Varför spricker cylindrarna ???

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Har en R6-02 som har tjurat vid varmstart i flera år. Till denna säsongen slipade jag in ventilerna, planade toppen (bara för) etc. Samma problem kvarstod.
Efter en i det närmaste oändlig rysk felsökning där allt bytts mot polarens fungerande prylar fanns bara läckande kolvringar kvar.....Trodde jag. Stora j***a hål i cylindrarna kan troligen oxå vara en felorsak.
Titta på bilderna i denna posten och upplys mig om varför det har hänt, snälla.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4210764&postcount=109

//Peter

Det verkar ju vara något generalfel på R6:or från tidiga år. Detta är inte den första jag hört talas om med sprickor i cylindrar, men tro fan ett av dom värsta jag sett. Må vara materialfel? Yamaha kanske sparade in på stålet...eller på ingenjörernas löner, ifall det skulle vara designfel.

Vet andra som oxå har haft problem med sprickor i blocket på första generationens R6, även reservmotorer som senare införskaffats har haft sprickor.
Symtom:
- Går dåligt när den blir varm.
- Svårstartad när den är varm.
- Dålig kompression (av naturliga skäl).
- 'Hypervevhusventilerar' (av naturliga skäl).

En viktig fråga är om detta är vanligt förekommande på jusst din modell, eller om du haft otur.

Det kan vara tillverkningsfel som visat sig efter man kört x-antal mil.

Utmattning av material brukar vara en orsak, att små sprickor propagerar pga av vibrationer och tryckförändringar.

Att nicazila direkt på aluminium gör att man spar mycket vikt istället för att montera foder i alu-cylinderraden.
Nicazil-beläggning har ju nte varit en nyhet direkt, används i porsche typ, men då e de inte alu som e belagd. Så de verkar vara en svårare process att belägga alu. så de kan finnas risk att de flunkar i tillverkningen.

Men att ge ett absolut svar på vad som orsakat tror ja man får vända sig till Kawazakis teknikavdelning som har kunskapen.

En viktig fråga är om detta är vanligt förekommande på jusst din modell, eller om du haft otur.

Det kan vara tillverkningsfel som visat sig efter man kört x-antal mil.

Utmattning av material brukar vara en orsak, att små sprickor propagerar pga av vibrationer och tryckförändringar.

Att nicazila direkt på aluminium gör att man spar mycket vikt istället för att montera foder i alu-cylinderraden.
Nicazil-beläggning har ju nte varit en nyhet direkt, används i porsche typ, men då e de inte alu som e belagd. Så de verkar vara en svårare process att belägga alu. så de kan finnas risk att de flunkar i tillverkningen.

Men att ge ett absolut svar på vad som orsakat tror ja man får vända sig till Kawazakis teknikavdelning som har kunskapen.

Kan va en bra ide o skicka cyllen till kawa :D

Vet andra som oxå har haft problem med sprickor i blocket på första generationens R6, även reservmotorer som senare införskaffats har haft sprickor.
Symtom:
- Går dåligt när den blir varm.
- Svårstartad när den är varm.
- Dålig kompression (av naturliga skäl).
- 'Hypervevhusventilerar' (av naturliga skäl).

Jag har inte kompmätt innan och med facit i hand behövdes det inte :D
Men min gick som ett troll fastän den var varm, om än vansinnigt omöjlig att starta. Detta avhöll mig väldigt länge från alla teorier som innefattade mekaniska fel.

//Peter

På alucylinder eller på järnfoder?

Porsche har haft de ännu längre på järn/stålfoder.

Har funnits belagt på alucylindrar sedan slutet av sjuttiotalet/början på åttiotalet till både bilar och hojar, troligen också flygplan. Vi pratar när det gäller hojar, crosshojar, roadracinghojar, enduro etc.

Innan dess var det hårdkrom några år.

Är det rätt alulegering och rätt utfört arbete sitter det som det ska utan problem.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman