Varför teleskopgaffel i GP?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
I GP används teleskopgaffeln som framhjulsupphängning. En del andra utformningar av framhjulsupphängningen tycker jag ser bättre ut på pappret, t.ex. Norman Hossacks. Hossack-upphängningen kan utformas så att att motorcykeln knappt niger i inbromsningen, eller att försprånget är någorlunda konstant i alla fjädringslägen. En nackdel är att styrets rörelse inte är lika direkt kopplat till hjulet, det är ett länkage emellan.

Jag har läst på nätet om hur folk upplever Hossack-upphängningen på bana. Det är positiva omdömen om bättre stabilitet under inbromsningen och att det är enklare att bromsa djupt i kurvorna.

Vore intressant att höra om andra framhjulsupphängningar som använts i GP.
Varför används just teleskopgaffeln på dagens GP-maskiner?
Du som provat alternativ upphängning på bana får gärna berätta vad du tycker.

Nu är inte jag någon expert på området men har läst att "hossak" upphängningen ska ge sämre känsla för framhjulet. Kan ju även vara så att man vill att motorcykeln ska niga så att man får en brantare gaffelvinkel och med det kvickare styrning och flackare vinkel på rakorna (=bättre stabilitet).

Nu är inte jag någon expert på området men har läst att "hossak" upphängningen ska ge sämre känsla för framhjulet. Kan ju även vara så att man vill att motorcykeln ska niga så att man får en brantare gaffelvinkel och med det kvickare styrning och flackare vinkel på rakorna (=bättre stabilitet).

Det tror jag är mycket en fråga om vad man är van vid. Har man kört/tävlat med teleskop-gaffel under hela sin karriär så är man naturligtvis van vid det, samt att teleskop-modellen har utvecklats mycket mer än över varianter. Hade en annan typ av framhjulsupphängning varit den vanliga hade folk säkert klagat på dålig känsla i teleskopgafflarna.

Sen skulle det inte förvåna mig om det finns något paragraf i det tekniska reglementet som förbjuder andra gaffeltyper än teleskop :5sure

Du kan nog ha en poäng där, När man åker cross vill man helst bromsa ända in i kurvan just för att hålla ner gaffeln vilket framför allt ger ett bättre grepp på framhjulet.
Att framgaffeln niger sänker ju även hojens tyngdpunkt även om det till viss del kompenseras av att baken lyfter. En sänkt tyngdpunt möjliggör ju en hårdare inbromsning.

Sedan undrar jag hur många som har problem med nervöst framhjul i inbromsningarna? Inte någon med korrekt justerad hoj tror jag... Så navstyrningen kanske bara är en elegant lösning på ett icke existerande problem?

Det tror jag är mycket en fråga om vad man är van vid. Har man kört/tävlat med teleskop-gaffel under hela sin karriär så är man naturligtvis van vid det, samt att teleskop-modellen har utvecklats mycket mer än över varianter. Hade en annan typ av framhjulsupphängning varit den vanliga hade folk säkert klagat på dålig känsla i teleskopgafflarna.

precis min åsikt, och att det är den vedertagna metoden att lösa uppgiften på.
Konstruktörer, tekniker och ingenjörer är vana vid detta, kompetensen och erfarenheten på teleskopgaffeln gör att den kvarstår som "standarden".

la carte-a bike

ELF Honda använde sig av navstryrning med bla Ron Haslam som förare och det gick sådär.

Hans beskrivning att köra ELF 5 Honda som den sista modellen hette, var att den var mer tungstyrd men att man kunde bromsa senare in i kurvorna och dessutom svänga samtidigt på ett bättre sätt.

En härlig innovation som tyvärr inte fick utvecklas mer än att Honda köpte patentet som ser resultat än idag i form av proarmsvingar på deras VFR modeller

Källa motorcyclistonline.com

Hans beskrivning att köra ELF 5 Honda som den sista modellen hette, var att den var mer tungstyrd men att man kunde bromsa senare in i kurvorna och dessutom svänga samtidigt på ett bättre sätt.

En härlig innovation som tyvärr inte fick utvecklas mer än att Honda köpte patentet som ser resultat än idag i form av proarmsvingar på deras VFR modeller

Källa motorcyclistonline.com

Fast har för mig att det gav mindre känsla till föraren hur den betedde sig.

