Varför stänka bak?

Vilka viktiga funktioner har bakstänkan?


  • Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2605673 Du verkade ju lika säker på din sak som Nyteknik. Det kan ju tänkas att stänkan kan ha flera funktioner än enbart en...
Klart den har men nu trodde jag att vi pratade om den primära funktionen och det kan knappast vara att skydda tanken från stenskott.
NT verkar ju försöka fixa sin fakta med en SH-poll...
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Kanske är det mot reglementet, men borde inte tex F1-bilar ha en stänka om det påverkar aeron på ett bra sätt? De är ju rätt heta på såna grejer..? En F1:a har ju däremot inte så värst mkt som pajar/blir skitigt av stänk. Min slutsats är att stänkan skyddar mot stänk.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bara en tanke, om vi antar att luften som stöter på däcket på ovansidan kommer med en hastighet av 250 knyck.
Borde inte den kunne bidra till att däcket kyls?
Med läppen där så kanske man kan hålla däcktemperaturen jämnare över hela däcket?

Jag bara spånar, men man vet aldrig :hihi
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
ta bort stötdämparskydd som alternativ!!!!

varför???

Jo, för den är HELT och hållet skymd bakom svingen och därför osårbar :blah
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag tror dom har den för att det är snyggt, och ev bra o ha i regn
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
elwe skrev:
2604505 Den luft som accelereras av däcket är bara den som ligger i gränsskiktet närmast däcket och den inverkan det har för hjulets totala moment torde vara försumbar. Då är det också av ringa betydelse om strömningsprofilen mellan skärm och däck är laminär eller turbulent.

Däremot så är det ibland blött och man vill undvika att spruta vatten över motor, tändstift, eventuellt utsatta elektronikboxar, luftintag, osv.
Det är iaf anledningen till att jag satt en bakskärm på min hoj.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Ricken skrev:
2605856 Bara en tanke, om vi antar att luften som stöter på däcket på ovansidan kommer med en hastighet av 250 knyck.
Borde inte den kunne bidra till att däcket kyls?
Med läppen där så kanske man kan hålla däcktemperaturen jämnare över hela däcket?

Jag bara spånar, men man vet aldrig :hihi
Även det låter rimligt enligt mig, det plus stänkskydd osv.


Men vad vet jag..
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Har svårt att se det skrattretande i idén att bränsletanken ska skyddas mot det däck som den sitter 20 cm ifrån.
Men vad tror du ska hända? Att en sten släpper från däcket rakt fram och slår sönder tanken?
 

Qwert

snabbast
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
ZX-6R och KX450F
Om stenarna kommer i sådan sjujäkla fart mot tanken att dom kan skada den så borde dom ju även penetrera den där plastbiten till stänka också.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Qwert skrev:
2607180 Om stenarna kommer i sådan sjujäkla fart mot tanken att dom kan skada den så borde dom ju även penetrera den där plastbiten till stänka också.

nejdå..det handlar om acceleration...

stänkan sitter 3 cm från däcket... om man har 17 tums hjul så kommer stenen ej att få upp tillräcklig hastighet för att göra tillräcklig skada. En sten väger otroligt lite och om den får åka med ett halvt varv på hjulet så har den en avsevärt lägre energi då den bara hinner lämna däcket med 3 cm, mot den energi den hade haft om den fått åka de ca 20 cmrarna till mot tanken....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ni får det att låta som om det ligger lösgrus och småsten över hela banan. Stänkan är inte där för att skydda tanken från sten som fastnar i däcket och släpps loss mot tanken. Inse.

Honda är inte det enda fabrikatet med bar bensintank monterad på detta sättet. Varför skulle inte de andra fabrikaten också montera en superhumongosstänka för att skydda tanken, de också?

Det handlar om design och möjligen aerodynamik. Möjligen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
majoon skrev:
2607753 nejdå..det handlar om acceleration...

stänkan sitter 3 cm från däcket... om man har 17 tums hjul så kommer stenen ej att få upp tillräcklig hastighet för att göra tillräcklig skada. En sten väger otroligt lite och om den får åka med ett halvt varv på hjulet så har den en avsevärt lägre energi då den bara hinner lämna däcket med 3 cm, mot den energi den hade haft om den fått åka de ca 20 cmrarna till mot tanken....


Tror du stenen fortsätter att accerelera efter den lämnat däcket?
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Chronic skrev:
2607762 Tror du stenen fortsätter att accerelera efter den lämnat däcket?

Haha, en evighets-sten liksom. Man kastar den uppåt och sen kommer den aldrig ner!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
2607164 Men vad tror du ska hända? Att en sten släpper från däcket rakt fram och slår sönder tanken?
Stänkan är där för att skydda tanken när Hayden och Pedrosa spinner loss i lecakulorna...:rolleyes: :tungan :D :rolleyes: :tungan :D

Detta inlägg är spam och kan totalt bortses....

Allvarligt har jag ocksa funderat pa varför den sitter där, pa en gatcykel sitter dom ju ocksa och det man kanske kan se är att det blir lite renare pa svingen. Fanns väl huggers pa 500:eek:rna ocksa? :confused:
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Chronic skrev:
2607762 Tror du stenen fortsätter att accerelera efter den lämnat däcket?

ja jag bara skämta...

...har ingen aning...men tycker att det e assnyggt iallfall :)

men ska man vara väldigt petig så kommer den att fortsätta att accelerera (fast med negativt tecken...) :tungan
 
Last edited:

sandstream

Guest
Zee skrev:
Det handlar om design och möjligen aerodynamik. Möjligen.
Det märks att du inte är någon RR-estet, då hade du vetat att den är till för att skydda tanken mot sten :rolleyes: :D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2607808 Det märks att du inte är någon RR-estet, då hade du vetat att den är till för att skydda tanken mot sten :rolleyes: :D

Precis. :) Vad vet vi vanliga dödliga som inte kör RR pah richtikct? :hihi

Vi har ju haft denna utsökta bedatt om stänkan tidigare i ngn tråd i RR-delen, där jag bl.a. postade ett par magnifika bildillustrationer. :D Någon som vet vilken tråd det var?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Den sitter där för att man skall ha någonstans att sätta den fina 1:an på när "cutsen" är så liten.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Zee skrev:
Vi har ju haft denna utsökta bedatt om stänkan tidigare i ngn tråd i RR-delen, där jag bl.a. postade ett par magnifika bildillustrationer. :D Någon som vet vilken tråd det var?
Tror den hette "RC212V"-nånting, kolla i racingforumet.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top