Varför välja minivarianterna?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Alltså zx6, gixxer 600, cbr600, r6 osv. Det kan vara jag som inbillar mig, men blir inte dessa maskiner en allt vanligare syn på vägarna? Är det på grund av begagnatpriser, försäkringskostnader eller smidigheten som så många väljer de mindre varianterna av sporthojarna? Själv är jag lite av en effektfantast...

/Martin

Försäkringspremien är inte lägre på en 600 än på en 1000-kubikare, i alla fall ska det vara så.

Anledningen till att många väljer en 600 istället för en större hoj kan väl kanske vara att de är bättre för nybörjare, de är roligare och bättre att svänga med och de är aningens billigare i inköp. Så var det i alla fall för mig.

McB skrev:
Försäkringspremien är inte lägre på en 600 än på en 1000-kubikare, i alla fall ska det vara så.

Anledningen till att många väljer en 600 istället för en större hoj kan väl kanske vara att de är bättre för nybörjare, de är roligare och bättre att svänga med och de är aningens billigare i inköp. Så var det i alla fall för mig.

Men 600:an har i princip alltid lägre ursprungseffekt är storebröderna och det är ju ursprungseffekten som försäkringen baseras på. Lite billigare måste väl det vara??

...fast jag kan erkänna att min klumpeduns kan ha begränsningar i stadskörning och när man ska in och trixa på trånga parkeringar. Med lite tur kanske jag har råd med en r1 eller gixxer 1000 i nästa liv någon gång...

/Martin

Så gott som alla 600 kubikare är klass 7 så inte sparar man några pengar på försäkringar i allafall, men billigare i inköp är dom.

berggren_martin skrev:
Men 600:an har i princip alltid lägre ursprungseffekt är storebröderna och det är ju ursprungseffekten som försäkringen baseras på. Lite billigare måste väl det vara??

Det försäkringspremien baseras på är förhållandet mellan ursprungseffekt och vikt, så alla klass 7-hojar har i stort sett samma premie. Det som gör att det ändå varierar beror på annat, såsom slumpgeneratorer och ignorans.

Hmm, så när förrförra ägaren sänkte min på pappret från 114 till 72 kW så var detta helt i onödan försäkringsmässigt? (alltså då de ännu inte börjat gå på ursprungseffekten)

Sen kom jag att fundera på om alla FB kör så benhårt på klassystemet. Bilsport & MC t.ex. verkar ju köra sitt egna race när det gäller det mesta.

/Martin

Förhållandet mellan vikt och effekt sade jag. Alltså gör en effektminskning att detta förhållande ökar, vilket kan resultera i att hojen hamnar i en annan klass.

Det finns en formel någonstans för hur man räknar ut det här, men jag har den inte i huvudet.

Jodå, alla FB använder klassystemet, men undantagen som de använder skiljer sig åt. Tex. så har If en klass 8, där de flesta sporthojar hamnar.

Det var ett litet tag på 90-talet, då Sverige som ett led i nollvisionspolitiken tog in mängder av hojar i strypt skick. Fan vad billigt det borde bli i försäkring om man köper en 600 från den tiden. Ursprungseffekten blir ju i det fallet mycket mycket lägre än den verkliga :)

Dagens 600 maskiner är väll inte så värst mycket effektsvagare om man bara tittar på toppeffekt. Du får varva som en tok för att hålla effekten uppe men väl där så finns det så det räcker.
Det är i mitt fall anledningen till att jag vill ha en "större" motor. Är inte direkt jätteförtjust i att ligga och tokvarva hela tiden.

Tyckte tom. min gamla zx750 var jobbig så sett, fick ju varva som en gnu föra att det skulle hända nåt. Vridet komförst vid 6000 varv.

/Martin

berggren_martin skrev:
Det var ett litet tag på 90-talet, då Sverige som ett led i nollvisionspolitiken tog in mängder av hojar i strypt skick. Fan vad billigt det borde bli i försäkring om man köper en 600 från den tiden. Ursprungseffekten blir ju i det fallet mycket mycket lägre än den verkliga :)

FB:na kör kollar ibland så att alla hojar ligger på rätt effekt. Om man t.ex. importerar en hoj som är strypt från Tyskland till 75hk men original ligger på 150hk så ändrar man det. Om det är samma hoj alltså.
Summa summarum så borde man nha gjort så med de "där" hojarna också.

LF sänker Yama FJR 1300 till klass 6 för att den inte körs som t.ex. en R1.

berggren_martin skrev:
Hmm, så när förrförra ägaren sänkte min på pappret från 114 till 72 kW så var detta helt i onödan försäkringsmässigt? (alltså då de ännu inte börjat gå på ursprungseffekten)

Sen kom jag att fundera på om alla FB kör så benhårt på klassystemet. Bilsport & MC t.ex. verkar ju köra sitt egna race när det gäller det mesta.

/Martin

Bilsport & Mc är lite egna på alla möjliga vis, dom i stort sett vägrar att försäkra klass 7.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!