Varför snackar alla KTM och HUSA när d finns XR650

motardsnubben

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Ort
LÄNNA
Hoj
Honda XR650R SUPERMOTARD
:yoparty Varför snackar om Ktm och Husa när d finns Honda Xr 650 r en kanonhoj att bygga om till motard någon som hålller me elle???
 
motardsnubben skrev:
:yoparty Varför snackar om Ktm och Husa när d finns Honda Xr 650 r en kanonhoj att bygga om till motard någon som hålller me elle???

Hm....... undrar varför det inte finns så många XR Håndor med i motard SM om dom nu är så bra som du säger.... :D
(personligen skulle jag ALDRIG köra en Husa på gatan)
 
Ghost skrev:
Hm....... undrar varför det inte finns så många XR Håndor med i motard SM om dom nu är så bra som du säger.... :D
(personligen skulle jag ALDRIG köra en Husa på gatan)
Jag måste gå emot strömmen och säga att det faktiskt inte är så hemskt när man väl kört in sig på husan att köra runt på gatan! Tog mig en timme ut ikväll å bara gled :tummenupp

Till frågan: En del ser inte komfort å sånt där som lika viktigt som låg vikt å mycke effekt.
 
Honda åkte väl folk för några år sedan, har man provat en ktm eller husa på bana så varför åka pansarvagn när det finns smidigare.

Dyr att trimma


Men den verkar rätt skottsäker att slippa serva och ras är väl sällan :tummenupp
 
OlleR skrev:
Jag måste gå emot strömmen och säga att det faktiskt inte är så hemskt när man väl kört in sig på husan att köra runt på gatan! Tog mig en timme ut ikväll å bara gled :tummenupp

Till frågan: En del ser inte komfort å sånt där som lika viktigt som låg vikt å mycke effekt.

Jag tror inte att Husan är hemsk att köra på gatan så länge man håller på & busar,
men att dra en "touringtur" på 20-30 mil under en dag skulle jag inte ens tänka på, det finns bättre hojar för det.
Att vara ute & glida en timme räknar jag som för kort tid för en tur, då hinner man ju knappt ut ur garaget. :tungan

:)
 
Ja varför åka KTM Husa eller Honda NÄR! man kan åka yamma :kocko det förstår inte jag :hihi :tummenupp
 
Tom Byron skrev:
Men den verkar rätt skottsäker att slippa serva och ras är väl sällan :tummenupp

Hondas tanke bakom hela XR programmet ända sedan starten har varit att bygga en hoj som är lite tyngre men som tål massor med stryk. :tummenupp
Men lätt & kraftfull (som en Husa) kommer nog aldrig att förknippas med Hondas XR serie. :)
 
Hur stor är skillnaden på motorkaraktär mellan XR o 640? Mer bottenvrid på Hondan?

Jag har inbillat mig att det är mer pulver i Hondan i vilket fall, stämmer?
 
eisbaer skrev:
Hur stor är skillnaden på motorkaraktär mellan XR o 640? Mer bottenvrid på Hondan?

Jag har inbillat mig att det är mer pulver i Hondan i vilket fall, stämmer?

Menar du på papper eller hur dom känns när man kör?
 
Hur står sig en Gammal Honda Cr 500 i dagens motard rejs då? lite hottad..
 
eisbaer skrev:
Hur de känns. De borde väl väga ungefär lika mkt.

Vad papperet säger kan kännas helt fel beroende på vilken utväxling som används.
En hoj växlad för hög toppfart kommer att kännas slö som f*n från start jämfört med en hoj som har lägre utväxling
trots att den kanske är svagare mätt i hk, sen har du vridmomentet att räkna med också.

Siffror på papper talar bara om halva sanningen, hur det blir i verkligheten med körbarhet osv det måste man provköra för att känna.
En hk stark hoj är inte alltid bättre eftersom registret kan vara svårt att använda.
 
Jocke W skrev:
Hur står sig en Gammal Honda Cr 500 i dagens motard rejs då? lite hottad..

Vet inte men det är ju en å annan som kör isracing med dom så helt borta lär dom väl inte vara.
Kraft i motorn har dom ju aldrig saknat... :näsblod
 
Ghost skrev:
Jag tror inte att Husan är hemsk att köra på gatan så länge man håller på & busar,
men att dra en "touringtur" på 20-30 mil under en dag skulle jag inte ens tänka på, det finns bättre hojar för det.
Att vara ute & glida en timme räknar jag som för kort tid för en tur, då hinner man ju knappt ut ur garaget. :tungan
Jag HAR provkört XR650 oxo, och jag skulle inte säga att jag sätter mig å kör 20-30 mil på den heller ;)

10 mil har jag kört som längst med husan, å det stämmer att det är ingen höjdare alls ;)
 
Ghost skrev:
Vet inte men det är ju en å annan som kör isracing med dom så helt borta lär dom väl inte vara.
Kraft i motorn har dom ju aldrig saknat... :näsblod

Men det är som med den gamla kx500 an...motor stark som en oxe! Men lidande fjädring och vikt! En CR500 skulle nog inte komma så högt upp på ett SM räjs, då ram och dylikt är stenålder..

Stoppa i en Cr500 motor i till exempel en ny CR250 ram, så skulle det nog kunna bli något! :yoparty
 
tycon1 skrev:
Men det är som med den gamla kx500 an...motor stark som en oxe! Men lidande fjädring och vikt! En CR500 skulle nog inte komma så högt upp på ett SM räjs, då ram och dylikt är stenålder..

Stoppa i en Cr500 motor i till exempel en ny CR250 ram, så skulle det nog kunna bli något! :yoparty

He he he he, jo det är klart man kan ju inte förvänta sig något av varken ram eller fjädringen
då dom knappt eller inte alls har utvecklats på dom hojarna sedan slutet av 80-talet... :jisses

Fast en 500 i 250 ram är ju provat med säkerligen godkänt resultat. :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top