Vargjakten

Alltså, är du 15 år och tjej? Min sambo jobbar på djurklinik och är väldigt på det klara med att djur är djur och människor är människor. Man ska inte försöka förmänskliga dem även om vargen är ett särskilt fint djur. Att kalla jakt för "bakhåll" börjar bli över löjlighetens gräns. Jag tycker samma sak om ungdomar som kallar kött för likdelar och står och grinar framför köttdisken på ICA.

Människor i bakhåll, med 4 hjulingar som jagar & dödar en varg = OK
En varg som hoppar på en lös jycke i sitt territorium = tragedi

Oj oj oj.....:rolleyes:

Jag syftade inte alls på den där incidenten utan det var ett mer allmänt inlägg.

ja i artikeln från djurparken får man uppfattningen att de var uppjagade över att vargarna hade dödat en hjort och ett får.....

Team Hojt
16869_238332922538_228865917538_3254636_1266392_n.jpg
16869_238326042538_228865917538_3254618_3969428_n.jpg

Läskiga barnmördare & vovveslaktare
16869_238326007538_228865917538_3254615_1596397_n.jpg
16869_238326067538_228865917538_3254621_2557834_n.jpg

Det där var ju knappast snygga inlägg på ett jaktforum. Men de kan inte övertolkas mer än vad en del blev skrivet här med anledning av uppdrag gransknings program i somras. Som jag sagt tidigare så finns det en stark splittring inom jägarkåren. Men visst finns det ju anledning att höja på ögonbrynen med anledning av inläggen du har visat på.

Är detta representativa inlägg ska man nog se över vissa personers jaktlicenser.

Människor i bakhåll, med 4 hjulingar som jagar & dödar en varg = OK
En varg som hoppar på en lös jycke i sitt territorium = tragedi

Oj oj oj.....:rolleyes:
Nu hittar du på igen, eller tror du på riktigt att folk kunde köra 4 hjulingar i all den här snön?

Man lokaliserade vart det fanns vargar genom att inventera spår längs vägar. Till detta var det godkänt att nyttja motorfordon, men själva jakten skedde med hjälp av spårare på skidor och en skyttelinje/passlinje.

Men klart, är ju roligare att slänga sig med snabba poänger:rolleyes:

I min värld lät jag mig förstå att vargen är starkt utrotningshotad och nu har man skjutit 39 stycken innan året ens har börjat.

Men det kanske bara är jag?

Det där var ju knappast snygga inlägg på ett jaktforum. Men de kan inte övertolkas mer än vad en del blev skrivet här med anledning av uppdrag gransknings program i somras. Som jag sagt tidigare så finns det en stark splittring inom jägarkåren. Men visst finns det ju anledning att höja på ögonbrynen med anledning av inläggen du har visat på.

Är detta representativa inlägg ska man nog se över vissa personers jaktlicenser.
Vad jag förstått så ska möjligheterna att kommentera på Jaktjournalen ha stängts av pga. att människor på båda sidor om vargfrågan inte kunnat hålla sig ifrån påhopp osv. Men den som vill se rovdjursfanatikernas kommentarer kan ju bara gå till någon av aftonbladets artiklar.

I min värld lät jag mig förstå att vargen är starkt utrotningshotad och nu har man skjutit 39 stycken innan året ens har börjat.

Ingen dålig värld du lever i när ett av jordens mest framgångsrika rovdjur helt plötsligt är utrotningshotat:tummenupp

Last edited:
Under 200 djur kallar ju inte jag en stor stam precis sedan får alla skjutglada jägare kalla det viltvård som de vill...

Last edited:
På Ísland vart man bara fram tills för några år sedan tvungen att ha statens godkännande för att gifta sig enkom för att landet skulle försäkra sig om att det inte blev fråga om inavel och de vart något fler individer än Sveriges vargstam.

Last edited:
På Ísland vart man bara fram tills för några år sedan ha statens godkännande för att gifta sig enkom för att landet skulle försäkra sig om att det inte blev fråga om inavel och de vart något fler individer än Sveriges vargstam.
Så med detta sagt tycker du att Sveriges vargstam som tydligen har sitt ursprung från 3 vargar, ska få fortsätta att föröka sig utan mänsklig påverkan?

Kanske inte är så dumt att hålla nivån där vi har den och försöka få in nytt blod i vargstammen?

Speciellt med 3 ja-alternativ 1 nej och 1 kanske, njaaa ;)

Fråga1: En licensjakt av 27 vargar pågår just nu. Tycker du det är rätt eller fel att tillåta licensjakt på vargar?
  • Ja, det är rätt
  • Ja, det är rätt, men det borde skjutas fler djur
  • Ja det är rätt, men det borde skjutas färre djur
  • Nej, det är fel
  • Tveksam, vet ej
Fråga2: Tycker du att vi borde ha fler eller färre eller ungefär lika många vargar som idag? Borde vi ha...
  • Många fler
  • Något fler
  • ungefär som nu
  • Något färre
  • Inte ha några vargar alls
  • Tveksam, vet ej

Bifogat

• Bild_5_1108927w.jpg
    Bild_5_1108927w.jpg
    114.7 KB · Visningar: 23
Last edited:
Om argumentet att skjuta ihjäl Íslänningar för att det inte skulle förekomma inavel hade varit aktuellt så hade det nog inte heller blivit poppis ibland deras vänner.
Enklaste lösningen är väl att plantera in nytt blod, det har vi ju gjort i Sverige ibland svenskarna, men visst, inte fan hjälpte det...:rolleyes:

Och statistik kan man ju alltid ljuga med lite hur man vill så det får du lägga fram hur du vill, det håller aldrig i min värld ändå.

Last edited:
Och statistik kan man ju alltid ljuga med lite hur man vill så det får du lägga fram hur du vill, det håller aldrig i min värld ändå.
Japp, med statistik kan man visa i stort sett vad som helst. Inte utan grund som man säger att det finns 3 typer av lögn - lögn, förbannad lögn & statistik.
Därför är det intressant att se hur den statistik man presenterar är framtagen, vilket jag försökt här. Andra har däremot slängt ur sig statistik på allt möjligt, men inte kunnat/velat lämna uppgifter på hur statistiken är framtagen.

Slutet på jaktåret.

alltså som lekman och om beskrivningen stämmer fattar jag inte varför de inte kunde sövt ner dom och placerat ut dom i det vilda:va

– Det är fruktansvärt tragiskt men det var det enda vi kunde göra. Vargvalparna hade aldrig accepterat att leva utan sin mamma. De hade rymt direkt, säger Alfred.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6406867.ab
Förtamade vargar kan inte släppas fria.
Djur som lyckats rymma en gång är benägna att rymma igen.

Last edited:
Jag känner flera som jagar/har jagat med kungen.
Ingen a dem har politiskt inflytande.
Förutom rösträtt.
Tror inte att det var kungen som implementerade vargjakten.
Vilka anser du skulle genomfört jakten då?
Tror både Naturvårdsverket och det berömda SKANDULV projektet skulle kunna plocka fram en lista på ett större antal kompetenta jägare med rätt inställning till vargjakt. Den hade självklart fått bedrivas över en längre tid men jag är övertygad om att en sån grupp skulle kunna skjuta av 27 vargar av rätt sort, alltså inavlade vargar med problem.

Sen undrar jag om du någonsin varit med att försöka påverka?
Om du kan få till ett samtal med beslutsfattare (ex. politiker eller styrelseledamot) och övertyga denne om din uppfattning i en specifik fråga så har du automatiskt skaffat dig inflytade. Om en riksdagspolitiker, som dessutom är jägare, hamnar i ett sällskap under t.ex kungsjakten med vargjaktsförespråkare som övertygar honom om att "det är det enda rätta", hur tror du då han röstar?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman