Varing för bussgods och Trygg-Hansa

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
SIsta gången jag använder mig av bussgods!

För några månader sedan sålde jag ett paket ( Motardfälgar och bromssystem) till Gränna. Efter ca en månad fick jag en lapp hem i brevlådan att detta paketet hade blivit stulit. Tog då kontakt med bussgodset i Gränna och enligt dem skulle jag få ut ersättning av deras försäkringsbolag.

Nu efter 2 månader fick jag ett brev från Trygg-Hansa i Göteborg. Min begäran på att få ut ersättning avslogs för att Bussgods hade för bra säkerhet??:va De hade ett tillräckligt säkert förråd för att det skall kunna gå på försäkringen och hänvisade istället till min hemförsäkring.

Detta känns helt fel att jag skall behöva belasta min försäkring och stå för självrisken då jag inte ansvarar för paketet när väl bussgods tagit hand om det. Någon som har några bra tips på hur man skall kunna lösa detta? Rör sig om 10000kr.

Kan bara säga typsikt bussgods. Vi använde dem ett tag för firmans räkning för det verkade billigt och smidigt. Vi upplevde borttappade paket, uteblivna betalningar för utlösta PF m.m. Sen när de inte betalade våra krav så var de femjävliga på att slingra sig. Bussgods verkar vara ett kollektiv av företag som är anslutna. Alla jävlar skyller bara på varandra.

Deras luffare till ombud var också jävligt dåliga på att registrera paket. Skulle inte bli förvånad om det i ditt fall var så att paketet hämtats ut men aldrig registrerats varken som ankommet eller utlämnat. Råkade vi ut för flera gånger.

Jag tycker du ska bråka på Trygg-Hansa. Deras beslut bör ju gå att överklaga.
Bussgods kommer du nog aldrig komma ngnstans med. De hänvisar bara runt en i länen bland företagen som är anslutna.

Ska man skicka ngt så fungerar Schenker & DHL bättre.

Kontakta TH och påpeka just att det knappast kan gå på din försäkring när du inte har kontroll över paketet under hela kedjan.

Annars - kontakta en advokat. Kan vara värt en timme för att få proffshjälp hur du ska hantera det hela.

I Norrköping brukar de lämna "paketrummet" med öppen dörr, sedan åker den enda som jobbar där runt bussterminalerna och ingen ser till paketen.

Säkerhet existerar iaf inte här

Men hur kan dom hänvisa till "för bra säkerhet"??? Stå på dej här, du ska inte belasta NÅGON av dina försäkringar, det här ska bussgods och trygg hansa göra upp och du ska ha pengarna utan att behöva lyfta ett finger!

Normalt brukar försäkringsbolag bråka om säkerheten är otillräcklig men så var det ju inte i detta fallet, har bussgods "slarvat" bort dina prylar så får dom ersätta dej, lämpligen med hjälp av sin försäkring, ta hjälp av någon kunnig och driv detta tills du får ersättning!!

Kollade lite snabbt bussgods egna bestämmelser o dom e luddiga minst sagt, mest paragrafer som handlar om speditörer

längst ner fanns en paragraf 22 om förlorat gods
http://www.bussgods.se/files/download.asp?FileId=144&Filename=bussab 2006.pdf

Last edited:
Det är så bra säkerhet så egentligen har dom nog inte försvunnit :D

Själv har jag ett par bilfälgar liggandes på nåt bussgodslager någonstans i Sverige. Skickade 4 bilfälgar samt en väska med hjulmuttrar till en kille i Sala.

Men bara fälgarna kom fram till slutstationen. Och då skulle bussgods utreda var sista kollit var och det tog ju en stund. Fälgkunden köpte ju naturligtvis andra fälgar istället.

Jag begärde ersättning för frakt och muttrar. Men insåg ju inte att dom sedan även skulle kräva mig på returfrakten. :näsblod

Inte nog med det så hade busstationen i Sala skickat iväg fälgarna till nån annan station pga platsbrist.

Någonstans här tog min energi slut så nu hoppas jag bara att dom inte hittar fälgarna och kräver mig på 10kkr i lagerhyra.

Kollade lite snabbt bussgods egna bestämmelser o dom e luddiga minst sagt, mest paragrafer som handlar om speditörer

längst ner fanns en paragraf 22 om förlorat gods
http://www.bussgods.se/files/download.asp?FileId=144&Filename=bussab 2006.pdf

Jag tycker inte deras bestämmelser var anmärkningsvärt luddiga. På en del punkter verkar de strida mot tvingande bestämmelser i konsumenttjänstlagen, men det är varken konstigt eller något större problem eftersom de har företag som kunder också. Eftersom Lundgren är privatperson (antar jag) så är det konsumenttjänstlagen som gäller ändå.

Jag kan inte hitta något som ger Lundgren anledning att diskutera med Trygg-Hansa. Lundgrens motpart är Bussgods, det är dem som han har ett avtal med och inte försäkringsbolaget. Bussgods kan givetvis i sin tur försäkra sig mot borttappat gods, men det ska inte vara Lundgrens huvudvärk.

Kontakta advokat kan givetvis vara ett sätt att lösa problemet, men jag skulle föreslå någon slags kommunal konsumentrådgivare i första hand och allmänna reklamationsnämnden i andra hand.

Men låt i alla fall inte Bussgods hänvisa till Trygg-Hansa. TH har inga skyldigheter mot dig, Lundgren, men det har Bussgods.

(Under förutsättning att det inte finns några andra bestämmelser på själva avtalet. Jag har antagit att det bara hänvisar till bestämmelserna i Bussab2006.)

Vad har Trygg Hansa med detta att göra Du har anlitat en firma som har dålig koll.
Det är Bussgods som ska ersätta dig, om de vill dra in sitt försäkringsbolag är det upp till dem.

Bra då vet man att man aldrig mer ska ha nåt med Bussgods att göra!

hoppas det löser sig för dig.

Tack för alla tips och råd. Skall luska vidare nu i veckan med det här.

Nej var väl fel att skylla på Trygg-Hansa ( som det ser ut nu iaf) var nog mest förbannad. :gnissla

Skall uppdatera när jag vet lite mer. Länsförsäkringar håller också på att kolla upp hur detta fungerar. Antar att det blir en lång och jobbig process.

Ring konsumentombudet eller vad fan dom heter, du är kund, har betalt för en tjänst, bussgods har schabblat bort grejor som är dina.

Alternativt polisanmäl bussgods för stöld.

Inte en chans i helvete att en inlämmnad vara hos en näringsidkare ska ersättas av dig/ditt försäkringsbolag.

Om du hade lämnat in hojen på en MC firma och någon hade snott hjulen från den skulle det knappast vara ditt problem?
Du har fått dina grejor stulna ur bussgods förvar, det är deras problem.

Gör som GUW sa: Polisanmäl stölden. Det måste du gör hur som, oavsett om du ska använda din hemförsäkring eller den försäkring som Bussgods står för.
Sen är det ofta så här med försäkringar, de nekar först för att se om det går, fortsätter man då att tjata så ger de sig till slut. Givetvis kan de inte neka ersättning för att "bussgods säkerhet är för bra", detta är bara ren och skär bullshit och stöds inte av deras försäkringspolicy.

Det troligaste här är en av två saker, antingen har en anställd stulit prylarna eller så har personen som du skickade grejerna till fått ut dom utan att betala.

Ge dig inte, men polisanmäl stölden direkt så det blir lite fart på dom.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti