Varierande kedjespel och konstiga ryck (youtube film)

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Bytte för ett tag sen drivpaket eftersom kedjespelets variation var alldeles för stor. Kunde mäta spelet och sen dra runt däcket ett antal grader och få skillnader i kedjespelet mellan 2 - 5 cm.

Efter jag bytt drivpaket blev det bättre men hade trots allt en variation på 2,5 - 3,5 cm beroende i vilket läge man mäter. Nu ligger jag precis på gränsvärdena för vad spelet får lov att vara minimum och max. Jag antar att det inte behöver dröja många mil till innan kedjan slits lite och jag går över tillåtet kedjespel med ett nästan nytt drivpaket.

Nu håller den på och slammrar mot svingens undersida på ett konstigt sätt också (se film nedan).

Vad kan felet vara? Filmade lite om det kan vara till hjälp!

http://www.youtube.com/watch?v=GPJi8iASh_I
Sätter man på ljudet så hör man hur det smäller från kedjan!

http://www.youtube.com/watch?v=lJREQ3r82hU
Ser nästan ut som bakdrevet vobblar lite?

Last edited:
Inte konstigt att kedjan hoppar och rycker lite när hjulet är obelastat på ett depåstöd...

Bakdrevet vobblar lite för att det sitter i en ryckutjämnare.

Känns lite som bakdrevet inte sitter i centrum + ligger på plan yta.

Haft ett sånt problem på en tidigare hoj förviso min gammla 125a, där fick jag släppa alla bultar o mäta mig upp till centrum o sen dra skruvarna o kontrollmäta.

Hur löper kedjan om du lägger lite tyngd på bakbromsen så det blir motstånd ?

Haha, det där var ju ingenting.

Min hoj smäller och hoppar som bara den från kedjan när den går på tomgång.
Det är lite spel i alla komponenter i låda och drev som slår fram o tillbaka när hjulet är obelastat.

Ut och kör med dig.

Tack för alla svaren, det var ju bra att höra att det inte var något konstigt att det slammrade när den stod som den gjorde. Tyckte mest det var mysko att det var så oregelbundet. Ska prova hur det ser ut med bakbromsen i också.

Fast kedjespelet är fortfarande skumt.

Mäter det till 2-2.5cm sen snurrar jag däcket lite och så ser man att kedjan slappar till lite och mäter det till ~3,5 cm.

Det är ju ändå en skillnad på 1 - 1,5 cm och det får inte vara större skillnad enligt manualen. Då är ju drivpaketet helt nytt också och det förblir det inte länge.

Här en annan helt obelastad kedja på tomgång (men med en draggande koppling istället) + depåstöd = du ser själv, helt fakkin' normalt med kedje-fladder ju!!

[YOUTUBE-ID]CCmWXg4BZc8[/YOUTUBE-ID]

Om man är nojjig kan man byta ut ryckutjämnarna (gummi-insatserna inne i drevhuben) + även lagret där. Det kan aldrig skada på en 13år gammal Ninja...

Last edited:
Har du nitat den för hårt så att länken kärvar?
//Micke

Mjo, jag är inte så värst nojjig över det med hur kedjan slog, jag kör på som vanligt ändå.

Det som stör mig som fan är det att kedjespelet är så pass olika beroende på vilket läge däcket ligger i. Bytte ju drivpaket just av den anledning och visst blev det lite bättre, men det ska ju inte behöva ligga på gränsvärdena med ett nytt drivpaket. När nu kedjan töjs bara en aning till så kommer det bli samma visa igen och jag får köpa ett nytt drivpaket innan det ens är i närheten av att vara slut.

Vet inte om jag kan ha nitat det för hårt, det var första gången jag gjorde det. Men jag fick ordentliga instruktioner samt ett papper med instruktioner. Sen vore det ju konstigt om det förra drivpaketet också var för hårt nitat. Låter ju som det vore något annat.

Det kan inte vara så att axeln som något av dreven sitter på är skev eller något? Skillnaden bör ju inte uppstå p.g.a. drev eller kedja eftersom de är nya. Det är ju något som gör att kedjan är mer spänd i vissa lägen.

Har du bytt hela drivpaketet, alltså båda dreven och kedjan?
Har haft en likadant på problem på en av mina tidigare hojar och det visade sig vara ett ovalt bakdrev.

Det kan inte vara så att axeln som något av dreven sitter på är skev eller något? Skillnaden bör ju inte uppstå p.g.a. drev eller kedja eftersom de är nya. Det är ju något som gör att kedjan är mer spänd i vissa lägen.

Kast på den utgåendeaxeln, tror inte problemet sitter där.

Syna bakdrevshub'en med lupp, är den skadad nånstans (lagret slut)? Höjdleds mått för samtliga anliggningsytorna för bakdrevet lika runtom?
Nya bakdrevet ovalt? Något skumt glapp om du rycker tag i den med händerna, testa både axiellt o radiellt!
Glapp i ingrepp gummiklackarna i ryckutjämnaren, testa genom att rotera med handkraft fram o tillbaka!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard