Variabel avgasport Aprilia MX125

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Hallå allihopa!

Äntligen har jag köpt mina drömars hoj, en Aprilia MX125 :kär

Den är strypt, men jag har funderingar på att strypa av lite senare. CDI-boxen vet jag hur man fixar, men hur man ska göra med avgasporten vet jag inte. Är det lika enkelt som på en RS, dvs bara att koppla ihop två sladdar? Och isf, var sitter dessa sladdar?

Tacksam för svar :Bugar

edit: En sak till. En god vän kom på idén att fästa en strömbrytare vid CDI-boxen efter att ha kapat bryggan. Detta skulle ju vara praktiskt på flera sätt. Tror ni att det skulle funka?
 
Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Min avg port var redan inkopplad!

Annars så får du lossa saden med en mutter undertill
Plocka bort kylvingarna
Lossa tanken (2st bultar från sidorna och en mitt på)

Sen ser du avg porten klart och tydligt (den guldiga saken :) )
Följ bara dom två sladdarna och se om båda är inkopplade!

Grattis till en störtskön hoj!
Jag satte precis på cylinderkitet på min så nu funkar min, ska ta premiärturen till bruden och bjuda henne på en pizza, SÅ glad är jag :tomten :banana
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
spectre skrev:
EY BRUSCHHHHHHHHHHHAN.

På vilket sätt skulle det vara praktiskt?

Jag tänkte på bråkiga föräldrar, poliser, besiktningsgubbar mm.

Svanen:Tanken att dne redan var ikopplad slog mej faktiskt. Den drog utav bara fan när man väl kom förbi CDI-skiten, men jag tänkte att det var just för att CDIn "släppte". Får väl ta en titt nån kväll.

Lycka till med nya cyllenå ge oss film :Rockbanan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
brorzan skrev:
Jag tänkte på bråkiga föräldrar, poliser, besiktningsgubbar mm.

Svanen:Tanken att dne redan var ikopplad slog mej faktiskt. Den drog utav bara fan när man väl kom förbi CDI-skiten, men jag tänkte att det var just för att CDIn "släppte". Får väl ta en titt nån kväll.

Lycka till med nya cyllenå ge oss film :Rockbanan

dom tar ju inte avgas prov å du kommer aldrig komma upp i för hög buller nivå skippa brytaren men såklart det funkar om du gör så:)

den guldiga är solonoiden inte avgasporten om jag får vara petig, glöm inte bestycka om den"byta munstycke" om du ska koppla in den :tummenupp
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
brorzan skrev:
Jag tänkte på bråkiga föräldrar, poliser, besiktningsgubbar mm.

Svanen:Tanken att dne redan var ikopplad slog mej faktiskt. Den drog utav bara fan när man väl kom förbi CDI-skiten, men jag tänkte att det var just för att CDIn "släppte". Får väl ta en titt nån kväll.

Lycka till med nya cyllenå ge oss film :Rockbanan


Vart köpte du din?

Hmm.. Följande gäller om din port är inkopplad:

Den låter väldigt lamt och lågt på tomgång och upp till ca. 9k rpm sen hörs det klart och tydligt att ljudet blir högre och den drar iväg med bra fart!

Cyllen är på nu och en filmsnutt kommer imorgon!
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Jag köpte den beggad på Mc Shopen här i Sollentuna. Förra ägaren var en tjej som bara hade kört 75 mil :confused: Har för mej att det var Mc Shopen som sålde den första gången med.

Hur den låter över 9k rpm vet jag inte riktigt. Har inte maxat den direkt pga av att jag inte har kortet än och att den inte är inkörd. Lite svårt att veta när man är på 9000 när man inte har nån varvmätare också :4skrika
 
Last edited:

^XceeD^

Drive it like you stole it!
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Kävlinge
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*
brorzan skrev:
edit: En sak till. En god vän kom på idén att fästa en strömbrytare vid CDI-boxen efter att ha kapat bryggan. Detta skulle ju vara praktiskt på flera sätt. Tror ni att det skulle funka?


d funkar perfekt, har gjort samma sak på miton ;)
 

fiddecsson

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Aprila MX125
Hallå allihopa!

Äntligen har jag köpt mina drömars hoj, en Aprilia MX125 :kär

Den är strypt, men jag har funderingar på att strypa av lite senare. CDI-boxen vet jag hur man fixar, men hur man ska göra med avgasporten vet jag inte. Är det lika enkelt som på en RS, dvs bara att koppla ihop två sladdar? Och isf, var sitter dessa sladdar?

Tacksam för svar :Bugar

edit: En sak till. En god vän kom på idén att fästa en strömbrytare vid CDI-boxen efter att ha kapat bryggan. Detta skulle ju vara praktiskt på flera sätt. Tror ni att det skulle funka?






kolla mitt garage...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top