Jag har ingen aning om hur det är att köra med en sån upphängning, men jag utgår från att det har testats rejält. Och det finns säkert en massa negativa saker med den. Men en possitiv sak borde vara just i inbromsningen.

I dagsläget så begränsas hårdheten i inbromsningen av att hojen går upp på framhjulet. Grepp finns det hur mycket som helst i i racehoj på torrt underlag.
Och inbromsningen är en balans mellan att bromsa så mycket det går och inte få upp bakhjulet i luften.

Och med en sån upphängning som gör att framgffeln inte trycks ihop vid inbromsning, så borde man bibehålla viktfördelningen bättre och kunna bromsa mycket hårdare och mycket senare. Kanske tom så hårt att en ABS kan komma på tal.

Vore ascoolt att kunna vänta 40 meter senare än alla andra och sen bara nypa åt för kung och fosterland i bromshandtaget :banana

Jag har tävlat med Earls-gaffel.
Fördelen med den var att hjulbasen alltid var oförändrad. Det behövs inte jättemycket inlevelseförmåga för att inse att när en teleskopgaffel komprimeras, t ex när man bromsar in i en sväng, så minskar hjulbasen. Eftersom gaffeln så fort som möjligt vill återta sitt jämviktsläge så skjuter den ut gaffelbenet igen så snart det går och den hastigheten adderas till hojens kurvhastighet.

Att man inte kör med Earlsgaffeln beror sannolikt på att den är lite tyngre och har mer ofjädrad vikt.

Som tidigare sagt så är den tyngre även om den har sina fördelar. Att den inte finns på GP kan också bero på att den skrymmer mer, dvs svårare att få plats med.

Framgaffel

På tal om vana. Jag minns att när jag läste om Bimota Tesi så var ett "problem" att deras bäste testförare hade svårt att lägga bra tider med hojen. Den snabbaste föraren de hade var en 18-åring med relativt liten rutin. Har man lärt sig bli snabb på konventionell gaffel så hamnar man i "golfarens dilemma". Hur lång tid accepterar man en försämring för att ställa om sig?

När F15 (tror jag det var) utvecklades i USA. Fick flygplanet en joystick som var stum. Den kände bara av tryck i olika riktningar. Flera plan kraschade.
Detta löstes genom att man ersatte joysticken med en som det gick att röra på.
Och planet gick då att flyga...
Varför...?
Det var människan ,hjärnan som krävde en rörelse för att kunna styra planet korrekt.
Samma sak kommer igen i fjärdringsteknologi... Det går att bygga otroliga fjädringar. Men känslan som snabbt ska förmedlas upp till föraren är svårare att ta fram.

Mycket svamel.. hoppas ni hängde med

Fast har för mig att det gav mindre känsla till föraren hur den betedde sig.

En länk
Haslam explained you couldn't ride the ELF5 like a traditional GP racer, braking late and steering with the rear on the way out. The ELF5 needed lean angle to turn. When steered like a conventional GP bike, it felt heavy and unresponsive. But apex the corner in a classical Mike Hailwood style and steering became neutral, though still heavy
Låter som han fick brottas en hel del.
Konceptet verkade fungera bra på Touringhojar och på 90 talet såg vi Yamaha GTS 1000 som försvann från makrnaden ganska snabbt.
Idag är det väl bara Bimota Tesi 3D, som ser ut ha ett liknande koncept med omega ramen fastbikes test.

vad kallas det systemet som sitter på John Brittens hoj?

vad kallas det systemet som sitter på John Brittens hoj?

Kan väl kallas ett parallelogram(girder), det va en vidare/egenutveckling av Norman Hossacks "Hossack" gaffel, som i sin tur va en utveckling av Vincent Girdraulics gaffel.

Andra som jag tycker intressanta lösningar är den som Motoczysz hojen har, mer info här: http://www.freepatentsonline.com/6979011.html
c1_in_pieces.jpg

som jag tycker är en utveckling av den på Saxon Triumph hojen, kallad SaxTrak.

SaxonTriumphSuperBike_1994.jpg

67-saxon-triumph.jpg

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...