Varför tar mina kedjor slut på 500mil!?

DID VL-4 är vad som rekomenderas (håller minst 2000 mil)

/B

Jerk Off skrev:
Hmmm.... var köper du dem? Biscaya!?

Vemsomhellst som säljer DID-kedjor borde väl kunna fixa hem om inte annat, men Panta har säkert några liggande på hyllan..

/B

Jerk Off skrev:
Jag överdriver smörjningen, tvättar aldrig med högtryck, dreven var nya i våras och ser helt okej ut idag (5000 mil senare).
Och ja, de sträcker sig.... Skall mäta hur mycket ikväll!

drev & kedja SKA bytas sammtidigt,dom sliter in varandra!!!
du byter väl inte bromskivor utan att byta beläg???

På min förra hoj gjorde jag som jag fått lära mig och tvättade med fotogen. Kedjan tog slut på 800 mil.
På min nuvarande tvättar jag med SAE 90 transmissionsolja genom att blöta ner hela kedjan och sedan torka av med en torr trasa. Jag besiktade igår och frågade speciellt o´m vad han tyckte om kedjan. Han frågade om jag just bytt drivpaktet, men det har gått 1040 mil.
Jag tror vad andra än säger att fotogen tränger förbi O ringarna och löser upp fettet innanför.
Gör ren så var 100:e mil (tar 5 minuter) och smörjer med CRC klisterolja dessemellan.

BugEyes skrev:

Jag tror vad andra än säger att fotogen tränger förbi O ringarna och löser upp fettet innanför.
Gör ren så var 100:e mil (tar 5 minuter) och smörjer med CRC klisterolja dessemellan.

Om man lägger kjedjan i blöt i lysfotogen så lär det ju inte vara bra, men har "alltid" rengjort kjedjan med lysfotogen, runt var 300:e mil, borstat med diskborste blött i fotogen, och spolat av ordentligt efteråt, samt smörjt kjedjan omgående. På min ex. TRX850 kom jag 4.300 mil på drivpaketet, och på VTRn står det snart 3.500 mil, och dags byta drivpaketet, men ändå hyfsat nöjd med milantalet.

/B

Hulken_1 skrev:
Exakt var smörjer ni kedjan?
Är det bara på rullarna?
Rullarna och sidorna?
Bara på sidorna?

Var håller ni burken när ni sprutar på kedjan?
Man vill ju inte att hela hojen ska bli dränkt.

Tomgång, 2:an i ... sprutar på "insidan" av kedjan i riktning mot bakdrevet. Sen kan man om man vill torka av kedjan på "utsidan" med en torr trasa... Med avstängd motor då naturligtvis.

skruvis skrev:
Tomgång, 2:an i ... sprutar på "insidan" av kedjan i riktning mot bakdrevet. Sen kan man om man vill torka av kedjan på "utsidan" med en torr trasa... Med avstängd motor då naturligtvis.

Kan inte springa så fort å huka mig ner samtidigt, speciellt om man ska sikta med en sprejburk åsså... :lol

/B

För fan skriv inte att du har centralstöd, jag blev hotad med stryk!
Kedjesmörjning på moderna motorcyklar är ett tvåmansjobb

BMW R90s skrev:
För fan skriv inte att du har centralstöd, jag blev hotad med stryk!
Kedjesmörjning på moderna motorcyklar är ett tvåmansjobb

Varför är folk rädda för ett centralstöd? Praktisk mojäng ju!

Kedjesmörjning är ett invecklat jobb för en del tydligen!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park