Varför vill man låta så mycket?

När man är ute och åker bil och någon blåser förbi uttavhelvete med öppet system är det svårt att inte flina lite. :D

För mig är det db-killer ur på gatan, det hör till.. De med lite intresse hejjar på och vill man ska gasa lite extra. Sen har vi den där beige svensson som håller för öronen när man puttrar på tomgång. :7peta Så högt låter det inte..
Skämdes rejält när jag blev fast bakom ett gäng bilar.
När jag äntligen kan komma förbi laddar jag för kung o fosterland.
Det lär ha väsnats rejält och det är då jag upptäcker att tre av bilarna åker nedkabbat :död
 
Det lär ha väsnats rejält och det är då jag upptäcker att tre av bilarna åker nedkabbat :död

Har man inte råd med plåttak så bör man ha hörselskydd. :fakta :D
Jag brukar synka med en växling vid passage av cabbar och de som har nervevade rutor :brynad
 
Testade en Street Triple R med annan ljuddämpare på sommaren 2010. Den radtrean var inte fin att höra genom de ljuddämparna, blev bara irriterad på ljudet under provkörningen, försökte även smyga men den smattrade ändå. Så jag har original tysta ljuddämpare på min Street Triple R. Tycker det är rätt skönt med en hoj ibland som är lite tyst.

Däremot Scramblern har ett i mitt tycke fint ljud, den får gärna smattra utom vid besiktningen. Om andra uppfattar den som enbart jobbig vet jag inte, ingen har sagt nåt hittills om den. Så det beror på vad man uppfattar som vackert eller bara irriterande. BMW:n är också tyst, har inte hört annat ljud på GS/A heller så där kan jag inte uttala mig.
 
Testade en Street Triple R med annan ljuddämpare på sommaren 2010. Den radtrean var inte fin att höra genom de ljuddämparna, blev bara irriterad på ljudet under provkörningen, försökte även smyga men den smattrade ändå. Så jag har original tysta ljuddämpare på min Street Triple R. Tycker det är rätt skönt med en hoj ibland som är lite tyst.

https://www.youtube.com/watch?v=GGo-jSPdFRo

Arrow överröstar svirret så avgasljud hörs. Här kan man jämföra ljuden.
Ljuden, för tyst är den inte, oavsett ljuddämpare. :fakta

https://www.youtube.com/watch?v=n7YEZ_xUv8w
 
Jag vill höra motorn då jag kör, behöver dock inte höra mycket. Med original dämparna på Thruxtonen var det bara i princip bara fartvinden som hördes på landsväg och uppriktigt lät en jobbarkompis Puch Dakota ungefär lika högt på tomgång men då hade han 28 mm krök och gammeldags kromad effektdämpare;) TOR dämparna låter väl ganska lagom man hör motorn på landsväg men smyger man och tar det lugnt med gasen låter inte hojen mycket, får dock känslan att dom kan vara lite bullriga vid fullgasacceleration.

Mycket handlar väl om sunt förnuft, kommer jag sent på kvällen slår jag av lite i byn. Samma där jag vet att det finns små barn som kan ligga ute och vila i barnvagnen, vet själv hur frustrerande det var då nån "idiot" kom med en fyrtaktscross och drog på fullt upp för backen där vi bodde tidigare och ungarna just somnat ute i vagnarna och man äntligen skulle få vila själv eller få en timme till nåt kul.

Här är väl problemet för skulle folk köra vettigt skulle inte öppna system vara nåt större problem, fattar som inte riktigt vitsen med att växla ner ett par växlar för att man kommer till bebyggelse och sen dra fullt och växla upp bara för att det ligger hus på sidan av vägen vilket inte är ovanligt av "crossåkare" som passerar genom byn. Jag blir inte irriterad för jag bryr mig inte men jag har på känn att andra gör det speciellt sent på kvällarna.
 
En fyrtaktscross blir man väl alltid irriterad på ljudet av? Man går ju miste om tvåtaktssång...
 
Överlag tycke jag att högljutt avgassystem låter jävligt gött, det ska liksom känns i kroppen. Samtidigt inser jag vid nu 40 års ålder att andra inte delar min passion så försöker ha hyfsat tysta avgassystem. Originalsystemet på Duccen låter jäkligt nice så där stör det inte så mycket. På CCMen är förvisso det tysta röret ganska trist och låter lite gräsklipoaraktigt men å andra sidan hör man då istället det fantastiska insugsljudet när trottlarns lyfter fullt vid typ 4500-5000 rpm, det låter nästan bättre än avgasljudet.
 
Bosse-l. Vad är sunt förnuft? :va
Jag håller med dig och kör som du men... :7peta
Som vi kan läsa här så tycker några att sunt förnuft är att aldrig låta mer än original, helst som en elhoj som inte drivs med kedja. :7peta

Men ibland kan man bli överraskad. För många år sedan justerade jag förgasarna på min gamla 60-tals SportHoj när en äldre tant stannade. Hon stod där en lång stund och jag gissade att hon skulle klaga, för det låter lite med original, lätt urblåsta, absorbtionsdämpare. Men hon säger, i en lycklig ton...

-Så där lät motorcyklarna när jag var ung!

Hon hade stått och njutit! :fakta :tummenupp

En annan gång precis innan ett vägarbete i en tunnel, kommer en bil ifatt i god fart medans jag saktar ner innan "chikanen" in i tunneln. Sedan gasar jag och min Daytona med Triumphs coolfiberdämpare sprider, i mitt tycke, välljud i tunneln och bilen hänger inte med. När den kommer ifatt lägger den sig bredvid och det kunde varit bilist som tyckte jag körde för sakta in i tunneln men alla i bilen har ett stort leende och visar tummen upp. :tummenupp

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Ja ja, men nu tycker jag att originalen är tysta, jämfört med bålgetingljudet som uppstår med Arrow. :krama
Allt ligger egentligen i betraktarens öron.

Ja, håller man fullgas över 10 tusen varv så låter den som en bålgeting men ingen, med sunt förnuft, kör väl så på gata? :krama
 
Last edited:
Ja, håller man fullgas över 10 tusen varv så låter den som en bålgeting men ingen, med sunt förnuft, kör väl så på gata? :krama

Inte jag men som sagt, allt ligger i betraktarens öra. Jag gillar inte det ljudet medan andra finner det tjusigt. Jag smälter snarare för ett dovt basigt muller. :)
 
Oljud eller välljud har mycke å göra me om ljudet är låg eller hög frekvent ljud... Material valet är oxå avgörande då.. Kolfiber, titan eller rostfritt...
Favoriten är låg frekvent kolfiber...
 
Oljud eller välljud har mycke å göra me om ljudet är låg eller hög frekvent ljud... Material valet är oxå avgörande då.. Kolfiber, titan eller rostfritt...
Favoriten är låg frekvent kolfiber...
Och kanske även antalet cylindrar.
 
Inte jag men som sagt, allt ligger i betraktarens öra. Jag gillar inte det ljudet medan andra finner det tjusigt. Jag smälter snarare för ett dovt basigt muller. :)

Nä, jag gasar juh aaaldrig hårt! :rofl

Jag har däremot märkt att lök gör att jag producerar dovt, basigt muller! Härligt att det uppskattas! :tummenupp
 
Brorsan hade en Opel Commodore med slutrör i mässing. Det kan jag inte rekommendera.
 
Urrn-urrn-urrn!

Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet! Fastslogs ju redan i "Det fria ljudet." Legendarisk svensk public service-radio från, typ, 80-talet, för svårartade ljudtomtar och ljudnötter... Och... ja, allehanda motorcyklister, då alltså...

*Så, nu kryper jag tillbaka in under stenen. Yey*
 
Den här diskussionen hade sett annorlunda ut för 15+ år sedan på det här forumet. Då var det buller och bullerfonder som gällde. Polisen var elak om de tyckte något annat vid vägkanten.

Rätt mainstream att köra runt i någon 300- 450 hk bil idag som har elektronik som sköter mellangas vid växlingar, bludder vid gasläpp och antisladd som ser till att föraren tror sig vara guds gåva vad gäller körkontroll. Tyvärr låter bilarna sämre än vad Rally Kalle fick till för 20 år sedan i sin Subaru Impreza GT. Man vill bara spy när man hör och ser dessa narcissistiska förarna på vägarna med mobilen i högsta hugg för en selfie. Det går bra nu. Livet leker. Nu kanske man har trampat någon på tårna här som kör runt i Playstation eran av bilar där man har hur många liv som helst. Beklagar.

Kan nog tycka att dessa stör mer i trafikmiljön än alla motorcyklar kombinerat oavsett om de har db- killers eller inte i sina avgassystem år 2019.

Motorcykelsäsongen är kort och bilsäsongen varar året runt.

Ja, vem hade trott det 1999 att man 2019 nästan påstår att motorcyklisterna är the good guys. Tänker på buller och försöker visa sin omgivning hänsyn genom att köra med original avgassystem medan man på bilar kör med bilar som är en modern variant av Subaru Impreza i lite finare kostym som ska få föraren att känna sig som en rallygud när de kör genom stan. Omvända roller.
 
Du har nog rätt Mäkinen men jag fattar inte varför, jag älskar brass normalt.


 
Brorsan hade en Opel Commodore med slutrör i mässing. Det kan jag inte rekommendera.

Vad jag hört ska man ha slutrör i koppar i alla fall på raggarbilar med V8, det ska ge bäst ljud. Men hur det låter jämfört mot vanliga "svarta" rör vet jag ej. Rostfritt ska enligt vissa inte låta bra på jänkare då det ger ett hårt och vasst ljud, man kan ju tänka sig att koppar som är en mjukare metall kan ge dovare och mer "mullrigt" ljud.

Nån som testat kopparrör på en hoj?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top