varför strypa en cykel 14kw?

greeen

Medlem
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
Honda cbr 929 rr
kollade igenom lite papper påmotorcyklen idag.. å upptäckte att den är strypt 14kw..(74kw.. orginal 88kw) enligt vägverket.. till vilken mening?? den går ju som tung ändå!! eller någon som kan klura ut varför.. blir väl ingen skillnad i försäkringspremien ändå?? :va :va

Har för mig att när din cykel var ny, låg försäkringarna lite olika. Så med strypningen kom den i en lägre försäkringsklass.
Det var innan försäkringsbolagen "förstod" att det fuskades så mycket.

Ur-Firebladen hade 50 Hk för att va billig att försäkra.

Last edited:
Japp, varenda hoj ströps till 98hk ett tag. Nån hade antagligen suttit bakom sitt skrivbord och kommit på att man inte dör om man kör omkull på en hoj med under 100hk :rolleyes:

Mellan 87/88 och 94/95(typ) stryptes alla hojar till 98 hk, det va något ljushuvud på vägverket som bestämde det..
Men 98% av alla hojar som om in var full effekt trots allt, var bara en klassreggning som impotören gjorde.
Varför dom ströps vet jag inte riktigt..

jaha okej.. men hur stor chans tro ni att strypningen sitter kvar:confused: var borde strypningen sitta annars på min hoj.. p.s tack för svaren.d.s

jaha okej.. men hur stor chans tro ni att strypningen sitter kvar:confused: var borde strypningen sitta annars på min hoj.. p.s tack för svaren.d.s
Antagligen har det aldrig funnits nån strypning, och om det fanns nån så togs den rimligtvis bort vid 100-mila-servicen.

Det är förmodligen något i förgasaren om den finns kvar, trottelstopp, borrade trottlar etc.

Du kan även ha stosar (trattarna mellan topp och fuggar) med halva arean, eller en bricka i avgassystemet. Men som sagt, det är nog svårt att hitta en så gammal hoj som fortfarande är strypt :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år