Varfor ligger min ZXR i f.klass 6???

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Naer jag skulle till att forsaekra min ZXR750 i vaaras blev jag forvaanad over hur billigt det var. For nagra dagar sedan kollade jag upp vad en ZX9R skulle kosta, och hade raeknat med att det skulle vara ungefaer samma eftersom dom borde ligga i samma f.klass. Doem av min forvaaning naer jag inte ens fick teckna annat aen trafik. Det visade sig att min 122-haestars ZXR aer i forsaekringsklass 6? Hur aer detta mojligt? Kan det bero pa det mystiska faktum att det staar 72kw (98hk) i regbeviset? Varfor det gor det kan man fraga sig. Antagligen blev det natt fel naer jag tog in den fraan tyskland och dom tror att alla aeldre sporthojar fraan tyskland aer strypta till 98hk?!?

Får jag gissa? Kan det vara så att det är mer effekt och mindre vikt i en ZX9 än en ZXR750? Kan vara så enkelt.

I tyskland finns det en försäkringsgräns som är vid 98hk.

Precis som det finns 25kw. Och 9 och 11kw på 125:or.

DumDum skrev:
Får jag gissa? Kan det vara så att det är mer effekt och mindre vikt i en ZX9 än en ZXR750? Kan vara så enkelt.

Ett aldeles synnerligen smart svar, och helt korrekt. Dock aer det inte det som aer det luriga. Saken aer att gamla CBR600or pa runt 100 haestar aer i f.klass 7 (den hogsta), precis som alla andra sporthojar pa 600cc och oever! Fragan gaellde om jag bara haft tur eller om importerade tysklandshojar / alla ZXR750 aer i f.klass 6. I sa fall har man ju verkligen hittat ett kryphaal!

Vad är det för årsmodell? Jag kommer ihåg att tidiga årsmodeller (-91-92) har ca 110 hk, inte 122 hk. Sen kan årsmodellen påverka priset mer än effekt/vikt. För mig är en ZX-7R -97 billigare att försäkra än en ZX-6R -98. Ba' ett exempel!

For att klargoera - Det aer en 93:a, den har enl. fabrik 122 hk. 91/92 hade 100hk (forutom RR-modellen). Att en aeldre hoj aer billigare i forsaekring aer sjaelvklart sant, men det aer fortfarande orimligt att den ska vara i f.klass 6. Manga hojar i Tyskland aer strypta till 98hk just av forsaekringsskael. Kan det vara sa att sv. bilprovning faar upp just dessa uppgifter da man reg-besiktar och man daerigenom faar en betydligt billigare forsaekring aen man borde fatt? Om det funkar for mig kanske det gaar vaegen aeven med aeldre FZR1000 osv osv. Kan vara vaert att kolla upp?!

Don Quixote skrev:
Ett aldeles synnerligen smart svar, och helt korrekt. Dock aer det inte det som aer det luriga. Saken aer att gamla CBR600or pa runt 100 haestar aer i f.klass 7 (den hogsta), precis som alla andra sporthojar pa 600cc och oever! Fragan gaellde om jag bara haft tur eller om importerade tysklandshojar / alla ZXR750 aer i f.klass 6. I sa fall har man ju verkligen hittat ett kryphaal!

Aha, jag hade totalt missuppfattat frågan. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Om det är som du spekulerar över så har du kommit på nåt användbart. Hörde om någon tjomme som har tagit hit en blade från tüskland som har exakt samma grej. Den var visst jättebillig att försäkra.
Tydligen så var förklaringen i det fallet att försäkringsbolaget såg bara vad dom trodde var ursprungeffekten men i själva verket så var det den strypta effekten samt ramnummer. Dom visste alltså bara att var en honda med nummer si och så samt vikt och effekt. kunde lika gärna ha varit en CB400. Det stog inte någonstans i de papper som f-bolaget hade tillgång till att det var en 900blade.

DumDum skrev:
Aha, jag hade totalt missuppfattat frågan. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Om det är som du spekulerar över så har du kommit på nåt användbart. Hörde om någon tjomme som har tagit hit en blade från tüskland som har exakt samma grej. Den var visst jättebillig att försäkra.
Tydligen så var förklaringen i det fallet att försäkringsbolaget såg bara vad dom trodde var ursprungeffekten men i själva verket så var det den strypta effekten samt ramnummer. Dom visste alltså bara att var en honda med nummer si och så samt vikt och effekt. kunde lika gärna ha varit en CB400. Det stog inte någonstans i de papper som f-bolaget hade tillgång till att det var en 900blade.

Nja, användbart vet jag inte. Vad händer om man kraschar med hojen och det uppdagas att hojen har fler hästar än vad den är försäkrad för?? 0:- utbetalt i ersättning skulle jag tro, eller åtminstone reducerad.
Hur de skulle få reda på det kan jag inte förklara, men riskn finns ju ändå. För det vore som att åka på en 125: a som man slängt i en 600cc-motor i. (Dåligt exempel kanske, men ni kanske förstår min poäng)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!