varför startar inte min hoj???

FireRacer

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Fireblade 97:a
Hjälp!!??......

Jag har en fireblade 97:a som stått still nu i ca 4 veckor. Idag när jag skulle ta o köra den till garageplatsen där den ska stå över vintern så ville den inte starta. Motorn drog bara runt och med tanke på att batteriet inte var den mest laddade så dog batteriet till slut. Ok, då rullar jag igång den då tänkte jag och tog mig till en brant backe men icke sa nicke, den ville inte. Så efter att tagit upp den för backen 3 ggr så var jag lagon trött, mc:n väger ju trots allt 210kg. Nåväl hade inget annat alternativ än att parkera hojen där den stått och hem o ladda batteriet. Men nånting säger mig att det inte är batteriet. Bensintanken var nästan full o kranen till bensinen var öppen.
Är ingen mc mek, så om det finns någon som har någon tips om vad det kan vara så skriv gärna några rader.

Tack på förhand.
Bladerunner is crying

ibland måste man ha full fjong i batteriet o rulla kanske inte hjälper...(blir inte full fjong) :D

Har för mig att stiften tar stryk men det brukar vara efter en hel vinter... Annars brukar det ju bli lite kondens i bensinen...

FireRacer skrev:
Är det kondens, så då tömmer jag hela tanken eller??
Tack för svaret!!
K-sprit funkar ypperligt mot kondens
Men jag tror knappast att det beror på kondens, snarare på batteriet

Om det är lite kräm i batteriet kanske startmotorn går, men strömmen orkar inte med att ge gnista till stiften. Men när du rullar borde den ha gått igång. Kolla om du har gnista till att börja med. Hade du full tank borde det inte ha blivit kondens så det påverkar i soppan.

Om det är batteriet är lätt att kolla,ta startkablar från bilen och testa.
Startar den inte då så är det nått annat fel..

Det är stor skillnad att starta en högeffekt motor när det är på nollan!
Dåligt batteri, du kör den på startmotorn ett tag och stiften blir sura.
Ladda batteriet sätt kranen på pri-läge om sådant finns, startar
den inte nu så måste stiften ur och torkas med värme.
Kondens tror jag inte du har i tanken!

Ladda batteriet, den startar :yoparty
Hade samma probs med en hoj, och batteriet dras ner på 4 veckor, även om det fortfarande går runt. Behövs frisk gnista i början.

Ok, fan vad nice med alla svar. Ska ut till hojen om någon timme och då med en nyladdad batteri. Hoppas...
tack för alla svar och tack sporthoj.com för att ni finns. Hur skulle man klara sig annars?/ Wladde

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8