Varför tar bromsen långt in ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en gammal Tiller ( TL 1000R ) från -99.
Handbromsen tar bra men för långt in. Bromsen är inte sunkig eller oprecis.
Klossarna är bra, handtaget glappar inte, slangarna är stålomspunna. bromsoljan är fräsch.
Är det någon mening att köpa en renoveringssats till pumpen eller är det meningslöst? skulle det kunna göra någon skillnad ?

TS skriver
Är det någon mening att köpa en renoveringssats till pumpen eller är det meningslöst? skulle det kunna göra någon skillnad

Om allt annat är OK skulle slutsatsen vara kolven glappar mot cylindern i början av slaget och först när kolven rört sig lite i cylindern blir det tätt och bromshandtaget med cylinder och kolv fungerar som det ska.
Tja kanske ? :va
Om renoveringssats hjälper ? Vet ej ?
Men är allt annat OK så varför inte ?

Men min 1a åtgärd för bromsförbättring är rengöring av skivor och bromsbelägg med aceton.
Låste framhjulet vid nästa rödljus första gången innan jag visste om skillnaden med rena skivor / belägg.

Har du dubbla bromslangar från bromshandtag till respektive bromsok bör du fått ut luften.
Men har du en bromsslang från bromshandtaget till höger bromsok och sedan en förlängning som ett U (upp och nedvänt) från höger bromsok till vänster bromsok.
Då måste jag hänga upp vänster bromsok under höger styre för att få ut luften ur U-slangen.

Jag hakar på frågan. Har nya stålslangar, belägg, bromsvätska. Tar fortfarande liiite för långt in. Tar distinkt och bra.
Har oxå funderat på pumprenoveringssats. CBR 900.

Kän på alla anslutningar, det är lättare att få in luft än olja ut ur anslutningarna.
Ett tips är att lossa oken o tryck in kolvarna med "lite fart", ha koll på vätskebehållaren bara, på detta sätt så trycker man ut eventuell luft.:tummenupp

Om skivorna är skeva så kan de vara problemet de behöver inte kännas pulserande i handtaget för skivorna är så mjuka att flexar. Om skivorna är skev så slår de ut klossarna några mm under färd så de blir ett glapp mellan skiva och kloss = bromsen tar långt in. De duger att snurra på hjulet och titta mot en fast punkt.

Kän på alla anslutningar, det är lättare att få in luft än olja ut ur anslutningarna.
Ett tips är att lossa oken o tryck in kolvarna med "lite fart", ha koll på vätskebehållaren bara, på detta sätt så trycker man ut eventuell luft.:tummenupp

Jävlar så lurad jag blev, pumpade i evigheter utan att fatta att en läckande banjo sög in luft för varje pumpning, utan att läcka en droppe vätska

Jävlar så lurad jag blev, pumpade i evigheter utan att fatta att en läckande banjo sög in luft för varje pumpning, utan att läcka en droppe vätska

Alltid byta koppar/alubrickor när man lossat en banjo!

Det eller glödga, iaf. kopparbrickor, de blir minst lika bra som nya då, alu vet jag inte...

Det är inte luft i systemet.
Skivorna är raka och flytande.
Bromsarna tar bra och distinkt, men liiite för långt in trots att handtaget är justerat i yttersta läget.

Det är inte luft i systemet.
Skivorna är raka och flytande.
Bromsarna tar bra och distinkt, men liiite för långt in trots att handtaget är justerat i yttersta läget.

Då är du i valet mellan
bromsok med mindre kolvyta
eller
bromshandtag med en bromscylinder med större kolvyta.

Det är ju förhållandet mellan sammanlagda kolvytorna i bromsok och kolvytan i bromshandtaget som avgör utväxlingen.
Sedan kan man dessutom på "proffsgrejor" flytta utväxlingen mellan bromshandtag och bromscylinderkolven.
För att på så sätt förändra utväxlingen.

Vilket pga av utväxlingen bromshandtag bromscylinderkolv gör att större kolv inte automatiskt ge mindre bromshandtag rörelse.
Mer utväxling mellan bromshandtaget och kolven ger ju större handtagsrörelse.

Last edited:
Det är inget fel på "utväxlingen" på bromsen , bara att den tar lite för långt in ...

Det är inget fel på "utväxlingen" på bromsen , bara att den tar lite för långt in ...

Renovera bromspumpen

Ny bromspump

Eller kanske böj bromshandtaget bort från styret.

Har du någon annan ide så bara kör !

Har den alltid alltid varit sådan eller är det nytt problem?

Om nytt så testa en repsats till pumpen, gummit kanske börjat tröttna, om alltid så acceptera eller testa annan pump.

Kan ju kolla om det kommit någon ersättning på repsatsen någon gång, kanske varit känt problem som åtgärdats, annan kolv eller liknande.

Givet att nu alla övriga orsaker är utrönta, är det verkligen ingen här som renoverat en huvudcylinder av den anledning TS uppger med lyckat resultat eller ingen verkan alls:confused:

Äh, -jag renoverar pumpen. Det kan väl aldrig skada.
Blir det bra, så blir jag glad. Blir det ingen skillnad, så har jag i alla fall en renoverad pump ..

Givet att nu alla övriga orsaker är utrönta, är det verkligen ingen här som renoverat en huvudcylinder av den anledning TS uppger med lyckat resultat eller ingen verkan alls:confused:

Jag hade exakt samma problem som TS. Bra bett i bromsarna utan svampighet, tog bara väldigt långt in. Renoverade bromspumpen med brembo original-kit, men det gjorde inte ett skit, precis samma som innan. Men, jag bytte inte kopparbrickorna (glödgade bara) så kan ha varit det?

Jag fick samma fel som TS på bakbromsen och renoverade pumpen = perfekt jag fick tillbaka tidig bromsverkan..

Jag hade exakt samma problem som TS. Bra bett i bromsarna utan svampighet, tog bara väldigt långt in. Renoverade bromspumpen med brembo original-kit, men det gjorde inte ett skit, precis samma som innan. Men, jag bytte inte kopparbrickorna (glödgade bara) så kan ha varit det?

Tackar, klart o tydligt svar på frågan:tummenupp

Äh, -jag renoverar pumpen. Det kan väl aldrig skada.
Blir det bra, så blir jag glad. Blir det ingen skillnad, så har jag i alla fall en renoverad pump ..

Uppdatera gärna tråden när du är klar med renoveringen.:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT