Varför svetsat och inte bockat ?

om det är fabrikstillverkat:
de tyckte att det var snyggare med svetsfogar

om det är hemmasnickrat:
det är absolut enklare att kapa och svetsa än att fixa maskiner som begränsar möjligheterna till alla möjliga och omöjliga vinklar. :)
 
Skulle tippa på titanlegering och det är inte så lätt att bocka.
 
Man kunde visst ha varför i rubriken. Men inte bara varför, liksom.

Aha, det var därför.
Okidok, skall komma ihåg det til nästa gång.

Skulle tippa på titanlegering och det är inte så lätt att bocka.

misstänkte det också, men det verkade märkligt att det skulle vara så svårt att bocka titan.
Vi kan skicka prylar till både månen och mars, men inte bocka rör i titan !?
 
Last edited:
Titan är "spröd" och spricker lätt då man bearbetar den plastiskt (bockar, kröker, viker, böjer).
Det är inte lika enkel att forma som "svartstål" och rostfritt.
Jappsarna har ju titan i vissa modeller av grenrör, men dom har sådan volym så de har råd med tillverkningsprocesser som inte de mindre europererna har. Så troligen enklare för mindre serier som Aprilia att svetsa sektioner än att köpa dyra processmaskiner som kan dra å böja titanrör utan att de spricker.

Visst kan vi skicka saker till månen, men dom sakerna görs one-off.
 
Bockning går nog att lösa.

Men att bocka koniska saker är svårt,lättare att styra både koning och vinkel genom att svetsa ihop flera ringar.
 
Det du visar bild på är gjort i titan, med undantag för grade1 och varianter på grade1 är det i princip omöjligt att böja ett tunnväggigt titanrör. För grade1 är det bara otroligt svårt att böja ett tunnväggigt titanrör.
 
Kan det inte ha att göra med att man vid bockning inte uppnår samma tvärsnittsarea som när man svetsar på färdiga rördelar? Jag räknade på ett avgassystem till en 8cc motor till en rc-bil en gång och kom fram till dessa slutsatser.

Även om man fyller röret med sand eller liknande så blir tvärsnittsarean lidande. Är man petig så kan ju sånt påverka...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top