Varför två st ljuddämpare på en twin?

Pilsner skrev:
En motor mår bäst av ett rör per cylinder som är uträknat till motorn. Se på top fuel bilar. Det funkar inte ljudmässigt, dock. På en 90 graders fyra är 4-1 systemet det mest effektiva. Det är dock bara "tunat" till ett varvtal. 4-2-1 systemet har två effektiva områden med valfrihet på var du vill ha effektbanden genom att variera rörens längs och tjocklek. På motorer med annan tändvinkel funkar (i twinfallet) 2-1 systemet bäst. Chevas smallblock har en annan tändföljd och där ska mittencylindrarna på samma cylinderrad korsas över till motsatt avgas för att få pulserna rätt. Kör du då med headers måste man korsa rören efter eller bygga ett balansrör mellan annars är det goodbye med 10-15% direkt.

Jag vet att vi inte snackar bilar här, men principerna är samma. Ex en RSV Mille har 2-1 system för att kompensera en effektteknisk bristfällig motor (som en Harley), Ducati och TRX har 2-2 men med korsade rör (Ducce) eller balansrör (TRX). En R1:a behöver inte detta utan kan ha 4-1. Emellertid har man ett klent mellanregister som kan kompenseras (med endast en liten toppeffektsförlust) med ett 4-2-1 system.

4-1-2 system är bara till för att få mindre ljuddämpare till samma ljudnivå och är katastrof för motoreffekten.

Alla motorer är individuella och en topp med en speciell kamtiming kan må bättre av ett annat avgassystem än vad som är teoretiskt rätt. Jag låter motortrimmarna hålla på med finliret och väljer ett avgas som är snyggt och låter rätt. Jag känner ändå inte skillnad på 150 eller 160 hästar i en motorcykel som väger 180 kg.

pilsner

Bra inlägg! :)

Jag har ett Akrapovic Helsystem och det är dubbla balansrör på det, har för mig att det är lika på helsystemen till SP:n

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti