Varför släppa ut?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,891214,00.html

'värstingar', 'sedan länge kända av polisen' osv osv

Varför i helvete släpper vi ut såna människor för över huvudtaget?

Det finns ingen rehabilitering för sådana människor utan förvara dom på säker och billig plats så dom inte utgör fara för resten av samhället. Mitt tips är att dom får bryta kol i Sibirien tills dom är så gamla att dom inte kan skada någon. Win-win. Vi blir av med dom och ryssarna får billig kol.

Dom har förverkat sin rätt att vistas ute.

Vad tror ni händer med värstingkillen som slog ihjäl två tonårstjejer för nåt år sen? Lämnade dom att frys ihjäl i snön. Han kommer väl ut om 2,3 år. Rehabiliterad och som en ny människa.
My ass. Släng bort nyckeln, samhället har inget behov av honom.

Markus skrev:
2476983 För att det finns inget samband mellan hårda straff och låg kriminalitet. :rofl

Vet inte riktigt vad du menar, men jag tror inte heller på sambandet mellan höga straff och låg kriminalitet.

Straff som förebyggande åtgärd funkar inte.

Men när dom väl begått brott eller visat sig vara yrkesbrottslingar eller helt enkelt onda människor finns ingen anledning att snåla på straffet. Bort med dom från samhället helt enkelt.
Medborgare med frihet i vårt samhälle ska inte vara en rättighet, det ska man förtjäna.

SirWankalot skrev:
2476994 Vet inte riktigt vad du menar, men jag tror inte heller på sambandet mellan höga straff och låg kriminalitet.

Hur kan man inte tro på det? Hade de här snusken varit inlåsta hade blondinen varit vid liv, enklare än så blir det inte.

SirWankalot skrev:
2476994

Straff som förebyggande åtgärd funkar inte.

Nej, men straffet bör väl även användas som "skyddand" åtgärd också?! Varför inte använda den övre delen av straffskalan för återfallsförbrytare?!

Mer tid att rehabilitera ger även mer tid som sammhället är skyddat från dessa individer.

korvgubbe skrev:
2477031 Nej, men straffet bör väl även användas som "skyddand" åtgärd också?! Varför inte använda den övre delen av straffskalan för återfallsförbrytare?!

Mer tid att rehabilitera ger även mer tid som sammhället är skyddat från dessa individer.

Ja men det var ju exakt min poäng med hela tråden :mad: :D :tummenupp

Markus skrev:
2477020 Hur kan man inte tro på det? Hade de här snusken varit inlåsta hade blondinen varit vid liv, enklare än så blir det inte.

Självklart är det så.

Men det finns ingen forskning som tyder på att tillströmningen av nya
brottslingar minskar bara för att man har hårda straff.

Däremot, som jag skrev, borde dom sitta längre när dom väl sitter där.

Människovärde ska förtjänas inte tas för givet.

SirWankalot skrev:
2477039 Men det finns ingen forskning som tyder på att tillströmningen av nya brottslingar minskar bara för att man har hårda straff.

Tillströmningen av nya kriminella alltså? Att man inte kan se att fler håller sig undan kriminalitet för att stränga straff väntar?
Har jag förstått rätt att det är vad du menar?

Om jag har det skulle jag vilja påminna om att för det första så begås grova brott i stort utsträckning av tidigare straffade personer. Dessa grova brott skulle aldrig begås om strafftiderna var längre men det är mycket möjligt att t.ex. snatteribrott inte minskar för att man inför livstid för en rad grova brott.

Dessutom delar jag inte alls uppfattningen att stränga straff inte skulle påverka även mild brottslighet, jag behöver bara gå till mig själv:
Jag har alltid ett beteende i trafiken som föranleder böter men sällan ett beteende som föranleder återkallat körkort, skulle straff för fortkörning och bussfilskörning osv skärpas skulle jag göra det lika sällan som jag idag struntar i rött ljus eller stopp-plikt.

Och sist är jag intresserad av hur sådan forskning som du nu menar saknas skulle bedrivas, det förutsätter ju två identiska samhällen under samma tidsperiod med exakt samma förutsättningar och sammansättningar av folk geofgrafiskt, sociekonomiskt osv - det finns inte två sådana samhällen att jämföra. Det närmsta man kan komma är ju att jämföra samhällen som infört strängare eller mildare straff och sedan utgå ifrån att de i övrigt inte förändrats förutom straff-ändringen, detta är naturligtvis omöjligt men kanske kan vara intressant ändå. Då kan man ju titta på sverige där strafftiderna ökar, och kriminaliteten ökar (eller minskar den egentligen, men det är för grova brott som den ökar? Jo så är det ju men beroende på syftet som presentatören av statsstiken har så är det olika uppgifter från gång till gång). I USA minskade brottsligheten markant när R.Giuliani införde nolltolerans mot kriminalitet i mitten av 90-talet, kritiker menar att det berodde på en allmän uppgång i ekonomin dock. Man kan alltså inte säkert säga utan man får nog använda sin egen logik, tror man att brottslingar som släpps ut kan tänkas återfalal i kriminalitet så är det ju oklokt att släppa ut dem om man inte vill ha en ökning.

Men bäst av allt är mitt eget exempel: jag lovar att jag skulle aldrig mer köra i en bussfil om det skulle kosta mig 10.000 att åka fast för det, så länge det kostar 1200 (eller vad det nu är) bryr jag mig föga.

Last edited:
Markus skrev:
2477070 Men bäst av allt är mitt eget exempel: jag lovar att jag skulle aldrig mer köra i en bussfil om det skulle kosta mig 10.000 att åka fast för det, så länge det kostar 1200 (eller vad det nu är) bryr jag mig föga.

Du predikar för kören.

Jag förslog som sagt 20 års straffarbete i Sibirien för en del brott.

Eller ja för ganska många när jag tänker efter.

Jag tycker vi kan prova i alla fall. Funkar det inte får vi väl testa något annat.
Guilianis noll-tolerans verkade ju lyckat. Go for it Reindfeld.

Problemet är väl att vi 'kränker' de kriminella om samhället tar i hårdare.

För övrigt stod en vän till mig i helgen och såg sin häst brinna inne i Torup, som det stod om i tidningen. Polisen söker en bil med 3-5 pers i.

Tror du jag har sympati med dom? Släng bort nyckeln för fan.

Tyvärr förutsätter ditt resonemang med hänvisning till hur du gör, normala och sunda människor. Juggemaffian, eller gänget som vill ha respekt tänker nog inte på samma sätt. Återigen till mitt arbetsläger i Sibirien. Idén låter bara bättre och bättre ju mer jag tänker på den.

Din "idé" är väl knappast något nytt. Det har väl alltid varit självklart att det skulle funka jättebra?

Och även dödsstraff är ytterst lämpligt i vissa fall.

Vi kanske kommer dit någon gång?

:tummenupp

Markus skrev:
2477070 Tillströmningen av nya kriminella alltså? Att man inte kan se att fler håller sig undan kriminalitet för att stränga straff väntar?
Har jag förstått rätt att det är vad du menar?

Om jag har det skulle jag vilja påminna om att för det första så begås grova brott i stort utsträckning av tidigare straffade personer. Dessa grova brott skulle aldrig begås om strafftiderna var längre men det är mycket möjligt att t.ex. snatteribrott inte minskar för att man inför livstid för en rad grova brott.

Dessutom delar jag inte alls uppfattningen att stränga straff inte skulle påverka även mild brottslighet, jag behöver bara gå till mig själv:
Jag har alltid ett beteende i trafiken som föranleder böter men sällan ett beteende som föranleder återkallat körkort, skulle straff för fortkörning och bussfilskörning osv skärpas skulle jag göra det lika sällan som jag idag struntar i rött ljus eller stopp-plikt.

Och sist är jag intresserad av hur sådan forskning som du nu menar saknas skulle bedrivas, det förutsätter ju två identiska samhällen under samma tidsperiod med exakt samma förutsättningar och sammansättningar av folk geofgrafiskt, sociekonomiskt osv - det finns inte två sådana samhällen att jämföra. Det närmsta man kan komma är ju att jämföra samhällen som infört strängare eller mildare straff och sedan utgå ifrån att de i övrigt inte förändrats förutom straff-ändringen, detta är naturligtvis omöjligt men kanske kan vara intressant ändå. Då kan man ju titta på sverige där strafftiderna ökar, och kriminaliteten ökar (eller minskar den egentligen, men det är för grova brott som den ökar? Jo så är det ju men beroende på syftet som presentatören av statsstiken har så är det olika uppgifter från gång till gång). I USA minskade brottsligheten markant när R.Giuliani införde nolltolerans mot kriminalitet i mitten av 90-talet, kritiker menar att det berodde på en allmän uppgång i ekonomin dock. Man kan alltså inte säkert säga utan man får nog använda sin egen logik, tror man att brottslingar som släpps ut kan tänkas återfalal i kriminalitet så är det ju oklokt att släppa ut dem om man inte vill ha en ökning.

