Varför visar dom kyltorn?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag har en fundering. Varje gång klimatfrågan kommer upp på nyheterna så får man se massa kyltorn från tyskland. Mig vetligen kommer det inte så mycket "växhusgaser" ur dessa. Är det för att det ser ut som skorstenar och man vill "skrämma" den ovetande massan :va

björn
 

FreddaGädda

Guest
Alla vet ju att de tyska kyltornen står för minst hälften av all den galenskap som existerar i världen idag. :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en fundering. Varje gång klimatfrågan kommer upp på nyheterna så får man se massa kyltorn från tyskland. Mig vetligen kommer det inte så mycket "växhusgaser" ur dessa. Är det för att det ser ut som skorstenar och man vill "skrämma" den ovetande massan :va

björn

Dom gör sig bra på bild, och så stora skorstenar måste ju släppa ut jettemycket smuts i luften ju!

Ingen skulle bli rädd om dom visade ett fyratums spirorör som släppte ut en genomskinlig gas...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tycker att det är ganska så skrämmande att man vissar fel "grejor" det är ju som om man skulle göra ett repotage om bilar men visar massa tåg :mad:
 

FreddaGädda

Guest
Jag tycker att det är ganska så skrämmande att man vissar fel "grejor" det är ju som om man skulle göra ett repotage om bilar men visar massa tåg :mad:

Jag tycker inte att det är så skrämmande faktiskt.

Vad som kan vara något mer skrämmande är folks tendens att tro allt bokstavligt och bildligt som visas på tv eller skrivs i aftonbladet.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tycker inte att det är så skrämmande faktiskt.

Vad som kan vara något mer skrämmande är folks tendens att tro allt bokstavligt och bildligt som visas på tv eller skrivs i aftonbladet.

Men är det inte skrämande när media kan visa upp helt fel bilder. Vart kommer vi att hamna om vi inte börjar reagera på medias slapphänthet och sensation jornalistik? (ja detta äv egentligen inte ett bra exempel eller så är det det för jag misstänker att 90% verkligen tror att det är skorstenar dom sett)

björn
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
När det var demonstration mot kriget i Irak här i Östersund så höll de upp plakat med bilder på mördade barn. Bilderna var från Saddams härjningar...



.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Såg några arbetskamrater från Umeå universitet härom dagen på västerbottensnytt, i ett inslag om klimatförändringar. Svt gjorde ett nummer av att växthuseffekten kunde förstärka sig själv genom att omvandla fjällsjöar till (större) utsläppskällor för koldioxid. Detta var dock ganska så övertolkat, eller till och med rent feltolkat. De som intervjuades ville egentligen bara säga att sjöar kan vara viktiga för landskapets utbyte av koldioxid med atmosfären, och att flöden genom sjöar borde tas hänsyn till i de globala kolbalanserna. Reportrarna från svt satte en egen knorr på det hela, med hjälp av kreativ klippning och berättarröst, för att få inslaget att verka mer dramatiskt.

Jag tror att det ganska ofta går till ungefär så. Nyhetsreportage ska i första hand vara säljande och fånga upp tittarnas intresse. Sanningshalten kommer i andra hand. Journalisterna vet att man måste vara ganska så insatt i ämnet för att se igenom snedvinklingar och överdrifter.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det är möjligen vanligt att journalister är miljöpartister och därav vinklas många reportage i önskad riktning, detta är bara något som jag själv läst mig till och att det även är en strategi från MP sida att ha sådana medlemmar som bildar önskad opinion. Egentligen en smart startegi och det förklarar även den "konstiga" debatten i media ang kärkraft mm.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Men är det inte skrämande när media kan visa upp helt fel bilder. Vart kommer vi att hamna om vi inte börjar reagera på medias slapphänthet och sensation jornalistik? (ja detta äv egentligen inte ett bra exempel eller så är det det för jag misstänker att 90% verkligen tror att det är skorstenar dom sett)

Vi kommer att hamna i en värld där en stor del av landets befolkning har aftonpladdret som sin huvudsakliga källa till omvärldsinformation. :gnissla

Känns som ett bra tillfälle att påminna om när ett gäng lundastudenter fick ihop tusentals namnunderskrifter mot att parkförvaltningen besprutade växtligheten med diväteoxid.

Demokrati (d v s en röst per person i varje fråga, vilket är något helt annat än den representativa demokrati som vi har idag och som alltså är något helt annat än faktiskt demokrati) känns som en väldigt bra idé när man hör sånt, eller hur?
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Demokrati (d v s en röst per person i varje fråga, vilket är något helt annat än den representativa demokrati som vi har idag och som alltså är något helt annat än faktiskt demokrati)
Både representativ demokrati och direktdemokrati är varianter av begreppet demokrati (folkstyre).
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Jag tycker att det är ganska så skrämmande att man vissar fel "grejor" det är ju som om man skulle göra ett repotage om bilar men visar massa tåg :mad:

Jag tycker det är skrämmande att svenskaundervisningen inte är bättre i dagens skola.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Påminner om ett inslag på SVT om ett nytt sötningsmedel som blivigt godkänt i hela EU. Reportaget var vinklat nåt så inihelvete, man försökte få det att framstå som nåt jättefarligt trots att man inte hade minsta bevis för saken.
Fint avrundat med intervjuer där man frågade pöbeln "Vet du att det är KLORatomer i det här nya sötningsmedlet?! Vad tycker du om det?!".
Pöbelns reaktion var naturligtvis "Oj, det låter farligt!".

Fy fan.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top