Varifrån får jag en kolv/cylinder som håller och har human leveranstid?

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Den här tråden är en fortsättning på min äldre Mitotråd.

Jag frågar Er, som troligtvis har mest kunskap om det här:

Som ni vet skar min Mito i höstas och nu är min far och jag ut på jakt efter en ny cylinder och kolv.

Varifrån får jag en cylinder och kolv åt en Mito 2003 (kom inte och säg någonting om den lokala återförsäljaren eller generalagenten, han har ingenting)

Alternativ:

Jag har varit inne och tittat på Götz i Tyskland på ett litet kitt:

http://www.goetz-motorsport.de/shop/detail.php?de_artnr=3119655

:165 cylinder och ny kolv, kan det vara något?
-Vad är livslängden på en sådan cylinder?
-Måste jag förstora luftfiltret och förgasaren om jag köper en sådan?
-Något annat jag måste tänka på?


FINNS DET ANDRA ALTERNATIV, SKRIV!
ÄR ÖPPEN FÖR VAD NI HAR TILL FÖRSLAG
Huvudsaken är att det håller.
 
Mikael Cagiva skrev:
Den här tråden är en fortsättning på min äldre Mitotråd.

Jag frågar Er, som troligtvis har mest kunskap om det här:

Som ni vet skar min Mito i höstas och nu är min far och jag ut på jakt efter en ny cylinder och kolv.

Varifrån får jag en cylinder och kolv åt en Mito 2003 (kom inte och säg någonting om den lokala återförsäljaren eller generalagenten, han har ingenting)

Alternativ:

Jag har varit inne och tittat på Götz i Tyskland på ett litet kitt:

http://www.goetz-motorsport.de/shop/detail.php?de_artnr=3119655

:165 cylinder och ny kolv, kan det vara något?
-Vad är livslängden på en sådan cylinder?
-Måste jag förstora luftfiltret och förgasaren om jag köper en sådan?
-Något annat jag måste tänka på?


FINNS DET ANDRA ALTERNATIV, SKRIV!
ÄR ÖPPEN FÖR VAD NI HAR TILL FÖRSLAG
Huvudsaken är att det håller.

du får nog bestycka upp ett par steg i huvudmunstycke, annars tror jag att den håller lika bra som en orginalcylle om den är inställd och inkörd rätt, sen så är den ju roligare än orginal :tuttar
 
tror inte du behöver byta förgasare då mito redan har ganska stor...
men byta munstycke och sånt får du göra.
Köp ett öppet filter också så blir det mer effekt också :yoparty
 
Saken är ju den att jag borde ha en strypt förgasare och mindre luftfilter, märk att Miton är strypt till 11 kw ännu! Och med tysk strypdon för att göra det ännu mera invecklat!

Därför undrar jag, jag menar större utrymme i cylindern med magrare bränslebladning -> det skär?

Vet ni någon annan bra affär förutom Götze?
 
Går det inte renovera din skadade cylinder och bara skaffa ny kolv?
 
Exakt.. hona kan man bara göra med gjutjärnscylindrar och cylindrar med stålfoder.

Skicka iväg cyllen på omnicasilning. kostar mellan 1800-2500:-
 
Edholm skrev:
Exakt.. hona kan man bara göra med gjutjärnscylindrar och cylindrar med stålfoder.

Skicka iväg cyllen på omnicasilning. kostar mellan 1800-2500:-
Precis vad jag menade. Det krävs riktigt allvarliga skador för att dom inte ska lösa det, dom svetsar ju skador i aluminiumen och lägger nytt nicasil på det. Man måste nästan gå lös med släggan för att det ska vara irreparabelt...
 
Flummo skrev:
Precis vad jag menade. Det krävs riktigt allvarliga skador för att dom inte ska lösa det, dom svetsar ju skador i aluminiumen och lägger nytt nicasil på det. Man måste nästan gå lös med släggan för att det ska vara irreparabelt...

Är man smart och har en far som inte är så insatt i det här ämnet så säger man nog mer än gärna att cylindern inte går att rädda så man måste ha en större större cylinder då dom är billigare än orginal :D Sen måste man ju ha trimmavgasrör oxå för annars mår inte cylindern bra. :rolleyes:
 
Mikael Cagiva skrev:
Saken är ju den att jag borde ha en strypt förgasare och mindre luftfilter, märk att Miton är strypt till 11 kw ännu! Och med tysk strypdon för att göra det ännu mera invecklat!

Därför undrar jag, jag menar större utrymme i cylindern med magrare bränslebladning -> det skär?

Vet ni någon annan bra affär förutom Götze?

köp 165ccarn, fläska på 37mm förgasarkit från götz och plocka strypningen ur puffran, på med öppet luftfilter och sen kör du in den minst 50 mil och ta-da du har grymmaste 125an i finnland, bör ju toppa runt 190-200 på mätarn :Bugar
 
CayLe skrev:
Är man smart och har en far som inte är så insatt i det här ämnet så säger man nog mer än gärna att cylindern inte går att rädda så man måste ha en större större cylinder då dom är billigare än orginal :D Sen måste man ju ha trimmavgasrör oxå för annars mår inte cylindern bra. :rolleyes:
:hihi
 
bara så du vet måste du inte byta förgasare eller luftfilter, bestyckning räcker....tror tom max effekten ligger på något lägre varv med 165cc
 
Hammet skrev:
bara så du vet måste du inte byta förgasare eller luftfilter, bestyckning räcker....tror tom max effekten ligger på något lägre varv med 165cc

Apropå det här med trim. Jag planerar att köpa ett cylle kit med överdimension till hojen sen. Tänker att det sliter mindre på motorn om man inte behöver varva lika mycket.
Någon som har en ide om hur mycket man kan sänka varvtalet ungefär om man kör på samma ''medelhastighet'' dvs 110-120'' som man hade innan.
Kommar åka rätt mycket motorväg så de e rätt viktigt för mig att inte ligga och maxa hela tiden
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top