Varför ventiljustering (jämfört med bilmotorer)?

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Hm.. jag har nog missat något basic, men min fråga är helt enkelt:

Varför behöver hojmotorer i allmänhet ventiljustering efter några tusen mil medan bilmotorer klarar sig utan?
 
bilar har hydrauliska ventiltryckare som "justerar" sig själva. Dessa tar plats och pallar inte med höga varvtal, därav skippar man dom på hojmotorer.
Men du kommer nog få fler bra svar, finns mycket kompetent folk här.
 
De allra flesta bilmotorer har hydrauliska ventiltryckare = underhållsfritt.

edit: pucktvåa
 
bilmotorer har överlag hydraulisk ventilsjustering i tryckarna som är automatisk, något hojar inte kan ha för dom är för högvarviga...
 
vfn, tre svar inom några minuter kl 19:30 på en lördagskväll, har vi inget bättr för oss än att hänga här mitt i vintern... =D
 
Custom hojar har väl ofta hydraliska lyftare! (lågvarviga samt inger större krav på låg vikt
 
Custom hojar har väl ofta hydraliska lyftare! (lågvarviga samt inger större krav på låg vikt
Harley har det, men på till exempel Yamaha XVS 1600 ska ventilspelet ändå justeras var 2400:e mil, trots hydraullyftare.
 
Last edited:
De flesta bilmotorer har idag hydrauliska ventillyftare vilket var desto mer ovanligt för ca 25 år sedan och det finns ju faktisk mc också med dessa hydrauliska lyftare som tillåter höga varv.Honda CB 750 F2 Sevenfifty hade ju dessa hydrauliska lyftare redan ca -92 där flera andra mc märken har liknande ventilsystem idag.
 
Last edited:
De flesta bilmotorer har idag hydrauliska ventillyftare vilket var desto mer ovanligt för ca 20 år sedan och det finns ju faktisk mc också med dessa hydrauliska lyftare som tillåter höga varv.Honda CB 750 F2 Sevenfifty hade ju dessa hydrauliska lyftare redan ca -92.
Och Honda CBX 600 E redan 1983.
 
Ok, man tackar för en drös med svar!
Nästa steg är alltså att googla på "hydrauliska ventillyftare". Meckat med ventiler och kammar har jag aldrig gjort. Jag ser bara en enkel konstruktion med kammar, vippor och ventiler framför mig, men det kan vara lite mer komplicerat än så förstår jag (nu)!
 
Argare kamprofiler och ventilfjädertryck ger mer slitage på ventil och ventilsäten, något man sällan har på standardbilar. Min hoj (RSV1000R -04 motor) kräver ofta ventiljustering medans bilen med samma teknik (205GTI med mekaniska lyftare) inte verkar röra sig i spelet.
 
Tydligen inte .....winter really sucks
...and then you mary someone who doesn't...

Tillbaka till ämnet, i (sport)hojar ligger man ju mycket närmare alla gränser, betydligt många fler hk/kg motor, det minskar ju stryktåligheten rent generellt. Samma sak med varven, hojar med R4-motorer varvar ju generellt sett betydligt mycket mer än bilar vid samma hastighet. En bilmotor klarar ju ofta utan att sucka >30k mil, jag skulle vilja se en nyare sporthojsmotor som gör det :näsblod
 
Varför behöver man ställa spelet oftare på crossar/stånkor än på övriga hojar (som varvar lika mycket)?
 
Det går uppenbart att få till hojmotorwr man inte behöver justera på. Speed triplen -06 jag körde 8000 mil behövde inte justeras en enda gång. Vid kollerna var det perfekt varje gång.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top