Varför torka av skattelappen?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Detta är ju inte direkt eller inte alls mc relaterat men inte överflödigt heller så öhh.... iaf, mängder av bilister torkar tvångsmässigt ren sitt skatteklistermärke på nummerskylten.
Detta tyder ju på ngt slags gott uppsåt, visst?

Men varför inte då tvätta av hela ist då? Böter för oläsbar skylt är väl typ femtonhundra spänn varför det borde avskräcka / ändra beteende?

Vad är grejen? Gammal Harry Haffamyt från -60?

Även vanligt hos 30+ snubbar med tunt hår och två år gammal föredetta tjänstbil Skoda med aleminiumfällgar.

Så, varför?

Jag torkar rent skattelappen en gång om året, när den nya ska klistras!

Det är inte bilar med ny skattelapp du har sett då?
Eller ser du rent av snubbar som står och putsar lappen då och då?

Det kan ju IOFS vara för att slippa bli stoppad och kollad i onödan om inte skylten i övrigt är tokgrisig, det krävs ju mindre skit för att skattelappen ska bli oläslig?

Jag torkar rent skattelappen en gång om året, när den nya ska klistras!

Det är inte bilar med ny skattelapp du har sett då?
Eller ser du rent av snubbar som står och putsar lappen då och då?

Det kan ju IOFS vara för att slippa bli stoppad och kollad i onödan om inte skylten i övrigt är tokgrisig, det krävs ju mindre skit för att skattelappen ska bli oläslig?
Im with ^

Klart det måste vara för att de just har bytt skattemärke.

Tänkte också först att det är folk som vill vara stolta över att deras bil minsann är skattad men jag tror alltmer på GuW:s teori :tummenupp

I och med att man i värsta fall kan få böter för att registreringsskylten är smutsig (när den blivit oläsbar) så är det märkligt att folk inte rengör hela när dom ändå är igång.

Jag stör mig enormt på det där! Som ts skrev så får man ju böter för att skylten är oläsbar inte skattemärket. Och byter jag skattemärke tar jag väl på mig att torka hela skylten? :va

Det går ju FFS en hel pappersrulle för att torka hela skylten, har man bara en liten tuss med t-röd på så tvättar man bara där den nya ugglan ska sitta.

"Nybytt lapp" teorin förklarar säkert några, men börja kolla så inser ni hur sjukt utbrett det är..

Jag brukar ha skatteugglan i handskfacket, tänker alltid sätta dit den när bilen är nytvättad men glömmer det.
Har inte märkt nåt negativt med det :)

Kan vara en kvarleva från när dom "nya" regplåtarna kom på 70-talet och skattemärket flyttades från insidan av vindrutan till regplåten? Minns att farsan var jävligt noga med att hålla märket rent, så jag anar ett påbud från högre makt att det var viktigt med rent skattemärke. I gammal ond sosseanda är det ju något fint med skatt, så då ska man väl vara stolt över att familjebilen är just det...skattad.:rolleyes:

Tror oxå på teorin me nybytt märke.
Själv byter jag bara när de lyckas färgmatcha, de andra åren låter jag bli. Röd bil - Rött märke :D

"Nybytt lapp" teorin förklarar säkert några, men börja kolla så inser ni hur sjukt utbrett det är..

Jag såg rubriken till denna tråd igår och tänkte spara det goda tills idag. Jag hade dock inte förstått att folk trodde att folk putsar upp lappen så jag har faktiskt redan tänkt ett varv till:

Alla som försökt pilla bort ett skattemärke vet att man skulle göra vad som helst i princip för att det inte skulle sitta fast riktigt så hårt som det faktiskt gör. Att låta smutsen sitta kvar vore alltså en god gärning och glöm att märket fladdrar av i vilket fall, och om det gör det kan man beställa ett nytt gratis.

Jag håller det för föga troligt att någon städar av endast skattemärket och inte hela regplåten för övrigt. Sådana dorks kan bara inte finnas.

Grym tråd för övrigt! :yoparty

Kan vara en kvarleva från när dom "nya" regplåtarna kom på 70-talet och skattemärket flyttades från insidan av vindrutan till regplåten? Minns att farsan var jävligt noga med att hålla märket rent, så jag anar ett påbud från högre makt att det var viktigt med rent skattemärke. I gammal ond sosseanda är det ju något fint med skatt, så då ska man väl vara stolt över att familjebilen är just det...skattad.:rolleyes:

Citat Mona Sahlin:
"Det är sexigt att betala skatt" slut citat.

Jag håller det för föga troligt att någon städar av endast skattemärket och inte hela regplåten för övrigt. Sådana dorks kan bara inte finnas.

Grym tråd för övrigt! :yoparty

Kolla Lord Adrians inlägg högre upp, det var något sånt jag själv var inne på. Vi är ju ett kuvat folk, samtidigt som vi saknar basala kunskaper i normalt folkvett, typ köra i den filen som ligger längst ut åt höger, inte stanna precis innanför skjutdörrarna till NK osv osv..

Jag har försökt hålla lite mer koll och kan meddela att detta fenomen knappast existerar hos invandrarna, förrutom den lilla klick som kämpar med sin egen försvenskning, dvs inga påtejpade luftintag på huven.

Det är i många fall gamla lappar som är rentorkade, alltså inte nya / nyditsatta.

Och, som tidigare sagts, så är det framförallt två kategorier:

1. O´l folks i anonyma bilar.
2. Rena töntar i alla åldrar, alltså kalsongryckutsatta sedan späd ålder.

( kategori 2 gör ju givetvis som sina föräldrar i alla lägen så...)

Fast igår såg jag med egna ögon en taxichafför på Shell Globen som torkade av lappen, givetvis frågade jag varför men han ryckte bara på axlarna och svarade att han inte kunde tvätta biltvätt varje dag för 200,- så det gav inget direkt.

Varför kallas det "uggla", det ser ju inte ut som en uggla? Det ser ju mer ut som en färgad rektangel (med rundade hörn) där en vit yta med en siffra är tryckt.

Senast jag såg en uggla var den inte i närheten av ett så'nt utseende.

barredowl.jpg
uggla.jpg

????????????????

Å jag sätter aldrig dit den på skylten... Har hittat ett bättre ställe att sätta dem på, nämligen på dammsugaren! Dröjer nog inte så länge innan det blir obligatorisk skatt på dem... Jag menar dom väsns, bidrar till växthuseffekten mm..

Varför kallas det "uggla", det ser ju inte ut som en uggla?

Det namnet är en kvarleva från gamla tiders skattemärken som satt inne i bilen, dom var uggle-ansiktslika....

Dessutom ska man ta bort fliken där uppe där det står "Vik här", det är nästan lag på att sätta den fliken som varstoppsmarkering på varvräknaren...

12.500varv, "Vik här"

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey