Varför "straffas"?

På och Av är det som gäller för mig. 2840 kr/mån helförsäkrat via If för min R1:a. Bor mitt i Sthlm och är 32. Jag räknar med att hamna mellan 10-15000 i försäkringspremie på ett år och det är det värt. Vill inte köra halvförsäkrat om olyckan är framme. Synd att försäkringarna är kass även när man börjar bli lite äldre. Man får hoppas att de är stenhårda mot skenförsäkrare så premierna börjar gå ner när man blir äldre.

I runda slängar kan man säga att man straffas med att betala en försäkringspremie á 1/3 av hojens nypris per år eftersom en tredjedel av alla dessa hojar blir skrot och försäkringsärende per år enligt statistiken. Exakta siffror går att plocka fram, men detta är rätt nära sanningen.

Det är alltså inte hutlösa priser om man tittar på vad det _verkligen_ kostar försäkringsbolagen. Det är rätt rimliga priser. Priserna suger förstås ändå :näsblod , men det är den krassa verkligheten.

Om det INTE vore så, är det ju bara att starta ett försäkringsbolag och sälja MC-försäkringar till 20-åringa med klass 7-hojar för 5000kr/år i helförsäkring. Ett sådant bolag hade konkat inom 3 månader.

Men som du skrev i första inlägget, 24000 halv/helår. Är det för mycket? Det är "bara" 2000 i månaden och du kanske kan ställa av/på med en sån f.

Angående en CBR från -87. Muhahaha....

En kille på jobbet la sin R1 00:a i 30 km/h ungefär. Den gled på båda sidor (tror jag). Den kostade 54000 att repa... Det hjälper ju inte att reservdelar och speciellt plast är så ohyggligt dyrt. På min Triumph TT, förra hojen, skulle en nedre sidokåpa ha kostat 7000:-.

Ett tips är att styra undan sk. "kl.7 hojer" tills du blir äldre/rikare :3freak
"plastrakerna" är ca. 10% av hojbeståndet men står för ca. hälften av alla olyckor, det säger sig själv att det blir ohållbart.

Skalman skrev:
Om det INTE vore så, är det ju bara att starta ett försäkringsbolag och sälja MC-försäkringar till 20-åringa med klass 7-hojar för 5000kr/år i helförsäkring. Ett sådant bolag hade konkat inom 3 månader.

Om jag inte minns helt fel, så var det på det viset Susab (numera Tennant) inledde sin bana 1999.
"Vanlig" hoj kostade 2350:- och "Sporthoj" kostade 5500:- hel/hel.

Trodde inte att premien var realistisk i längden, och "REA:n" varade bara i ett år. Sedan blev det DYRT med Sporthoj även hos Susab.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!