Varför startar inte gixxern?!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

För några veckor sen marksynade jag "lite" på Gelleråsen. Efter det var hojen ganska död. Jag böt batteri (det gamla sprack), och satte ihop allt. Stendött. Soppapump mm gick, men det hände inget när jag tröck på startknappen. Skickade jag 12V direkt på startmotorn så gick den igång. Jag hade en annan ECU-box, så jag böt, och då startade den så fint så! :tummenupp
Skickade iväg den på lite svets, dvs bort med ECU, laddregulator, batteri mm och la undan alla kablar lite snyggt.
Nu har jag samma problem igen! :huvet :huvet :huvet Sidostödsrelät klickar när jag slår på tändningen, soppapumpsrelät likaså (det reagerar även när jag slår av å på dödaren), jag tycker mig ha kollat dom flesta kablar, mätt en del, å kolla fysiskt på resten. Allt ser ok ut! Men när jag trycker på startknappen händer inte en smack! Självklart har jag neutral i, stödet upp, koppling inne, testat olika startknappar, kollat så att dom funkar mm. Men nu börjar jag ge upp :( Är det någon som har något tips?

Har du kollat kontakten vid kopplingen? Har själv haft glapp i den och då vart det stendött när man tryckte på starten.
Finns det tippsensor på den? Säkringen för startrelät?

Har du kollat kontakten vid kopplingen? Har själv haft glapp i den och då vart det stendött när man tryckte på starten.
Finns det tippsensor på den? Säkringen för startrelät?
Jag drog ur den och satte i najtråd för att slippa hålla in kopplingen hela tiden, så jag tyckte att det borde vara lugnt. Men, efter att ha gått igenom HELA kabelstammen, mätt, klämt å synat så visade det sig att en av dom svart/gula kablarna mellan kopplingsgreppen och den gula kontakten 6dm längre bort var av! Inga synliga skador utanpå, men när jag mätte i gula kontakten så fick jag inte full kontakt!
Det underliga var bara att jag hade +12V på den gul/gröna kabeln vid startrelät! Men det som gjorde mig fundersam var att jag hade +12V på den gul/svarta också, dvs relät kunde aldrig slå om. Nåja, jag har lärt mig lite mer om gixxerns elsystem, felsökning i el och att felen alltid är på dom underligaste ställena :fakta

Nu är den i nyskick igen å går som en klocka :tummenupp För två veckor sen övervägde jag att skrota den efter vurpan. Gixrar, det är grejer det :kär

Bifogat

• IMG_4666.jpg
    IMG_4666.jpg
    85.3 KB · Visningar: 66
Last edited:
Lyckades med en underlig grej förresten, satte dit tippsensorn lite annorlunda, den sitter numer vriden 90 grader sett ovanifrån. Inge bra, den sitter som den gör orginal av en anledning :hihi När man drar på, gärna i uppförsbacke eller över vägbulor så tror hojen att den har tippat å tvärdör :gnissla Men det är snabbt löst :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing