Vargjakten

Fick just detta från en dambekant:

"En bekant som ska skjuta varg sa att dom kommer att skjuta alla dom ser o gräva ner dom som skjuts utöver den tilldelade kvoten... Vet ju inte om det är sant men skulle inte bli förvånad. Ingen skvallrar. Dom håller varann om ryggen så att ingen åker dit. Jag håller med i ditt argument men tyvärr är det så att dom inte kommer att stoppa förrän vargen är utrotat (har jag också hört från samma person)."

Nu är jag medveten om att detta är hörsägen och gäller EN person om det är sant, drar inte alla jägare över en kam (min egen far är jägare, dock inte på varg). Men håll med om att det är en jävligt skev inställning hos någon som tillåts att jaga varg... om det är sant. Skulle inte förvåna mig en sekund dock....

För att kasta in en motpol till vissa saker som har sagts här så ger jag följande länktips:
Svenska Rovdjursföreningen

Många biologer och andra yrkesfolk som kämpar med fakta och information där. Där kan de som är intresserade läsa lita andra vinklingar och förklaringar till problematiken om denna mycket tveksamma "skyddsjakt".

Givetvis skall vi ha jakt på varg, men inte innan det är en stabil population. Detta beslut är rakt igenom politiskt vill jag hävda, att starta jakten nu innan nästa val. Eftersom det var ett vallöfte.

Deras pressmeddelande summerar ganska bra frågeställningen. Jag håller med dem.

Last edited:
läs http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6379257.ab är som är så jääädra mycket emot jakten.

En chatt med Olof Liberg. Forskar i vargar och vilt och jobbar som koordinator på skandinaviska vargprojektet. SKANDULV.

Fast han kanske heller vet va han pratar om.. :huvet Även fast SKANDULV bla finansieras av Världsnaturfonden WWF-Sverige, svenska rovdjurs föreningen mm..

"" carina: ]
varför inte låta naturen sköta den naturliga balansen??varför låta en massa skjutgalna skjuta djur som i andra länder upprätthåller djurstammarna på normal nivå?
måndag 4 januari, 2010 16:25 carina
16:27 olof liberg: Nja, någon "naturlig balans" har vi inte längre, människan påverkar redan naturen på tusen olika sätt. Så länge männiksor och rovdjur har funnits tillsammans har de dödat varandra. Om vi helst skulle sluta att jaga rovdjur vore det nog det som vore onaturligt.""

Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. Vi pratar om människors största intresse, som går om intet och detta för att någon annan vill ha vargen i vår natur.
Vänta, vänta, vänta nu lite... "Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta"
Menar du att vargen helt plötsligt dykt upp och helt omöjliggör jakt med löshund? På allvar alltså? :va
Var fanns vargen innan den "dök upp helt plötsligt" då? Alltså innan den utrotades helt på 1970-talet?

Det finns 200 vargar i hela Sverige och Norge... merparten av de svenska i Dalarna och Värmland.
Sist jag kollade hade Sverige 23 andra landskap. Varför kan man inte jaga med löshund i dessa?? :confused:

Jag tycker själv det verkar förbannat tråkigt. Därför tänker jag aldrig jaga. Men det finns ju folk som tycker det är otroligt fridfullt och man får nog se naturen på ett annat sätt när man sitter där åtta timmar om dagen. Dessutom är det nog spännande när man väl ser en älg och väntar på att den ska komma i ett bra läge.
Har absolut inget emot jakt men ditt argument är ihåligt, om det nu är så fridfullt att sitta åtta timmar i skogen och sen spännande att se en älg komma i bra läge, varför måste man då skjuta den för att göra naturupplevelsen total?
Klart som fan att jägaren sitter där för att få krama avtryckaren och döda älgjäveln. Att han sen dessutom njuter av naturupplevelsen är en annan sak.

Last edited:
Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. .

Har du tallat på fultjacket? Långa traditioner som i att ni började på 70-talet? Märkligt, hos oss har jakt med löshund hållt på sen åtminstone 1800-talet. I vilken del av undiversum bor du?

Sluta lipa om att det inte går att jaga med löshund, varg har funnits större delen av tiden vi jagat med hund.

Godmorgon...

Vänta, vänta, vänta nu lite... "Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta"
Menar du att vargen helt plötsligt dykt upp och helt omöjliggör jakt med löshund? På allvar alltså? :va
Var fanns vargen innan den "dök upp helt plötsligt" då? Alltså innan den utrotades helt på 1970-talet?

Det finns 200 vargar i hela Sverige och Norge... och de svenska i två av landskapen, Dalarna och Värmland.
Sist jag kollade hade Sverige 23 andra landskap. Varför kan man inte jaga med löshund i dessa?? :confused:

I sak har Matin rätt, man kanske inte längre kan jaga med hunden lös. I varje fall där varg och tamhund möts så slutar det med största sannolikhet med att tamhunden ligger död på marken.

På sikt kommer denna jaktmetod att försvinna. Men det är ju inte konstigare än att man går in och ändrar på metoderna att fiska med jämna mellanrum för att skydda fisken.

Många jägare bär på någon sorts hybris där de ser sin jakt som något högre, de är naturens "väktare". Sedan finns det majoriteten jägare som inser att de jagar för att det är kul och för att man får kött.

Jag anser att majoriteten jägare i Sverige är hyvens folk, men inom deras jägarförbund har de haft svårt att tysta ner "tokstollarna". Så bilden utåt blir ibland skev om man uttrycker sig milt.

Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. Vi pratar om människors största intresse, som går om intet och detta för att någon annan vill ha vargen i vår natur.

Vem är du att bestämma över en annan arts vara eller inte vara, pga att du inte kan bedriva jakt med en lös-springande hund?

På vilket sätt är vargen ett "nytt" vilt? Den har funnits här lika länge, eller längre än oss, och har garanterat jagat i det som kallas Sverige längre än vad vi har gjort.

Du har ju till och med vargen att tacka för att du kan bedriva jakt med hund, då hunden är rakt nedstigande ifrån tämjda vargar. Om du nu inte visste det :näsblod

Är det något folkslag som är överflödiga i detta landet så är det ju jägare. Största delen av våran föda idag kommer ifrån uppfödning. Skulle vara intressant att veta hur mycket vilt som faktiskt säljs idag.

Och ja ja bla bla älg och diverse annat kanske skulle öka om ingen jagade, men om man lät rovdjur-stammen växa så skulle man få en naturlig balans där med.

Och nej jag har inget emot jakt, bara hets-jakt.

Fick just detta från en dambekant:

"En bekant som ska skjuta varg sa att dom kommer att skjuta alla dom ser o gräva ner dom som skjuts utöver den tilldelade kvoten... Vet ju inte om det är sant men skulle inte bli förvånad. Ingen skvallrar. Dom håller varann om ryggen så att ingen åker dit. Jag håller med i ditt argument men tyvärr är det så att dom inte kommer att stoppa förrän vargen är utrotat (har jag också hört från samma person)."

Nu är jag medveten om att detta är hörsägen och gäller EN person om det är sant, drar inte alla jägare över en kam (min egen far är jägare, dock inte på varg). Men håll med om att det är en jävligt skev inställning hos någon som tillåts att jaga varg... om det är sant. Skulle inte förvåna mig en sekund dock....

Detta faller på sin egen orimlighet i och med att skogarna kryllar av länsstyrelsens besiktningsmän, och det svåra med att dölja sina spår i och med snön. Gräva ner måste hon syfta på täcka över vargen med snö, för att gräva när det är hög vinter och tjäle blir ju tufft.

Detta faller på sin egen orimlighet i och med att skogarna kryllar av länsstyrelsens besiktningsmän, och det svåra med att dölja sina spår i och med snön. Gräva ner måste hon syfta på täcka över vargen med snö, för att gräva när det är hög vinter och tjäle blir ju tufft.

Taget att det kanske inte praktiskt går att genomföra. Men tror du inte att ett ansenligt antal av de 12000 som anmält sig har den inställningen till vargen? Vettigt att låta dessa jaga en utrotningshotad (i Sverige) art?

Har du tallat på fultjacket? Långa traditioner som i att ni började på 70-talet? Märkligt, hos oss har jakt med löshund hållt på sen åtminstone 1800-talet. I vilken del av undiversum bor du?

Sluta lipa om att det inte går att jaga med löshund, varg har funnits större delen av tiden vi jagat med hund.

Godmorgon...

Vargen har varit hårt jagad under alla tider, för att omkring 1970 ansedds vara helt utrotad. Fridlysning i Sverige av varg skedde 1966 och 1972 i Norge. Eftersom vargen har funnits i så litet antal och ofta undanträngda till områden långt ifrån människan, så har jakt med löshund kunnat ske utan större risk för konfrontation med vargen.

Vi har nu en vargstam som är större än på över 100 år, som dessutom spridit sig till områden där fler människor lever.

Om du är insatt i jakt med löshund, så vet du förstås att de gamla generationerna jägare ofta hade jakthundar som någon form av ”boskap”. Jakthundarna stod själva i hundgården och fick egentligen bara mat och togs mest ut bara när det skulle till att jagas. Detta gjorde att familjekänslan mot sin jakthund inte var så stark, så skulle olyckan vara framme blev inte den känslomässiga förlusten så stor. Jag är rädd att vi kan riskera att komma tillbaka till den sortens djurhållning.

Kanske läge att vara lite mer ödmjuk mot andra människors åsikter och verkliga problem?

Vem är du att bestämma över en annan arts vara eller inte vara, pga att du inte kan bedriva jakt med en lös-springande hund?

På vilket sätt är vargen ett "nytt" vilt? Den har funnits här lika länge, eller längre än oss, och har garanterat jagat i det som kallas Sverige längre än vad vi har gjort.

Du har ju till och med vargen att tacka för att du kan bedriva jakt med hund, då hunden är rakt nedstigande ifrån tämjda vargar. Om du nu inte visste det :näsblod

Är det något folkslag som är överflödiga i detta landet så är det ju jägare. Största delen av våran föda idag kommer ifrån uppfödning. Skulle vara intressant att veta hur mycket vilt som faktiskt säljs idag.

Och ja ja bla bla älg och diverse annat kanske skulle öka om ingen jagade, men om man lät rovdjur-stammen växa så skulle man få en naturlig balans där med.

Och nej jag har inget emot jakt, bara hets-jakt.

Sorry...detta är för dumt för att ens orka med att ge ett svar på.

Last edited:
Har absolut inget emot jakt men ditt argument är ihåligt, om det nu är så fridfullt att sitta åtta timmar i skogen och sen spännande att se en älg komma i bra läge, varför måste man då skjuta den för att göra naturupplevelsen total?
Klart som fan att jägaren sitter där för att få krama avtryckaren och döda älgjäveln. Att han sen dessutom njuter av naturupplevelsen är en annan sak.
Jag förstår inte alls vad du menar. Det är väl klart att det slutar med att jägaren skjuter djuret? Båda sakerna ingår i jakten så varför har de inte med varandra att göra?

Taget att det kanske inte praktiskt går att genomföra. Men tror du inte att ett ansenligt antal av de 12000 som anmält sig har den inställningen till vargen? Vettigt att låta dessa jaga en utrotningshotad (i Sverige) art?

Självklart är vargen en konkurrent till jägarna, liksom alla andra rovdjur i vår natur. Jakten för jägarna bygger på att vi kan ta av överskottet av det vilda. Etik är en mycket viktig hörnsten i den svenska jakten.
Nu har vi fått områden där jakt på vissa vilt helt enkelt inte är försvarbart längre pga. Att rovdjurstrycket lokalt i området varit för stort. Vi ser som jag nämnde tidigare i denna tråd att t ex. lodjuren minskar pga. bristande födotillgång.

Enligt de siffror som hittills finns att tillgå, så får jag nog säga att det varit mycket vettigt att låta jägarna jaga dessa 27 vargar. Fast det bygger ju visserligen på ren fakta, och det är ju inte så populärt bland rovdjursromanikerna;)

Kanske läge att vara lite mer ödmjuk mot andra människors åsikter och verkliga problem?
Problem, ja. Åsikter, tveksamt.

Då vargen dödar färre jakthundar än svin och jägare kanske det är läge att ta hand om de problemen? Om man nu anser sig vara ödmjuk inför problem.

Under perioden 2000-2006 dödades antal jakthundar enl. följande;

7238st av trafik
135 av vådaskott
84 av rodjur (majoritet, björn)

Källa: Agria

Ska ni börja skjuta bilister och jägare imorgon? Ska vi slå till med 10%

Du talar om ickeproblem.

Avdelningen: för dumt att ens kommentera?

Problem, ja. Åsikter, tveksamt.

Då vargen dödar färre jakthundar än svin och jägare kanske det är läge att ta hand om de problemen? Om man nu anser sig vara ödmjuk inför problem.

Under perioden 2000-2006 dödades antal jakthundar enl. följande;

7238st av trafik
135 av vådaskott
84 av rodjur (majoritet, björn)

Källa: Agria

Ska ni börja skjuta bilister och jägare imorgon? Ska vi slå till med 10%

Du talar om ickeproblem.

Avdelningen: för dumt att ens kommentera?

En klassiker :tummenupp

Rekommenderar dig att läsa artikeln: Dödsorsaker för hundar

Citat från artikeln:
Dödsorsaker för hundar
En alldeles särskild position intar statistiken om dödsorsaker på hundar. Vargvänner och jaktmotståndare – ofta två sidor av samma mynt – hävdar sakkunnigt och fullt korrekt att tusentals hundar dör i trafiken medan bara något hundratal blir rovdjursdödade. Dessutom blir fler hundar vådaskjutna än rovdjursdödade.
Jo, jo, men det finns så klart andra sätt att vrida siffrorna.
Till exempel hittar man inte de ihjälkörda hundarna där vargarna är. När de frisinnade debattörerna vältrar sig med siffrorna jämför man glatt olycksstatistiken från den hårt trafikerade Mälardalen eller Skåne, med vargdödade hundar i de glesbefolkade svenska skogslandskapen. Och man glömmer så klart bort att nämna att en stor del av hundarna är sällskapshundar.

Du tycker med andra ord om att vägverket sätter upp vajerräcken och sprutar på reparationsmassa på våra vägar? Finns ju så många faror redan, så lite till gör ju inget. :rolleyes:

Jag förstår inte alls vad du menar. Det är väl klart att det slutar med att jägaren skjuter djuret? Båda sakerna ingår i jakten så varför har de inte med varandra att göra?

Förvisso är det flera jägare som låter djuren gå, av olika skäl. Har en kollega som verkar släppa lika många som han fäller, "de är ju så fina". :gnissla

Själv avstod jag igår då jag var osäker på om jag fick, sedan fick jag ok men då var det för sent. :(

Men tur för den, en annan gång kanske. :) Eller rättare sagt, nu fryser den väl ihjäl (eller dess kompisar) men det är väl bra enligt 90% av skribenterna i denna tråd i alla fall. :rolleyes:

Enligt de siffror som hittills finns att tillgå, så får jag nog säga att det varit mycket vettigt att låta jägarna jaga dessa 27 vargar.

ok, du har alltså siffror på att det är vettigare att låta 12000 random snubbar och diverse zeb macahan wanabees med en licens skjuta 27 (angiven siffra) godtyckliga vargar, än att låta de som värnar om stammens hälsa och överlevnad selektera individer för gallring...

:rolleyes:

ok, du har alltså siffror på att det är vettigare att låta 12000 random snubbar och diverse zeb macahan wanabees med en licens skjuta 27 (angiven siffra) godtyckliga vargar, än att låta de som värnar om stammens hälsa och överlevnad selektera individer för gallring...

:rolleyes:

Hur vet du att det var 12 000 ute?

Det vi med säkerhet vet är att hittills ser resultatet ut så här: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Hur många som faktiskt var ute och jagade spelar ju ingen roll, så länge jakten skedde utefter de riktlinjer som hade satts upp och resultatet hamnar där det var tänkt. Eller tycker du på något annat sätt?

Djurrättsaktivister med klass1 vapen? Jo jag tackar jag, så långt bort är inte Södermalm.

Du fabricerar själv de påståenden du argumenterar emot... givande. :va:tummenupp

Hur vet du att det var 12 000 ute?

Det vi med säkerhet vet är att hittills ser resultatet ut så här: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Hur många som faktiskt var ute och jagade spelar ju ingen roll, så länge jakten skedde utefter de riktlinjer som hade satts upp och resultatet hamnar där det var tänkt. Eller tycker du på något annat sätt?

Nej, men du svarar ju inte på frågan så egentligen borde jag väl inte svara på din heller.

Nej det spelar ingen roll om det var 12000 eller 10433 som var ute... det är inte poängen. Det tror jag du fattar.

OM resultatet hamnar där det är tänkt så var det ju mer tur än något annat när man tillåter jakt på GODTYCKLIGA vargar (OBS själva poängen! kan du se den?). Tycker du inte?

suck....:huvet

Last edited:
Du fabricerar själv de påståenden du argumenterar emot... givande. :va:tummenupp

Nej, men du svarar ju inte på frågan så egentligen borde jag väl inte svara på din heller.

Nej det spelar ingen roll om det var 12000 eller 10433 som var ute... det är inte poängen. Det tror jag du fattar.

OM resultatet hamnar där det är tänkt så var det ju mer tur än något annat när man tillåter jakt på GODTYCKLIGA vargar (OBS själva poängen! kan du se den?). Tycker du inte?

suck....:huvet

Diskutera jakt med en jägare är som att prata med en vägg, du ska inte förvänta dig mycket från sådana typer

Back