Jag gick på lunch så min edit kom inte fram. Det är den rapport du hänvisade till:
http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/Rovdjur/Nv_varggenetik.pdf. Vi tolkar ju det vi läser med olika glasögon så jag tycker att vi inte har någon fara på taket utifrån vad den rapporten meddelar. Jag tänker inte roa mig med att förkasta den och bara hänvisa till Skandulv vilket vore det enklaste. Det finns mycket matnyttigt på SLUs hemsida också.
Det jag skriver är ju inte en tolkningsfråga. Antingen läser man rapportens innehåll, eller inte. Du frågade efter källor på det jag sa. När jag tar fram en källa och du samma, vi refererar till i princip samma material, så kan man inte sen säg att det är en tolkningsfråga. Detta är en sammanställning av gällande kunskapsläge idag.
Rapporten stödjer de antaganden jag skrev, det är inget tolkningsutrymme på den punkten.
Rapporten besvarar frågan om det är möjligt med licensjakt med ett
"kanske". Vissa matematiska modeller under vissa förutsättningar gör att den möjligtvis tål licensjakt. Vi vet inte, det behövs mer forskning skriver rapporten. Hur man kan tolka det som att det finns stöd i forskningen är ju för mig en gåta.
Sedan är det ju övertydligt intill pinsamhetens gräns att vi behöver en större population vargar om vi ska vara säkra på att den överlever, rapporten återkommer till tal större än 500individer flera gånger, och förklarar varför. Sedan plockas lixom talet 200 vargar bara fram ur en hatt från politikernas håll, och menar på att det är "väl" rätt?
(det talet kom i underlaget för uppdraget, inget som kom från forskarna)
Då förklarar rapporten att det är riskabelt, väldigt lite data visar på det, merparten data pekar mot ungefär 1000 individer, färre om man räknar med betydande införsel av vargar utifrån, men menar samtidigt att detta är ju vi kan beräkna exakt. I datasimuleringar så landar den kritiska nivån på 200 vargar, men merparten av den övriga forskningen pekar mot att vargstammen måste vara högre i antal. Hur man sedan kan tolka det som att den kritiska lägre nivån är en lämplig nivå, eller ännu mer korrekt: "Nu måste vi skjuta vargar för nu är vargstammen för stor." Detta är ju ur biologisk synvinkel är ju helt befängt. Det är ett politiskt beslut.
Skandulv ingår förresten i denna rapport så du hittar inga andra data från den gruppen. Även Skandulv säger att det är en politisk ambitionsnivå med 200 vargar. Låt vara att de nu chansas med att 200 vargar ska funka nu, men man kan fan inte påstå att det är vetenskapligt förordad nivå från biologisk synvinkel förankrat i forskning. För det är det inte, det är lögn att påstå det.
Jag kan inte begripa att diskussionen hela tiden kretsar kring frågan om 200 vargar är ett tal politiker har satt eller om naturvårdsverkets sammanställningsrapport har
förordat det talet.
Allt ligger ju på bordet ni ser ju själva hur det är, ni som hävdar att forskningen säger att vargstammen är för stor. Just exakt detta är det ju inget tolkningsutrymme om. Kan ni som envist hävdar detta komme med en enda källa som säger att det är gynnsamt utifrån biologiska faktorer att bedriva licensjakt just nu?
Läser ni så ser ni att alla källor ni hänvisar till säger att det är nödvändigt utifrån andra orsaker, samt att det är
möjligt att bedriva licensjakt. Inte
nödvändigt utifrån forskningsdata.
Vad som däremot förmodligen är absolut nödvändigt är mer invandring/införsel av nya fräscha gener. Men den frågan är något man kan genomföra
utan licensjakten. Men förmodligen fick skandulv ett politiskt ultimatum i diskussionerna, ska ni ha pengar för att föra in nya vargar så måste vi skjuta av några av de vi har. Folkopinionen kräver detta. Vad ska de säga då?
Det är ju här skon klämmer, ingen från regeringshåll har ju vågat fatta beslut om detta tidigare, nu är det kritiskt. Vi måste få in en fortöpande föryngring, sker inte detta på naturlig väg måste vi göra detta med andra metoder. Det är här den
avgörande frågan ligger. Om detta är alla eniga.
Slutligen så kan jag bara säga att för mig är det viktigt att vi pratar om det saker det verkligen gäller, debatten blir bara rökridåer då vi håller på och tummar på sanningen.
Sanningen är den att denna licensjakt är mycket tvivelaktig utifrån ett vetenskapligt perspektiv, men politiskt genomdrivet.
Observera att jag är neutral till positiv till den jakt som genomförts. Jag tror inte att det var vargens undergång på långa vägar. Jag är öppen för input men tycker inte att det är galenskap och tycker att människor i glesbygd som känner sig drabbade måste tas på allvar.
På den punkten kan vi vara överens, därför det är precis så det är. Vargen kommer
antagligen klara detta, men av politiska orsaker måste det skjutas lite varg innan valet. Då känner de som bor i vargens utbredningsområde att deras rädsla tas på allvar.
min tolkning av situationen.
Men så fan heller att det skulle vara nödvändigt utifrån vargenstammens behov.