Varför wobblar min hoj???

youngström

Det e int en hobby, det e en livsstil.
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Triumph Speed Triple -01 Suzuki GSX750R -96
Har en Triumph Speed 3 955i -01 som beter sig väldigt nervöst i kurvorna. När man ligger på i en kurva så börjar styret wobbla lätt. Väldigt obehagligt. Provade o byta däcken o det är inga glapp i några lager. Kan det helt enkelt va fel inställning på dämparna? :confused: :confused: :confused:
Kanske för hårda. har provat lite olika inställningar o när jag ställer framdämparna som hårdast så blir det bättre................men då går det ju inte göra några stoppies.....:huvet

Är det någon som har en aning??? hjälp sökes.....till hojen alltså..:tungan

Ja tror att du ska höra med närmaste Triumph återförsäljare eller nån annan hoj affär.

Har du sänkt den fram eller höjt bak? Blir väldans brant vinkel då. Prova styrdämpare. Och kolla igenom geometrin .

Jag hade antydan till samma sak när jag hade olika oljenivå i gaffelbenen.

Wobbla

jag har samma problem fast för mig är det bak det vill wobbla, ska prova ställa om fjädringen så fort vägarna blivit farbara (och bor man i norrland så vet man att det kan ta tid). Läste i nån tråd någonstans att det kunde ha med fjädrings inställningen att göra. vi får väl återkomma med uppdaterad info.

jag har samma problem fast för mig är det bak det vill wobbla, ska prova ställa om fjädringen så fort vägarna blivit farbara (och bor man i norrland så vet man att det kan ta tid). Läste i nån tråd någonstans att det kunde ha med fjädrings inställningen att göra. vi får väl återkomma med uppdaterad info.

Wobbla bak:va

Sitter hjulet fast? Svingen?

Visste inte ens att det går..

Wobbla bak:va

Sitter hjulet fast? Svingen?

Visste inte ens att det går..

på gammel tl1000s jag hade om man jag kom in för hårt i en kurva o växla för mycket for arslet omkring o de kändes skumt men inte okontrollerat,, va nog nåt likn han mena :)

Kolla så inte du har ett oljeläkage på en gaffeltätning,,,...Som redan nämmt olika nivåer brukar orsaka wobbel!! En annan orsak som jag råkade ut för på min cbr 900 var att när bakhjulet vart slitet så wobblade skiten...

Triplen har ganska mjuk inställning som standard, speciellt bak. Min hade en tendens att gunga genom kurvorna med originalinställningen. Jag upplevde dock aldrig någon tendens till vobbel, men om man har väldigt olika ställt mellan fram och bak kan det säkerligen ge oönskade fenomen.

Länken nedan har en lite sportigare inställning att testa, den passar naturligtvis inte alla men det är bra att ha något att utgå ifrån.
http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/index.html#triumph

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT