Varför slirar kopplingen?

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Hej!

Är det någon som har tips varför min koppling slirar? Jag har en Fireblade 92, byte lameller men det blev ingen skillnad. Kan det vara oljan eller går det att justera? Kan växellådan "skära" så att sådana problem uppstår?

Tack på förhand!

Rikard

oljan

Vad har du för olja i hojen ?? jag körde min fzr1000 på en castrol olja å då började kopplingen slira.. men sedan bytte jag till shells 5w-50 mc racing olja å då blev det bra..

neeoo skrev:
Vad har du för olja i hojen ?? jag körde min fzr1000 på en castrol olja å då började kopplingen slira.. men sedan bytte jag till shells 5w-50 mc racing olja å då blev det bra..

Hej!
Mobil1 halvsyntet, svart dunk.. Bytte förra året men kom inte ihåg om den slirade innan eller efter..Körde på Repsol innan och den funkade bra, förutom att den slirade när motorn var kall.
Vet du vad en 4 liters shelldunk kostar?

Allt gott!

/Rikard

prova byt oljan först du, annars kan faktiskt fjädrar i kopplingen behövas bytas och eventuellt även mellanskivorna av metall.

Sätt i hårdare fjädrar kostar inte mer än 150-300:- & sen kan man blästra stålskivorna om jag inte misstar mig....

Last edited:
Glasblästra metallskivorna mellan lamellerna och hårdare/nya fjädrar.
Kan vara ett oljerelaterat problem också....
Du kör väl inte på nån olja som är rek för bil va :va

Rikard skrev:
Hej!

Är det någon som har tips varför min koppling slirar? Jag har en Fireblade 92, byte lameller men det blev ingen skillnad. Kan det vara oljan eller går det att justera? Kan växellådan "skära" så att sådana problem uppstår?

Tack på förhand!

Rikard

Mobil1 är ju ingen hojolja. Funkar inte med våtkoppling.

Rikard skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Rikard
Hej! använd aldrig "bilolja" på hojen,i den finns friktionsmedeli i som gör att allt går lättare.I hojoljan så e den avsedd för våt lamellskoppling så köp en olja som är till de(har du haft fel olja i byt kopling)mvh/Marcus

Tja! Tack för allas svar! Mobil 4T heter den, inte Mobil 1, fel av mig, formula eller nåt. Det är en motorcykel på dunken så en mc-olja är det.

Ja var precis på Lelles och de rekomenderade Golden spectro 20W50, så jag köpte den. Någon som vet om den är bra? Vad är det för skillnad på 5W..10W..och 20W?

(det är surt att bara kunna varva till 5000...)

Allt gott!

Rikard

Bytte olja idag, men felet kvarstår....metallskivorna såg bra ut...kan det vara fel på växellådan om den slirar?

Tjena

Byt fjädrar så är problemet ur världen. Sätt dit hårdare än orginal.

Hade

Verkar vara ett typiskt Honda svaghet, slirande koppling... även kopplingen på min CBR1000F slirar speciellt när han är kall... när han är varm så slirar han lite vid brutala gasningar bara när jag skjuter i nästa växel... hhmm så gjorde även min gamla CB900F Boldór.

Honda svaghet???

lånar tråden lite.... har ingen bok till min gixxer 01 vad ska det vara för olja vissa oljor går ju inte

De flesta mc oljor funkar men själv kör jag mina GSXR1000 på Bel-Ray EXS 10-50 och har aldrig haft problem med slirande koppling.
Något du absolut ska undvika är för tunna ojor typ 0-40....

Mr o skrev:
lånar tråden lite.... har ingen bok till min gixxer 01 vad ska det vara för olja vissa oljor går ju inte

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT