Varför startar inte Pocketbike-helvetet?

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hej.

Jag har en sån jävel, 16E kallas möget, med 39cc motor. För två år sen rasade kopplingen. Sen dess har den stått ute på balkongen. Nu i somras lagade jag kopplingen och försökte starta. Aset ville inte.

Idag provade jag igen. Innan dess så:

* Bytte jag ut allt bränsle mot nytt färskt.
* Nytt tändstift (NGK BM6A)
* Kontrollerade luftfiltret (var OK)
* Tömde flottörhuset på gammalt bränsle
* Kontrollerade förgasaren (munstycke EJ igensatt)
* Använde startgas
* Kontrollerat gnista (gnista finns men vet ej hur stark den ska vara)
* Choken tillslagen
* Kompression finns

..och ASET startar inte. Och snart har jag väl en högerarm som Arnold Schwartznegger innan helvetet startar. Vad fan är det med skiten? Varför tänder den inte trots startgas??

Hur gör alla ni andra när era 14E/16E (osv) inte startar??

Edit: Brorsan köpte en 14E idag med samma motor och förgasare och startproblem. Hans vägrar också starta och har stått i ett garage i 1 år.
 
Last edited:
En dum fråga kanske, men har du kollat så att det kommer in nytt bränsle i förgasaren? På tösens cross får jag knacka lite på flottörhuset för att nålventilen ska öppna när den stått ett tag. Borde ju visserligen starta på startgasen, men kanske värt att kolla.
 
En dum fråga kanske, men har du kollat så att det kommer in nytt bränsle i förgasaren? På tösens cross får jag knacka lite på flottörhuset för att nålventilen ska öppna när den stått ett tag. Borde ju visserligen starta på startgasen, men kanske värt att kolla.

Jag antar att det kommer in bränsle eftersom flottoörhuset var fyllt av nytt bränsle samt att stiftet blir blött. Men den visar ingen som helst starttendens på startgas, förutom att det smällde några gånger i avgasröret. Det gör det inte längre.
 
Är det en luftkyld motor med tändspole "på utsidan av svänghjulet"?
är det en sådan och motorn inte startar ens med startgas så är det förmodligen spolen, prova att byt spolen, inte ovanligt att dessa är kass

Hör med MH Trade eller Stefan Håkansson, båda finns i Malmö sök på Blocket "minimoto"
 
Last edited:
Jag antar att det kommer in bränsle eftersom flottoörhuset var fyllt av nytt bränsle samt att stiftet blir blött. Men den visar ingen som helst starttendens på startgas, förutom att det smällde några gånger i avgasröret. Det gör det inte längre.
Då funkar ju iallafall bränsletillförseln. Då gissar jag också på nåt tändningsknas.
 
Är det en luftkyld motor med tändspole "på utsidan av svänghjulet"?
är det en sådan och motorn inte startar ens med startgas så är det förmodligen spolen, prova att byt spolen, inte ovanligt att dessa är kass

Japp luftkyld med spole utanpå. Brukar dessa spolarna lägga av då? Isåfall köper jag mig en ny och hoppas på det bästa, om ni inte har fler tips.

(Vem fan behöver träningskort när man har en trilskande pocketbike?)
 
Japp luftkyld med spole utanpå. Brukar dessa spolarna lägga av då? Isåfall köper jag mig en ny och hoppas på det bästa, om ni inte har fler tips.

(Vem fan behöver träningskort när man har en trilskande pocketbike?)

Ja det är inte ovanligt, har haft sådan som lagt av vid första start

Du har ett par ställen i Malmö som Du kan handla på som jag skrev i första inlägget
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top