Varför står det "25kw" på mina förgasare?

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Jag märkte idag att det står inristat "25kw" på gaveln av mina förgasare. Va fasen står det så för? Görs det om cykeln stryps? Jag har inte kört någon annan cykel än min, men jag kan inte tänka mig att den skulle vara strypt. Hur görs strypningen? Jag plockade iaf loss dom och det såg ut som i verkstadshandboken. Vad är det lilla luftfiltret till för till höger på bild 2?

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    113.4 KB · Visningar: 266
  • 2.JPG
    2.JPG
    126.6 KB · Visningar: 302
Om den slutar dra vid ett visst varvtal har du den strypt. Annars är det säkert bara så att du har köpt en tidigare strypt hoj, vars strypning avmonterats.

Öppna spjällen fullt, ser du nåt konstigt i hålen (en bricka med hål som "ögon" (ovaler) i innersta gummit) så kan du bryta ur brickorna med en mejsel, det gjorde jag på min Blackbird -98, helt annan hoj sen vill jag lova, alternativt köp nya gummin.

Nope, inget ivägen på insugssidan (mellan spjällen och blocket). Det är nog som Swedie sa att den har varit strypt, men brukar det synas på utsidan?

Keiser Soze skrev:
Nope, inget ivägen på insugssidan (mellan spjällen och blocket). Det är nog som Swedie sa att den har varit strypt, men brukar det synas på utsidan?
Man kan ha gjort så bara för att det ska se ut, tex om man blir stoppad. Dom har säkert nån idé bakom det. Finns alla möjliga lösningar ;D

Såhär gör motorn om den e strypt: (nedre kurvan är med 25kw strypning, eller 20kw i det här fallet) http://users.gummark.nu/olle/Grabbarna/Motorcykel/Bromskurva-OlleR6.JPG

Dvs, den drar nästan lika över hela registret. Min R6a gjorde 200 med strypningen i, men det tog decennier att ta sig upp dit.

Ljunghusen skrev:
Vevhusventillationen!

:confused:
Sitter den på fuggarna?

Olof Eriksson skrev:
Man kan ha gjort så bara för att det ska se ut, tex om man blir stoppad. Dom har säkert nån idé bakom det. Finns alla möjliga lösningar ;D

Såhär gör motorn om den e strypt: (nedre kurvan är med 25kw strypning, eller 20kw i det här fallet) http://users.gummark.nu/olle/Grabbarna/Motorcykel/Bromskurva-OlleR6.JPG

Dvs, den drar nästan lika över hela registret. Min R6a gjorde 200 med strypningen i, men det tog decennier att ta sig upp dit.

Ja men då är min definitivt inte strypt. Ordentlig ketchupeffekt mellan 8 & 12000 rpm.

Dom svarta skivorna som man ser i förgasaren, lyfts dom automatiskt med vaccum beroende på hur mycket man öppnar spjället? Kan man kolla så att det funkar som det skall?

vevhusventilationen återcirkulerar in i förbränningskammaren på de flesta motorer, för att förbrännas innan det släpps ut i fria luften. Och då går det igenom förgasarna, ja.

Jag märker inte av någon vansinnig ketchupeffekt på min, nog för att det är en märkbar vridökning vid 6-7000 varv men annars tycker jag den drar oerhört jämt hela vägen upp till varvstoppet. Har inte möjlighet att kolla om samma instansning finns på min, men den har heller mig veterligen aldrig varit strypt.

jayjay skrev:
vevhusventilationen återcirkulerar in i förbränningskammaren på de flesta motorer, för att förbrännas innan det släpps ut i fria luften. Och då går det igenom förgasarna, ja.

Det stämmer säkert, men detta är ju en slang med ett litet luftfilter som inte är förbundet med blocket alls. Kan ju inte komma några vevhusgaser den vägen då. Den engelska benämningen på denna pryl är "Sub-air cleaner housing."

jayjay skrev:
Jag märker inte av någon vansinnig ketchupeffekt på min, nog för att det är en märkbar vridökning vid 6-7000 varv men annars tycker jag den drar oerhört jämt hela vägen upp till varvstoppet. Har inte möjlighet att kolla om samma instansning finns på min, men den har heller mig veterligen aldrig varit strypt.

Menar du det? Jag tycker att man måste hålla upp varven rätt bra för att det skall bli lite fart på maskinen. Jo min ökar som attan vid 7-8' varv.

Keiser Soze skrev:
Jo min ökar som attan vid 7-8' varv.
Då är den inte strypt. Isåfall skulle den börja tappa ungefär där. Jag hade en (ostrypt) Hornet som första hoj, och du skulle nog märka om den var strypt, är jag rätt säker på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg