Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Nja nu ligger ju inte användningsområdet på en 600cc mellan 13-14000 rpm.
Kör man aktivt med tex på bana ska man inte släppa den under 10000 rpm.
Sen med en effektpik på uppåt 13 000.

Min 600cc -03 kommer bra redan vid 8000/rpm.
(endast med helsystem samt PC3)
 
Varför föredrar du 600cc?

Den är mycket mer lätthanterlig och gör precis vad du säger till den :)
Oftast behöver man inte oroa sig för hjulspinn när man kliver på gasen.
(Läs OFTAST :näsblod )

På bana har jag personligen aldrig kört 1000cc, men det räcker med att titta på tiderna som körs i olika klasser så ser man att är ingen skillnad. Låga cc maskiner vinner i kurvor medans 1000cc tar igen på rakan...

det handlar inte om TOPPFART utan som du skriver, VRID, annars kan man lika gärna köpa sig en moppe för det är så det känns å ta steget ner från en literhoj till en 600:D

Det är en vanesak. En 600cc är ju rena vridraketen när säsongen börjar :D
 
Last edited:
är inge fel på 600 funkar kanon att leka med och köra bakhjul, och känns super skön och smidig att leka med
andledning till att jag ska byta till 1000 är botten vridet,
måste ju dumpa kopplingen på 8000 varv för att få upp den på 3:an
på en 1000 kör man ju lika snabbt på 2:an som 3:an på en 600 och man kan få upp den i 150 km/h också,
 
Den är mycket mer lätthanterlig och gör precis vad du säger till den :)
Oftast behöver man inte oroa sig för hjulspinn när man kliver på gasen.
(Läs OFTAST :näsblod )

På bana har jag personligen aldrig kört 1000cc, men det räcker med att titta på tiderna som körs i olika klasser så ser man att är ingen skillnad. Låga cc maskiner vinner i kurvor medans 1000cc tar igen på rakan...



Det är en vanesak. En 600cc är ju rena vridraketen när säsongen börjar :D

På bana är det säkert en annan femma, för de som kan köra fort. Feör amatörer tror jag fortfarande 1000cc är betydligt snabbare, speciellt med tanke på att det skiljer ganska lite i vikt (någon procent?) men massor i effekt (40-50%).

För de där tiderna lär väl vara tagna på proffs, dvs teoretiska för oss som ändå inte är nära av att nudda gränsen för vad hojen är kapabel till?
 
för att de kan bara köra rakt fram! o knappt det eftersom de inte kan utnyttja en 600:A på rätt sätt, de kan helt enkelt inte köra! så måste det vara! they suck baws!

Jag har 1000 men vill gå tillbaka till 600, det var mer manligt!
puss o slick!
 
Förstår inte varför folk hänger upp sig på att det skulle handla om 0-100 lr toppfart som gör skillnaden.. Går att köra lika fort med en 600 som med en 1000 men det är mer kraft i 1000 hojjen.. Blir lite roligare tycker jag.. men smaken är tydligen som baken..
 
På bana är det säkert en annan femma, för de som kan köra fort. Feör amatörer tror jag fortfarande 1000cc är betydligt snabbare, speciellt med tanke på att det skiljer ganska lite i vikt (någon procent?) men massor i effekt (40-50%).

För de där tiderna lär väl vara tagna på proffs, dvs teoretiska för oss som ändå inte är nära av att nudda gränsen för vad hojen är kapabel till?

Att köra hoj sitter inte i effekten, utan kunskapen! Men, en större rörelseenergi är svårare att få lika lydig som en mindre rörelseenergi.

Om vi tittar på bantider:

Alla tider är från Våler kval 2

125GP
19 förare
Tid: mellan 1.00 - 1.10min

600 Prod
9 förare
Tid: mellan 1.01 - 1.04min

Rookie 1000
17 förare
Tid: 1.01 - 1.07min

Rookie 600
19 förare
Tid: 1.01 - 1.10

Sen kommer:
SST 600
33 förare
Tid: 0.59 - 1.03min

Det är inte så stor skillnad i tid! Titta bara på 125GP och Rookie 1000 :D
 
Ok, det bästa vore nog om vi alla köpte 125:or och åkte runt på. Dom är ju ännu lättare och betydligt klenare/varvvilligare och borde därför va det bästa då..:)
 
