Varför står ni upp?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Brukar också stå upp på min daytona men folk bara skrattar åt mig då.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ibland får man stå upp på hojen för att kryssa runt alla nyinflyttade singelbrudar från Kalix som irrar runt i huvudstaden. :tuttar :D
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det för fel att stå upp, och du underskatta inte gamla gubbar på hoj lilla vännen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du bromsar hårt från 200 bör du sitta ner och nypa åt med knäna mot tanken. Om du står upp och bromsar hårt utan att flyga över styret, hamnar troligtvis tyngdpunkten på styret. Kan iof bli en sjukt fet stoppie om du får in tekniken :yoparty

200 med en gubb offroad?

Så här ser det annars ut när man bromsar, rumpan lång bak lågt men fortfarande en liten bit upp från sadeln.

Om vi nu inte pratar om slät asfalt för där förstår jag fortfarande inte varför man står, lika lite som jag förstår varför dottern står upp hemma i tv-soffan.
 

Bifogat

  • skills_hills_hahn-600x400.jpg
    skills_hills_hahn-600x400.jpg
    65.6 KB · Visningar: 60

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Generaliserande...? Jag...? Nää...Jag säger som min kompis Magnus - jag har inga fördomar, bara välgrundade kunskaper om andra människor...

För övrigt så står man alltid upp när man kör fordonet som kan beskådas i en avatar ovan (det vill säga en skoter, eller snöskoter söder om Piteälven). Bara stockholmare på hyrskotrar sitter ner.

Nu tillhör jag kanske inte SportHojskollektivet som helhet, är inte Tokholmare och fattar mig inte på människor så jag blir grymt imponerad! :Bugar

Det är inte SportHojskollektivet som kör SportHoj inte bara när det är varmt och soligt, hundratals mil hemifrån och med större packning än tandborste och kontokort. :)

Några har kanske tankat i Kalix men hur många har kört förbi Rolfs och tagit vänster i T-korsningen innan Sören?
Jag har förvisso inte gjort det Pålänge men jag tror jag hade, troligtvis, vänster hand på låret setandes genom Sören, på min SportHoj! Töre? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tillhör jag kanske inte SportHojskollektivet som helhet, är inte Tokholmare och fattar mig inte på människor så jag blir grymt imponerad! :Bugar

Det är inte SportHojskollektivet som kör SportHoj inte bara när det är varmt och soligt, hundratals mil hemifrån och med större packning än tandborste och kontokort. :)

Några har kanske tankat i Kalix men hur många har kört förbi Rolfs och tagit vänster i T-korsningen innan Sören?
Jag har förvisso inte gjort det Pålänge men jag tror jag hade, troligtvis, vänster hand på låret setandes genom Sören, på min SportHoj! Töre? :va

Dom flesta tar E10 vänster i Töre kanske tankar på Shell där och passerar bara Kalix om dom kört vilse... :va Jag säger inte att du var vilse men...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har av andra norrbottningar blivit upplyst om att kurvorna i Sören och mellan Sören och Töre tydligen är den kurvigaste hojvägen i Norrbotten (det är inte sant, men låt dem tro det). Om vi ska anknyta till trådens ämne så vill man dock inte stå upp i dessa kurvor för då når inte knäet ner och då går ju en del av vitsen med sporthoj bort.

Om vi ska anknyta Kalix till trådens ämne så kommer vi osökt in på en gymnastiklärare som de flesta kalixbor över fyrtio haft. Han var lätt influerad av sin tidigare karriär som yrkesmilitär och började alla lektioner med att vråla STÅ ÅPP (inte upp) till de studenter som satt på golv eller bänkar.

Töre har dock inget med tråden att göra. Men de har i alla fall en egen t-shirt - Töre - lite före Kalix.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dom flesta tar E10 vänster i Töre kanske tankar på Shell där och passerar bara Kalix om dom kört vilse... :va Jag säger inte att du var vilse men...

Jag brukar tanka i Älvsbyn men nu kom jag från Happis och skulle till Lule så då blev det OK-macken i Kalix. Och kombinationen av raka, breda vägar och SportHoj med mig i sadeln försöker jag undvika! :tungan
Sedan kan jag läsa en karta och kan då undvika raka, breda vägar med bilister!:fakta Men som tur är bombar jag aldrig och nya vägar körs med största försiktighet annars T-korsningen innan Sören blivit väldigt "spännande" om jag kommit i god fart. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Vi satsar och trivs i Kalix"?

Annars är väl den mer informella Överkalixsloganen mer träffande:

"Välkommen till Överkalix - din snöskoter är redan här"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag brukar tanka i Älvsbyn men nu kom jag från Happis och skulle till Lule så då blev det OK-macken i Kalix. Och kombinationen av raka, breda vägar och SportHoj med mig i sadeln försöker jag undvika! :tungan
Sedan kan jag läsa en karta och kan då undvika raka, breda vägar med bilister!:fakta Men som tur är bombar jag aldrig och nya vägar körs med största försiktighet annars T-korsningen innan Sören blivit väldigt "spännande" om jag kommit i god fart. :D

https://www.google.se/maps/dir/Lule...5e3ff500135!2m2!1d23.1439651!2d65.8552807!3e0
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har av andra norrbottningar blivit upplyst om att kurvorna i Sören och mellan Sören och Töre tydligen är den kurvigaste hojvägen i Norrbotten (det är inte sant, men låt dem tro det). Om vi ska anknyta till trådens ämne så vill man dock inte stå upp i dessa kurvor för då når inte knäet ner och då går ju en del av vitsen med sporthoj bort.

Om vi ska anknyta Kalix till trådens ämne så kommer vi osökt in på en gymnastiklärare som de flesta kalixbor över fyrtio haft. Han var lätt influerad av sin tidigare karriär som yrkesmilitär och började alla lektioner med att vråla STÅ ÅPP (inte upp) till de studenter som satt på golv eller bänkar.

Töre har dock inget med tråden att göra. Men de har i alla fall en egen t-shirt - Töre - lite före Kalix.

Turism är ju populärt nu så du kanske säkert få en massa stöd av kommunen för att hålla guidade turer så kan jag köra skamtrucken och plocka upp dom i dikena.

Och klagar dom på priserna för bärgning och reparation så plockar jag fram banjon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar tanka i Älvsbyn men nu kom jag från Happis och skulle till Lule så då blev det OK-macken i Kalix. Och kombinationen av raka, breda vägar och SportHoj med mig i sadeln försöker jag undvika! :tungan
Sedan kan jag läsa en karta och kan då undvika raka, breda vägar med bilister!:fakta Men som tur är bombar jag aldrig och nya vägar körs med största försiktighet annars T-korsningen innan Sören blivit väldigt "spännande" om jag kommit i god fart. :D

Ska man norrut efter E10 så är det en fin väg upp från Rian istället för att E10 direkt i Töre, knappt 10 km söder om Kalix och möter E10 i Morjärv. Inte så mycket kurvor men fin utsikt längs älven.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror faktiskt att jag har guidat folk längs samtliga ovan nämnda vägar. Dåligt med bilder från dessa turer, men googla bondersbyn, kamlunge och räktforsen så dyker det nog upp natursköna bilder.

Jag har också ett mer än tjugofem år gammalt minne från den ovan beskrivna T-korsningen utanför Sören. Vägen från Pålänge mot Sören avslutas ju med en flera kilometer lång raksträcka och kommer sedan fram till T-korsningen. En kamrat med nytt körkort och lika splitterny CBR 600 hade lite svårt att få stopp och satte CBR'en rakt ner i vårdiket bakom T-korsningen. Aningens svårt att lyfta upp en CBR ur ett meterdjupt vattenfyllt dike...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top