Men bäst av allt är mitt eget exempel: jag lovar att jag skulle aldrig mer köra i en bussfil om det skulle kosta mig 10.000 att åka fast för det, så länge det kostar 1200 (eller vad det nu är) bryr jag mig föga.

Är väl så att en del förbrytare har väl psykiska störningar, så våran logik funkar inte på en stor del av packet!

Yabba skrev:
2477207 Är väl så att en del förbrytare har väl psykiska störningar, så våran logik funkar inte på en stor del av packet!

Dom kan man ju åtminstånde låsa in på väldigt lång tid, med hjälp av särskild utskrivningsprövning. Vanliga kåkfarare som åker in och ut som jojon är det värre med. Kanske skulle man ha ett system där man fick x antal chanser innan man skulle bli bunkerförvarad i all evighet i samhällsskyddande syfte.

Markus skrev:
2476983 För att det finns inget samband mellan hårda straff och låg kriminalitet. :rofl
Så var vi där igen! Vi kan börja med vad som är sagt: Det finns inget vetenskapligt stöd för att HÖJDA straff ger MINDRE brottslighet. Detta är inte till att proagera för mildare straff eller ett påstående om att mildare straff skulle ge minskad brottslighet.

Fast jag ska vara snäll mot dig: Du ska få en referens du själv kan kolla, och jag lovar att Jezy inte är med! Det är en s.k. metastudie, men eftersom du ju är vetenskaplig behöver jag väl inte förklara vad det är? (Förlåt det var fult av mig!)
Smith, Groggin & Gendreau: The effects of Prison sentences and intermediate sanctions on recidivism: General effects and individual differences. (2004)
Undersökningen täcker in totalt 442 471 kriminella i olika länder, mest USA, och konkluderar med en svagt förhöjd risk för återfall i brott vid längre straff. Effekten av s.k. boot-camps visade sig vara noll eller direkt negativ.
Nu handlar detta om risk för återfall, vilket vi ju slipper om vi låser in alla på livstid.

För att glädja dig lite mer: Detta är vad forskningen säger, det är inte lika med min personliga uppfattning! Där är jag nog på linje med de flesta här, vissa personer ska inte vara ute i samhället!:pannkyss

bonny skrev:
2477391 Så var vi där igen! Trots min mycket höga akademiska nivå behärskar jag inte ett tangentbord och dess funktioner, i kombination med dåliga kunskaper i svenska språket i allmänhet, och i stavning i synnerhet, blir mina inlägg alltid en konfetti av vänsterliberal smörja som få, om någon, orkar läsa

Okej, var det du eller korvgubbe som var skyldig mig en trisslott förresten?

bonny skrev:
2477391 Detta är vad forskningen säger, det är inte lika med min personliga uppfattning! Där är jag nog på linje med de flesta här, vissa personer ska inte vara ute i samhället!:pannkyss

Hur mycket jag än vrider och vänder på det kan jag inte få bonnys inlägg till att han vill att vi ska ha KORTARE straff.

Utmaningen återstår. Hitta en SH:are som på allvar förespråkar och argumenterar för KORTARE straff.

korvgubbe skrev:
2477437 Hur mycket jag än vrider och vänder på det kan jag inte få bonnys inlägg till att han vill att vi ska ha KORTARE straff.

Utmaningen återstår. Hitta en SH:are som på allvar förespråkar och argumenterar för KORTARE straff.

Vad babblar du om, ska bonny få vara med i tävlingen nu? Jag trodde det bara var jag som hade chans på trisslotten? Eller chans och chans förresten, jag har redan vunnit den - såg du inte inlägget där jag citerade hans stöld av material? :confused:

Markus skrev:
2477453 Vad babblar du om, ska bonny få vara med i tävlingen nu? Jag trodde det bara var jag som hade chans på trisslotten? Eller chans och chans förresten, jag har redan vunnit den - såg du inte inlägget där jag citerade hans stöld av material? :confused:
Visa gärna var jag har "stulit" material! Jag har väl aldrig förnekat att jag refererar till andra källor eftersom jag, kanske till skillnad från dig, inte tror at jag vet atllt.

Du får gärna förklara hur det kan komma sig att du är så övertygad om att du vet hur det förhåller sig när forskning på en halv miljon kriminella sägar motsatsen.

Nu tror jag iofs att vi bägge vill samma sak: Ha mindra kriminalitet. Det som väl skiljer oss är väl inställningen till vad som ses som god kunskap. Och då kanske även acceptera att det uppenbara inte alltid är rätt...

Dessutom spelar jag aldrig så du och Korvis får gärna slåss om trisslotten.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg