Varför spikar motorn? Hur undvika?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Halloj!

Är som så att jag för skojs skull har en crm 125 som jag lallar runt på på sommaren ( inte tagit A än ).

MEN när jag lyft av topp vid några tillfällen har jag alltid fått nya spikkratrar i topp och kolv. Fattar inte riktigt varför... Jag har bestyckat upp ett par snäpp ( 142 org, 150 nu ), stiftet är gyllenbrunt å fint när jag gasat ur han, och har 2,5% olja... Så den spikar väl knappast när jag ger fullt?

En annan sak jag funderade på dock är att när man kör halvgas/ jämngas på lägre varv så får man ju det typiska hackandet när motorn kommer upp i ett visst varv ( som på alla tvåfjuttare (?) ). Är det DÅ som det spikar??

Ja hur ska jag undvika detta... En vacker ramlar ju en flisa bort. Har fått ett par oroväckande kratrar precis vid kanten redan och känns ju värdelöst att sätta i ny kolv och topp om de nya blir likadana.

Kan tilläggas att motorn är slöare än vad den borde vara. Toppar 120 medan alla liknande kommer upp mot 150.... Men tror det beror på annat...

Anledning till spikning brukar ju vara förtändning och för högt komp. Vet inte hur tändningen funderar på dem där motorerna ifall det är justerbart eller ej, men om det är justerbart så ta en titt på det. Annars kanske pröva med nån extra topplockspackning?

Tror inte det är justerbart. Sitter en fast impulsgivare som läser på svänghjulet. Det är väl om man filar upp krysskilspåret...

Kompet lär ju inte vara för högt, snarare lågt :hihi

Tycker de är så jefla mysko... Har en nsr topp jag vill slänga på, och tänkte fixa en ny kolv och hona upp lite så det blir fräscht, men återigen, det vore ju träligt om det skulle bli märken i nytt också...

Spikning uppstår vid fel bränsle/luft blandning. Fel på tändningen eller dåliga stift. Undvika: Byta stift kolla tändning och luft/bränsle blandning.

Men kan det vara så då att den spikar på lågvarven? För när jag pressar den går den en aning fett till och med.

Tändstiftet är bytt, och den drar ingen tjuvluft. Gått igenom motorn 500ggr p.g.a. att jag hade just tjuvluftproblem

Fullt möjligt att den går snålt på små throttelöppningar. Höj nålen, ev. ett knäpp större pilot(lågfart)munstycke. Alltid svårt att bestycka in en 2-taktare för gata. Går ju så lätt hela tiden på gatan jämfört mot cross enduro åka.

Sålänge du åker med annat än 82 oktan östatsoppa så spikar inte en icke modifierad standardmotor, med så låg komp och snäll tändning så skär den pga snål blandning innan det spikar. Jag tror att dina märken på kolven härstammar från något annat.

Plocka i en ny kolv, polera bort spikmärkena i topp/cylinder och ut och kör några mil. Riv och lägg upp en bild på resultatet. Först då är jag benägen att tro på spikningsteorin.

Fast med tanke på att din motor inte går något vidare så är det läge att se över bestyckning, reglerbar avgasport, kompression osv...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back