Varför ventiljustering (jämfört med bilmotorer)?

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Hm.. jag har nog missat något basic, men min fråga är helt enkelt:

Varför behöver hojmotorer i allmänhet ventiljustering efter några tusen mil medan bilmotorer klarar sig utan?
 
bilar har hydrauliska ventiltryckare som "justerar" sig själva. Dessa tar plats och pallar inte med höga varvtal, därav skippar man dom på hojmotorer.
Men du kommer nog få fler bra svar, finns mycket kompetent folk här.
 
De allra flesta bilmotorer har hydrauliska ventiltryckare = underhållsfritt.

edit: pucktvåa
 
bilmotorer har överlag hydraulisk ventilsjustering i tryckarna som är automatisk, något hojar inte kan ha för dom är för högvarviga...
 
vfn, tre svar inom några minuter kl 19:30 på en lördagskväll, har vi inget bättr för oss än att hänga här mitt i vintern... =D
 
Custom hojar har väl ofta hydraliska lyftare! (lågvarviga samt inger större krav på låg vikt
 
Custom hojar har väl ofta hydraliska lyftare! (lågvarviga samt inger större krav på låg vikt
Harley har det, men på till exempel Yamaha XVS 1600 ska ventilspelet ändå justeras var 2400:e mil, trots hydraullyftare.
 
Last edited:
De flesta bilmotorer har idag hydrauliska ventillyftare vilket var desto mer ovanligt för ca 25 år sedan och det finns ju faktisk mc också med dessa hydrauliska lyftare som tillåter höga varv.Honda CB 750 F2 Sevenfifty hade ju dessa hydrauliska lyftare redan ca -92 där flera andra mc märken har liknande ventilsystem idag.
 
Last edited:
De flesta bilmotorer har idag hydrauliska ventillyftare vilket var desto mer ovanligt för ca 20 år sedan och det finns ju faktisk mc också med dessa hydrauliska lyftare som tillåter höga varv.Honda CB 750 F2 Sevenfifty hade ju dessa hydrauliska lyftare redan ca -92.
Och Honda CBX 600 E redan 1983.
 
Ok, man tackar för en drös med svar!
Nästa steg är alltså att googla på "hydrauliska ventillyftare". Meckat med ventiler och kammar har jag aldrig gjort. Jag ser bara en enkel konstruktion med kammar, vippor och ventiler framför mig, men det kan vara lite mer komplicerat än så förstår jag (nu)!
 
Argare kamprofiler och ventilfjädertryck ger mer slitage på ventil och ventilsäten, något man sällan har på standardbilar. Min hoj (RSV1000R -04 motor) kräver ofta ventiljustering medans bilen med samma teknik (205GTI med mekaniska lyftare) inte verkar röra sig i spelet.
 
Tydligen inte .....winter really sucks
...and then you mary someone who doesn't...

Tillbaka till ämnet, i (sport)hojar ligger man ju mycket närmare alla gränser, betydligt många fler hk/kg motor, det minskar ju stryktåligheten rent generellt. Samma sak med varven, hojar med R4-motorer varvar ju generellt sett betydligt mycket mer än bilar vid samma hastighet. En bilmotor klarar ju ofta utan att sucka >30k mil, jag skulle vilja se en nyare sporthojsmotor som gör det :näsblod
 
Varför behöver man ställa spelet oftare på crossar/stånkor än på övriga hojar (som varvar lika mycket)?
 
Det går uppenbart att få till hojmotorwr man inte behöver justera på. Speed triplen -06 jag körde 8000 mil behövde inte justeras en enda gång. Vid kollerna var det perfekt varje gång.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top