Last edited:
Ok, det bästa vore nog om vi alla köpte 125:or och åkte runt på. Dom är ju ännu lättare och betydligt klenare/varvvilligare och borde därför va det bästa då..:)


å tänk så jävla billiga dom är att försäkra för jag undrar om det inte är därför 600-förare håller fast vid ...........600, innerst inne vill dom ju byta upp sig till literhojar:D
 
Last edited:
å tänk så jävla billiga dom är att försäkra för jag undrar om det inte är därför 600-förare håller fast vid ...........600, innerst inne vill dom ju byta upp sig till literhojar:D

Jo för skillnaden på en R6:a och en R1:a i försäkring är jättestor... :rolleyes:

Däremot brukar stortwinnarna vara rätt hyggliga i försäkring. Men sen saknar de ju generellt effekten av en rad4:a också.

Jag tycker de är roliga till olika saker. Till gatkörning vill jag varken ha räser 600 eller räser 1000, det är overkill så det smäller om det. Så roligt är det inte att köra motorväg. En nakenhoj av kalibern SuperDuke eller Speed Triple är det bästa för gatåkning. På bana vill jag ha 600:a för jag vågar inte köra 1000... :tungan
 
Jo för skillnaden på en R6:a och en R1:a i försäkring är jättestor... :rolleyes:

Däremot brukar stortwinnarna vara rätt hyggliga i försäkring. Men sen saknar de ju generellt effekten av en rad4:a också.

Jag tycker de är roliga till olika saker. Till gatkörning vill jag varken ha räser 600 eller räser 1000, det är overkill så det smäller om det. Så roligt är det inte att köra motorväg. En nakenhoj av kalibern SuperDuke eller Speed Triple är det bästa för gatåkning. På bana vill jag ha 600:a för jag vågar inte köra 1000... :tungan



en speed 3:a hade vart jävligt nice:)
 
Haha, ja argumenten för 1000cc fortsätter i samma stil, jättevettiga argument för en sporthoj.
"Jag kör 1000cc sporthoj för jag gillar bekvämligheten med att toura runt på landsvägen.."
Jaaa, va bra!... jag får asont överallt efter en meters körning rakt fram, det är precis så jag vill ha det. Är jag på gruppkörning och personen längst fram får för sig att åka ut på motorvägen så blir jag tjurig o åker hem. :D
Folk som kör 1000cc är nog lite rädda av sig, läskigt när motorn sjunger ut på 13krpm ju, buhuhu.. mycket me behagligt att sitta bakom det stora sköna kåpglaset o susa fram i 250 utan ett ljud från den vilda motorn som varvar i hela 2krpm. Brum brum, vilken känsla.
O ja, min absolut högsta önskan är ju faktiskt att någongång kunna köpa mig en 1000cc, men det kommer väl aaaldrig hända så himla dyra som dem e...

Btw, jag har iaf inte lånat min MC av närmaste bank.
 
Haha, ja argumenten för 1000cc fortsätter i samma stil, jättevettiga argument för en sporthoj.
"Jag kör 1000cc sporthoj för jag gillar bekvämligheten med att toura runt på landsvägen.."
Jaaa, va bra!... jag får asont överallt efter en meters körning rakt fram, det är precis så jag vill ha det. Är jag på gruppkörning och personen längst fram får för sig att åka ut på motorvägen så blir jag tjurig o åker hem. :D
Folk som kör 1000cc är nog lite rädda av sig, läskigt när motorn sjunger ut på 13krpm ju, buhuhu.. mycket me behagligt att sitta bakom det stora sköna kåpglaset o susa fram i 250 utan ett ljud från den vilda motorn som varvar i hela 2krpm. Brum brum, vilken känsla.
O ja, min absolut högsta önskan är ju faktiskt att någongång kunna köpa mig en 1000cc, men det kommer väl aaaldrig hända så himla dyra som dem e...

Btw, jag har iaf inte lånat min MC av närmaste bank.

Nä du har rätt.. Mycket bättre att köpa en hoj som har lika dyr försäkring men mindre effekt och jobbigare att köra rakt fram med :tummenupp
 
Tja för o slippa varva tills bultarna lossar! dock så tycker ja att man får slå koppling på en 1000 med
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top