator.

Gick bra i början men sedan fick jag stora grafikfel, efter mycket felsökning kom jag fram till att processorn var för varm. Köpte en ny artic cooler fläkt vilket fungerade bra och tempen sänktes till runt 60 grader.

Men nu har den åter stigit ca 66-71 grader och spelen fungerar inte längre.

Vad skall jag göra, den nya fläkten är inte mer än två månader gammal.

(Dator spec enligt skärmdump)

Bifogat

• varmdator.jpg
    varmdator.jpg
    103.1 KB · Visningar: 104
Försök få ur mer av den varma luften ur lådan på något sätt, t.ex. en 80-120mm fläkt på baksidan som suger ur luft, brukar finnas färdiga fästhål och galler för det. Inte mycket bevänt med en massa hetluft som vispar runt inne i chassit. Kolla även att luften kan cirkulera ordentligt, undan med sladdar, tjocka IDE-kablar och annan skit som bromsar flödet. Skall vara snyggt och städat i lådan!

Jag körde med Zalmans fläktlösa VGA-kylare också, blev tyst och bra.

En polare byggde vattenkylning av Pissan Micra-kylare samt akvarievattenpump i en vanlig skurhink. Tyst, svalt och billigt. Fast inte så snyggt.

hrc skrev:
Försök få ur mer av den varma luften ur lådan på något sätt, t.ex. en 80-120mm fläkt på baksidan som suger ur luft, brukar finnas färdiga fästhål och galler för det. Inte mycket bevänt med en massa hetluft som vispar runt inne i chassit. Kolla även att luften kan cirkulera ordentligt, undan med sladdar, tjocka IDE-kablar och annan skit som bromsar flödet. Skall vara snyggt och städat i lådan!

Jag körde med Zalmans fläktlösa VGA-kylare också, blev tyst och bra.

En polare byggde vattenkylning av Pissan Micra-kylare samt akvarievattenpump i en vanlig skurhink. Tyst, svalt och billigt. Fast inte så snyggt.

Har tagit bort båda sidoplåtarna så det behövs nog något mer verkar det som.

Du får bättre cirkulation/kylning med sidoplåtarna på (om du har chassi fläktar förståss). Se till att chassit suger ut mer luft än vad som kommer in.

Annars, har du mkt damm i kylaren, graffa fläktarna brukar suuuuga åt sig damm, dammsuga dom ganska ofta

Jag skulle börja med att kolla så kylpastan fortfarande ser bra ut och ligger i lagom tunt lager. Systemtemperaturen är okej så du behöver inte slänga in massa chassifläktar för processorns skull. Är det idle eller full load-temperaturer du pratar om?

Sen ska du vara medveten om att sensorerna inte är mycket att lita på. Uppgradera BIOS så visas troligen helt andra temperaturer. Vill man veta exakt får man helt enkelt mäta själv.

Estremo skrev:
Jag skulle börja med att kolla så kylpastan fortfarande ser bra ut och ligger i lagom tunt lager. Systemtemperaturen är okej så du behöver inte slänga in massa chassifläktar för processorns skull. Är det idle eller full load-temperaturer du pratar om?

Sen ska du vara medveten om att sensorerna inte är mycket att lita på. Uppgradera BIOS så visas troligen helt andra temperaturer. Vill man veta exakt får man helt enkelt mäta själv.
Xakt, lita inte på temperaturerna som står i BIOS/motherbordmonitor och alla andra program

Sänk vcoren eftersom att du inte kör överklockat? min ligger på 1,62v standard och jag kör xp2200+

Kolla så nätagget orkar med också.. Testa ett annat..
märkt på jobbet rätt ofta att diverse suspekta fel som vi först skyller
på moderkakan egentligen beror på lite för lite kräm i nätagget..

Men vad vet jag, syftar enbart på grafikfelen med min generella och
antagligen felaktiga lösning! :)

Tack för alla svar.

Tempen är på tomgång efter att spelat ca 5 minuter.
Kanske dags att dammsuga kylflänsarna.
Dags för ny kylpast? kan den bli gammal?

Tänkte först testa sänka Vcore spänningen, dock kommer
jag inte in i BIOSen nu efter att flashat den! :confused:

När jag startar så visas asus bakgrund och längst ner står:

Press [TAB] to return to POST screen, or ALT+F2 for EZ-flash utility

Har tryckt på alla knappar, dock utan succe :3freak

Vad kan man göra?!?

anol skrev:
Tack för alla svar.

Tempen är på tomgång efter att spelat ca 5 minuter.
Kanske dags att dammsuga kylflänsarna.
Dags för ny kylpast? kan den bli gammal?

Tänkte först testa sänka Vcore spänningen, dock kommer
jag inte in i BIOSen nu efter att flashat den! :confused:

När jag startar så visas asus bakgrund och längst ner står:

Press [TAB] to return to POST screen, or ALT+F2 for EZ-flash utility

Har tryckt på alla knappar, dock utan succe :3freak

Vad kan man göra?!?

tryck på delete knappen när datorn startar, då ska du komma till bios :gnissla har jag för mig

Orginal Vcore för Palomino kärnan är 1,75V så den kan du sänka lite.

För att göra en enkel uteslutning om vart felet ligger.

Haka av chassie sidan när datorn är igång, spela eller gör något så att processorn belastas ordentligt. Sen känner du på flänsen, är den ljummen så sitter den fel, bara att plocka av och sätta på igen. Är den riktigt varm så att du bränner dig, ja då är det bara att rengöra den ordentligt. Funkar det fortfarande inte så kan du ta och montera av den och byta kylpasta till Arctic Silver eller Arctic Cheramiqe. Den förstnämnda är elektriskt ledande, så passa dig för att kladda. Det ska vara ett jämt och tunnt lager kylpasta, nästan genomskinligt. Enda uppgiften det har är att fylla ut groparna i godset. För mycket kylpasta får den negativa verkan att tempen går upp, för lite ger samma, och precis lagomt sänker tempen såvidare det är en bra kylpasta.
Nej kylpastan har inget bäst föredatum såvidare personen som applicerade det tabbade sig. Arctic cheramiqe kan du kladda hur mycket du vill med , den är inte ledande, dock har den sämre termisk absorbering/ge ifrån sig än vad Silver pastan har.

En orginal palomino har temp på 50 i idle och upp till 65 i fullload. Inget att oroa dig för om den håller sig där.

Men ta och känn på kylflänsen nu :) :banana

The-PatriX skrev:
Orginal Vcore för Palomino kärnan är 1,75V så den kan du sänka lite.

För att göra en enkel uteslutning om vart felet ligger.

Haka av chassie sidan när datorn är igång, spela eller gör något så att processorn belastas ordentligt. Sen känner du på flänsen, är den ljummen så sitter den fel, bara att plocka av och sätta på igen. Är den riktigt varm så att du bränner dig, ja då är det bara att rengöra den ordentligt. Funkar det fortfarande inte så kan du ta och montera av den och byta kylpasta till Arctic Silver eller Arctic Cheramiqe. Den förstnämnda är elektriskt ledande, så passa dig för att kladda. Det ska vara ett jämt och tunnt lager kylpasta, nästan genomskinligt. Enda uppgiften det har är att fylla ut groparna i godset. För mycket kylpasta får den negativa verkan att tempen går upp, för lite ger samma, och precis lagomt sänker tempen såvidare det är en bra kylpasta.
Nej kylpastan har inget bäst föredatum såvidare personen som applicerade det tabbade sig. Arctic cheramiqe kan du kladda hur mycket du vill med , den är inte ledande, dock har den sämre termisk absorbering/ge ifrån sig än vad Silver pastan har.

En orginal palomino har temp på 50 i idle och upp till 65 i fullload. Inget att oroa dig för om den håller sig där.

Men ta och känn på kylflänsen nu :) :banana

Lyckades komma in i bioset nu med konstant hackande på del knappen :)

har dock inte hittat "any key" inu, ser esc, return, ohhh tab! - jag tar en sån ;)

Tillbaks till allvaret: Sänkte Vcore till 1,75V (det lägsta som gick, stod innan på auto)

Skall dra igång ett spel nu, tempen är just nu 60, återkommer med rapport.

anol skrev:
Har problem med varm processor.

Installerade nyligen ett ATI Radeoon 9800 Pro i min gamla dator.

Gick bra i början men sedan fick jag stora grafikfel, efter mycket felsökning kom jag fram till att processorn var för varm. Köpte en ny artic cooler fläkt vilket fungerade bra och tempen sänktes till runt 60 grader.

Men nu har den åter stigit ca 66-71 grader och spelen fungerar inte längre.

Vad skall jag göra, den nya fläkten är inte mer än två månader gammal.

(Dator spec enligt skärmdump)

Varm dator= Kall öl till ägaren!
Prova släng på en xtra fläkt!
Garantin borde du ju kunna plocka ut et på kan man tycka!

Tack för all hjälp :tummenupp

Att sänka Vcore spänningen till 1,75V fixade biffen :)

Richard Burns Rally flyter nu på grymt med 80-90 fps och inga grafikfel (f.ö. den bästa rallysim'en :) )

När jag går ur spelet ligger CPUn på 63 grader. 59 på tomgång i windows.
BIOSet visade 38 grader.

Känner man på kylflänsen klumpen är den kanske 30-40 grader

Last edited:
Palamino serien av XP processorerna är väl känd för att bli lite varma.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!