Varför "straffas"?

NinjaJimmy

Fegis
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
Honda
Halloj! Är tillbaka här igen efter nåt års uppehåll.

Tänkte ta mc-kortet nu och då måste jag ju ha mig en hoj också. En Retta är väl det man helst vill ha, men det är ju bara att glömma direkt pga försäkringarna. Eftersom jag är så dumärlig och försäkrar mina grejer på mig själv... Ringde trygghansa och frågade vad dem skulle ha för en Yamaha R6 årsmodell 2000....24000:- halv/helår löd domen. "Jaha", sa jag, och lade på luren.

Jag har haft min bil på mig själv i trygghansa i över två år, utan att ha varit med om en enda skada med den. Varför kan man inte ta hänsyn till sånt också när man ska teckna en försäkring? Man har ju liksom inga fördelar nästan (mer än att ryggen är fri) för att man sköter sig och sliter som en dåre för att ha råd med sina intressen.

Är ju inte så pigg på att köpa nåt gammalt vrak heller. Man är väl lite av en putsbög och gillar att vårda grejjerna och då vill man ju gärna ha tag i nåt som är som äldst 98....

Ska kolla vad en cbr600 kostar i försäkring, då jag fått intrycket att dem är mindre dyra att försäkra.

Jag fyller 21 i sommar och bor i stockholm, så man är ju född looser vad det gäller försäkring...

CBR929rr föresten! Hur är den hojen? Både allmänt och i försäkring. Jäkligt fina.

Vill inte ha några påhopp nu för mina funderingar angående förstahoj! Har åkt en del landsvägshoj (ninja 900) förut samt en del bandit 600, så jag har ju ett humm iaf.

Har en honda cr250 -02 om nån är intresserad av att köpa...

Bolla lite tankar med mig nu är ni bussiga!

/J

1: Ring runt till alla bolag om du inte gjort det. Premierna varierar kraftigt mellan olika bolag beroende på hoj, var du bor osv.
2: 2 skadefria är ingenting

Chris Husky skrev:
1: Ring runt till alla bolag om du inte gjort det. Premierna varierar kraftigt mellan olika bolag beroende på hoj, var du bor osv.
2: 2 skadefria är ingenting

Nej, 2 skadefria är ingenting egentligen. Grejen tycker jag är ju då att jag har fler försäkringar hos dem. Har crossen försäkrad hos dem också.

Ska ringa runt och kolla lite utförligare någon dag, men det verkar som att det kommer bli grymt svettigt att köpa det man vill ha.

Nu ska jag väl inte vara elak men hade du förväntat dig billigare premier än så? En R6:a är en kraftfull klass 7-maskin, som iofs dom flesta är numer, och du har inte ens körkort. Som Mr. Husky sa är det bara att ringa runt till alla bolag och kolla premier. Jag skulle bli förvånad om du kommer under 15kkr/år för en R6:a. :tomten

Plåtniklas skrev:
Nu ska jag väl inte vara elak men hade du förväntat dig billigare premier än så? En R6:a är en kraftfull klass 7-maskin, som iofs dom flesta är numer, och du har inte ens körkort. Som Mr. Husky sa är det bara att ringa runt till alla bolag och kolla premier. Jag skulle bli förvånad om du kommer under 15kkr/år för en R6:a. :tomten

Nja egentligen inte faktiskt. Men jag tycker att det är ganska sjuka premier. Man är liksom straffad att betala på förhand. Å ja, jag känner till det där med statistiken å allt det där. Tröstlöst.

Får väl börja gå på gatan, så man har råd med försäkring.
Skenförsäkra känns inte som något alternativ heller, eftersom det i slutändan drabbar mig själv (om det händer nåt).

Jag hämtade ut min fabriksnya CBR600-04 för nån vecka sen, är 22 år, stockholmare och betalar 808/månaden för trafik. Man kanske inte sover så gott om nätterna (vaknar för minsta lilla ljud ute på parkeringen) men man har råd att ha den. (med avbetalning på lån + försäkring blire 2200/månad - det borde alla som gillar mc kunna unna sig)

Hojen är helt underbar!!! :yoparty

Ingel skrev:
Jag hämtade ut min fabriksnya CBR600-04 för nån vecka sen, är 22 år, stockholmare och betalar 808/månaden för trafik. Man kanske inte sover så gott om nätterna (vaknar för minsta lilla ljud ute på parkeringen) men man har råd att ha den. (med avbetalning på lån + försäkring blire 2200/månad - det borde alla som gillar mc kunna unna sig)

Med risk att låta som en moraltant, men du är rätt tuff som vågar ha en sådan i Stockholm utan stöldförsäkring, dessutom utan GARAGE! Tyvärr är ju inte alla lika ärliga som vi. Hoppas bara du får behålla den!

Ingel skrev:

Jag vill ju gärna ha tryggheten med halvförsäkring, även om det nu är inbyggt garage i kåken... Bor ju fortfarande hemma.

2200:- /månad har jag inte råd med. Har ju bil också...å cross.

Har sökt nytt jobb och om jag får det så är det lugnt. Får 5 lax mer i månaden där som ingångslön, än vad jag får nu.

Man kan ju inte vara hardcore å sälja bilen heller : )

Jag betalar 3067/månaden året om nu när jag har bytt till folkskam... klaga inte..

:fakta

//jaG

NinjaJimmy skrev:
Jag vill ju gärna ha tryggheten med halvförsäkring, även om det nu är inbyggt garage i kåken... Bor ju fortfarande hemma.

2200:- /månad har jag inte råd med. Har ju bil också...å cross.

Har sökt nytt jobb och om jag får det så är det lugnt. Får 5 lax mer i månaden där som ingångslön, än vad jag får nu.

Man kan ju inte vara hardcore å sälja bilen heller : )

Har man inte råd att försäkra så får man köpa nåt som är billigare att försäkra. En klass 7 hoj är ingen rättighet, det är ett privilegium. Fritt citerat KetogaN.
Så är verkligheten.

Zeb_Macahan skrev:
Jag betalar 3067/månaden året om nu när jag har bytt till folkskam... klaga inte..

:fakta

//jaG

Shit i helskotta! Är du verkligen riktigt riktig? Då är det verkligen ett stort intresse hos dig!
Jag undrar bara hur folk har råd. Jag menar, man har ju så mycket andra utgifter. Jag betalar 3000 i hyra. Abis på bilen 1000:-/månad, skatt å försäkring på den. Mobilräkning, interneträkning. Avbetalning på crossen 1000:-/månad. Jag är ju körkåt också, så det går ju lätt 2 lax/månad till soppa, oftast mer. Jag har ju en vanlig dödlig lön, så det blir inte många spänn över.

Jaja, när det blir hoj så gör jag mig av med crossen iaf, så de ska inte vara nå problem.

Nån som vill köpa en honda 250 -02???

svampe skrev:
Har man inte råd att försäkra så får man köpa nåt som är billigare att försäkra. En klass 7 hoj är ingen rättighet, det är ett privilegium. Fritt citerat KetogaN.
Så är verkligheten.

Jag brukar inte kompromissa när det gäller mina intressen, då skär jag hellre ner på något annat istället.

Ska bara få ur tummen nu å ta kortet, så löser det andra sig.

jag är 21 har en r6 00 och inget körkort. är skriven i falun.. :banana
betalar 14500 halv/halv men får ställa av och på som jag vill...
800 /mån i garage försäkring.

fick ett fint bud på strax över under 20000 i månaden av tennant! obra pris tänkte jag...

men ring runt.. tänk på att dom sparar alla offerter dom ger så det är inte nån ide att ringa flera ggr och hoppas på mirakel.. men om du får ett mirakel så be dom om en offert omedelbums.

Hojj

Man får väl göra prioriteringar, sälj bilen och köp en billig rishög, sälj crossen, skaffa kontantkort till mobilen och sluta ringa med den så skall du se att det löser sig.

Eller gör en kalkyl på vad du har råd med och välj cykel efter detta, svårare än så är det inte.

Pelle B skrev:
Med risk att låta som en moraltant, men du är rätt tuff som vågar ha en sådan i Stockholm utan stöldförsäkring, dessutom utan GARAGE! Tyvärr är ju inte alla lika ärliga som vi. Hoppas bara du får behålla den!

Jag bor i en förort norr om sthlm. (slut på ledtrådar) Där är alla hederliga och ingen snor varandras hojar. :) Hojen står larmad 5 meter från fönstret. 2:a våningen i och för sig men det tar mig 15 sek ungefär att vakna till, rufsa till mig lite i håret, dra på mig kallingarna, leta reda på basebollträt, öppna franska balkongen, hoppa ned, fångas upp av nyponbuskarna och vara fit for fight.

Halvförsäkring skulle kostat 800 extra. Det är ju för fan en hyffsad krogrunda!! :fyllisar

Har möjlighet att låsa in den i larmat garage om jag inte tänkte köra på ett tag, men det är inte förrens i Oktober

köp en r1 för fan och ställ av den å ha den i garaget o putsa på bara, sen kan du ställa på den om 10år när du har lite skadefria år uppsamlat.
tror du att alla vi som kör äldre hojar gör det för att vi gillar äldre saker? man får köra det man har råd med helt enkelt.

Hojens ålder gör ganska mycket för priset.

Sen handlar det nog inte heller om att 'straffa' folk. Följer du detta forumet ett tag kommer du märka att det är ganska vanligt med medlemmar som berättar att de 'just kraschat men har kvar lite gamla kåpor från när jag klotade för ett halvår sen' etc... en del av dessa är ju givetvis inte helförsäkrade men där har du nog svaret varför försäkringarna är så förfärligt dyra.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!