Varför stinker jag olja?

Men är det inte bara så enkelt att det bildas turbulens bakom dig/hojen och driver upp avgaserna på dig? Så var det med mina KTM 690 SMC:er, och min ryggsäck luktade aber.

Har du -Tvättmaskin? Dusch? Personlig Hygien?

Varför stinker jag olja?
Samma svar som varför stinker jag parfym?
Troligen för du använt en olja som stinker.
Själv har jag kört sukkan på Biltema mineral Turbodiesel 15W-40, Triumphen på Biltema MC olja 10W-40 och kör nu båda hojarna på Biltema 5W-50.
Och för det priset man betalar för Biltema oljorna så ingår inte oljelukt. :D
Skämt åsido.
Tillbringar du mycket körtid i bilköer så kanske det är andras avgaser som är problemet.
Annars måste det väl vara olja som läcker ner på avgasrören och kokar av.
För inte hinner väl hojens avgaser ikapp dig när du är ute och kör?
Vilket kan hända i Göteborg om jag dumt nog tagit ut hojen i "så kallad rusningstrafik, borde kallas kötrafik".

Som någon redan nämnt - är du helt säker på att du luktar olja...? Inte avgaser eller bensin...? Och du är helt säker på att det kommer från din egen hoj och inte från resten av trafiken...?

Så länge hojen inte drar olja så att det syns på oljenivån, så länge du inte hittar ett utvändigt läckage och så länge hojen inte ryker svart / blått vid uppstart eller motorbroms, då skulle jag inte vara särskilt orolig för oljan. Kolla istället närmare på avgassystemet. Ett enkelt slip-on som monteras utan att bränslet kompenseras (med Power Commander, Bazzaz eller liknande) kan gå otroligt fett vid vissa varvtal. Om det dessutom läcker i skarvarna blir avstämningen helt fel och det kan gå ännu fetare vid vissa varvtal. Min erfarenhet är att detta kan ge en tydlig bensinlukt (inte oljelukt...!) för de som färdas på hojen såväl som efter hojen.

Så täta ditt avgassystem och se till att få hojen mappad för just det avgassystemet. Om det inte hjälper får du väl vända situationen till något positivt. Var är de brudar som en gång tyckte att du var frän när du kom till skolan på moped...?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon